کد خبر: ۸۴۴۳۷۱
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۷ 01 May 2020

تابناک/بر اساس پیش بینی کارشناسان، به دلیل شیوع ویروس کرونا در استان امسال هزار و ۳۰۰ کیلوگرم پیله‌تر ابریشم در فارس تولید می شود.

 
برداشت هزار و ۸۰۰ کیلوگرم پیله‌تر ابریشم در فارسمسئول پرورش کرم ابریشم جهاد کشاورزی فارس در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، مرکز فارس، گفت: توزیع نوغان در فارس از ۱۵ فروردین آغاز شده و تاکنون ۲۰ جعبه تخم نوغان در شهرستان‌های شیراز، سپیدان، اقلید، و استهبان توزیع شده است.
هاشم رنجبر افزود: در هر جعبه نوغان، بین ۲۰ تا ۲۵ هزار تخم وجود و برای پرورش به ۲۰ متر مربع مکان نیاز دارد.
وی گفت: برای پرورش کرم ابریشم بستگی به سن کرم ها، حدود ۷۰۰ کیلوگرم برگ درخت توت ،دمای ۲۵ تا ۲۷ درجه و رطوبت ۷۵ تا ۹۰ درصد نیاز است.
مسئول پرورش کرم ابریشم جهاد کشاورزی فارس با بیان این که هر دوره پرورش نوغان ۳۵ تا 45  روز است افزود: از لحاظ سن و مصرف برگ توت برای تغذیه، ۵ رده سنی نوغان تعریف شده است که با افزایش سن، میزان برگ مصرفی افزایش می‌یابد.
رنجبر گفت: پارسال ۱۱۹ جعبه نوغان بین ۳۶ خانوار پرورش دهنده توزیع شد و از آن‌ها هزار و ۸۰۰ کیلوگرم پیله‌تر برداشت شد.
وی افزود: امسال پیش بینی شده است که از حدود ۸۰ جعبه توزیع شده، حدود هزار و ۳۰۰ کیلوگرم پیله‌تر برداشت شود.
مسئول پرورش کرم ابریشم جهاد کشاورزی فارس گفت: برای پرورش نوغان ۳ هزار اصل درخت توت بین پرورش دهندگان توزیع شده است.
از دیرباز استان‌های گیلان، مازندران، خراسان رضوی، خراسان شمالی و گلستان بیشترین پرورش دهنده کرم ابریشم بوده اند، اما این صنعت از چند سال گذشته در فارس رواج یافته است و فارس در مقایسه با  استان‌های دیگر، شرایط بهتری برای پرورش کرم ابریشم دارد.
به گفته رییس مرکز توسعه نوغانداری کشور گفت: قرار است امسال ۴۰ هزار جعبه تخم نوغان با قیمت هر جعبه تخم نوغان ۷۵ هزار ریال بین نوغانداران کشور توزیع شود.
بنا بر گفته عدیل سروی زرگری، شورای اقتصاد امسال قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم پیله‌تر ابریشم را با ۲۱ درصد افزایش، ۲۱ هزار و ۹۰۶ تومان تعیین کرد.
۱۸ هزار خانوار ۲۲ استان کشور به پرورش کرم ابریشم مشغولند و این سالانه حدود ۹۰۰ تن پیله‌تر ابریشم تولید می‌کنند.
پیله ابریشم تولیدی نوغانداران در یک هزار و ۲۰۰ کارگاه سنتی ابریشم کشی تربت حیدریه و چهار کارخانه صنعتی استان‌های گیلان و خراسان رضوی به نخ ابریشم تبدیل می‌شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار