کد خبر: ۷۶۱۱۰۱
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۸ - ۱۹:۲۶ 09 July 2019
هنرمند شیروانی موفق به دریافت نشان درجه یک هنری شد

بجنورد- رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شیروان گفت: محمدحسین مداح نیا هنرمند شیروانی موفق به دریافت گواهی درجه یک هنری در رشته پرده خوانی شد.

زهره بابایی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این هنرمند پیشکسوت با بیش از ٥٠ سال تجربه در حوزه پرده خوانی موفق به دریافت گواهینامه درجه یک هنری (معادل دکترا) از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شد.

وی با بیان اینکه نامبرده دومین درجه هنری را در شیروان کسب کرد گفت: شورای ارزشیابی هنرمندان، نویسندگان و شاعران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از ارزیابی اسناد، مدارک و سوابق هنری و فرهنگی افراد اعطای درجه هنری و سطح آن را مشخص می‌کند.

بابایی افزود: درجه هنری هنرمندان از یک تا پنج تعیین می‌شود، به این ترتیب که گواهی‌نامه درجه یک معادل مدرک دکتری، درجه دو معادل مدرک فوق لیسانس‌، درجه سه معادل مدرک کارشناسی، درجه چهار معادل مدرک فوق دیپلم و درجه ۵معادل مدرک دیپلم است.

به گفته رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شیروان اولین درجه هنری این شهرستان را خان محمد آدینه پور در رشته موسیقی کسب کرده است.

مرشد محمدحسین مداح نیا بیش از نیم قرن است که در زمینه تعزیه خوانی و پرده خوانی روایت عاشورا را روی پرده برای مردم به نمایش می گذارد. وی از نسل خاکسار با سابقه ۳۰۰ ساله است.
کربلایی محمدحسین ملاح نیا ملقب به مرشد حسین عارفی متولد ۱۳۲۲ است که در سن ۱۴ سالگی به عشق امامش امام حسین (ع) با پای پیاده به کربلا مشرف شد.

وی از ۱۷ سالگی اجازه می یابد که پای پرده، چوب اشاره را بردارد و عنوان پرده خوانی را از عمویش گوهر علی شاه دریافت کرده است.

خانواده و نسل وی همگی از مریدان و علویانی هستند که در شمال خراسان رهرو راه سرور و سالار شهیدان کربلا و اهل بیت (ع) هستند.

شیروان دارای هنرمندان زیادی در زمینه موسیقی، هنر و تعزیه خوانی است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار