این واحد بزرگ صنعتی که زمینه اشتغال مستقیم بیش از دو هزار نفر را فراهم نموده با تولیدات متنوع خود به معاش بیش از 10 هزار نفر در مشاغل پایین دستی مرتبط نیز کمک می کند.
کد خبر: ۷۵۴۶۹۰
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۰ 17 June 2019

موضوع خیلی ساده و درعین حال قابل تامل است؛ چوب و کاغذ مازندران بزرگ ترین واحد تولیدی کاغذ در کشور برای تامین خمیر کاغذ ارز ارزان قیمت تهیه می کند و مبادرت به واردات کاغذ می کند!

درطول چند سال اخیر که صنایع کشور در بدترین شرایط ممکن قرار داشتند و بسیاری از آنها نتوانستند دوام بیاورند؛ چوب و کاغذ مازندران نه تنها با افتخار از گردنه دشوار مشکلات عبور کرد که مدیریت وقت کارخانه؛ طرح های متعددی را برای توسعه تولید و فروش به اجرا می گذاشت.

این واحد بزرگ صنعتی که زمینه اشتغال مستقیم بیش از دو هزار نفر را فراهم نموده با تولیدات متنوع خود به معاش بیش از 10 هزار نفر در مشاغل پایین دستی مرتبط نیز کمک می کند.

در سالهایی نه چندان دور؛ واردات انبوه کاغذ که با انتقادات شدید مسئولان چوب و کاغذ مازندران مواجه می شد، به مشکلی پیچیده برای این واحد عظیم تولیدی تبدیل شده بود؛ برخی وزارتخانه ها از جمله مسئولان وقت وزارت آموزش و پرورش که می بایست براساس تاکیدات مقامات عالی کشور به منظور حمایت از تولیدات داخلی از محصولات این شرکت و دیگر واحدهای تولیدی سفارشات خود را از شرکت های داخلی از جمله چوب وکاغذ تامین می کردند؛ با واردات کالای خارجی – به هردلیلی- آتش بر خرمن تولیدات ملی و اشتغال می زدند و این درحالی بود که انبارهای عظیم چوب و کاغذ مازندران مملو از کالاهای تولیدی بود و خریداری نداشت!

کارگران غیرتمند و متخصصان شرکت چوب و کاغذ مازندران تمام مشکلات را تحمل نمودند تا شرکت به سلامت از بحران ها عبور کرده و در ریل تولید و اشتغال زایی حرکت نماید؛ با تغییرات مدیریتی اگر چه در ابتدا شرکت چوب و کاغذ مازندران دچار برخی نوسانات گردید لیکن آرام آرام وضعیت عادی می شد اگرچه مشکلی دیگر پدیدار شد؛ ممنوعیت برداشت چوب از جنگل ها و مشکلی دیگر برای ادامه تولید!

امروز چوب و کاغذ مازندران نماد تولید و اشتغال است با گذشته ای افتخار آمیز و واحدی که می تواند نقشی مهم و تاثیرگذار در شکوفایی اقتصاد استان مازندران ایفاء نماید؛ ظرفیت های موجود این کارخانه تا حدی است که می تواند بخش قابل توجهی از نیاز کشور به انواع کاغذ را تامین نماید.

به هرحال حرف و حدیث درباره چوب و کاغذ مازندران این روزها زیاد است؛ این که مدیران این کارخانه ارز ارزان قیمت دریافت کرده اند و به جای واردات خمیر؛ کاغذ وارد کرده اند و در بازار آزاد به فروش رسانده اند ؛ این که چوب و کاغذ در بحران به سر می برد؛ تغییرات مدیریتی کارساز نبوده و...!

کارخانه معظم چوب و کاغذ؛ اموال ملی است و هیچ کس حق ندارد تصمیمی درباره آن بگیرد که سرنوشت تولید واشتغال را به مخاطره انداخته وآینده آن را تهدید نماید بنابراین انتظار می رود مسئولان محترم شرکت به ابهامات موجود پاسخ داده و شفاف سازی را در دستور کار خود قراردهند.

خدایا چنان کن سرانجام کار/تو خوشنود باشی و ما رستگار

محمد درخشنده - ایلنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار