کد خبر: ۸۴۶۰۰۴
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۲ 05 May 2020

 

تابناک/ ویروس کرونا قصد خداحافظی ندارد اما آن‌طور که وزارت بهداشت اعلام کرده است خرداد سال جاری موج اول آن فروکش خواهد کرد.خبری که هرچند سایه کابوس این بیماری را کمرنگ نمی‌کند امادست کم می‌توانداین امید را به مردم بدهد که می‌توانند به تدریج با رعایت پروتکل‌های پزشکی به زندگی عادی خود بازگردند. این خبر را روز گذشته حسین عرفانی رئیس اداره بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد. او گفت: موج اول اپیدمی کرونا و بیماری کووید- ۱۹ که از اسفند شروع شده، خرداد امسال فروکش می‌کند اما تابستان موارد تک گیر دارد و موج دوم همه‌گیری این بیماری در فصل پاییز شروع می‌شود.
پیک کرونا در 15 استان

همزمان روز گذشته آخرین گزارش کمیته اپیدمیولوژی وزارت بهداشت نیز منتشر شد که براساس آن هرچند روند کشوری کرونا در چند روز اخیر نزولی بوده، اما گزارش‌ها حاکی از آن است که روند صعودی یا شروع پیک در ۱۵ استان کشور مشاهده شده است. «دنیای اقتصاد» نیز چندروز پیش در گزارشی با استناد به سخنان مقامات وزارت بهداشت از احتمال شیوع مجدد کرونا در برخی استان‌ها خبرداده بود. مطابق این گزارش که روز گذشته خبرگزاری «ایسنا» به نقل از کمیته اپیدمیولوژی وزارت بهداشت منتشرکرد،۹ استان (مرکزی، آذربایجان‌شرقی، تهران، البرز، مازندران، خراسان شمالی، فارس، همدان و سیستان و بلوچستان) روند نزولی را نشان می‌دهند و در مقابل احتمالا چهار استان (قزوین، خراسان جنوبی، آذربایجان‌غربی و بوشهر) اخیرا پیک اپیدمی را تجربه کرده‌اند. همچنین براساس این گزارش روند صعودی یا شروع پیک در ۱۵ استان (قم، لرستان، ایلام، گیلان، گلستان، خراسان رضوی، کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، هرمزگان، کرمان، یزد، اصفهان، زنجان، چهارمحال و بختیاری و کرمانشاه) مشاهده می‌شود. وزارت بهداشت همچنین اعلام کرد که در اردبیل و سمنان ناسازگاری داده‌ها اجازه تحلیل درستی از وضعیت اپیدمی را نمی‌دهد و تصور می‌شود استان کردستان به مرحله ثبات رسیده باشد. اما در کنار گزارش وزارت بهداشت از روند صعودی کرونا در ۱۵ استان، حسین عرفانی رئیس اداره بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت معتقد است که ممکن است در این مدت شاهد نوساناتی در اپیدمی کووید- ۱۹ بوده باشیم اما این نوسانات به معنای موج بیماری نیست.

موارد تک‌گیر در تابستان

عرفانی همچنین در گفت‌وگو با «ایرنا» با بیان اینکه ویروس کرونا در دو یا سه هفته گذشته روند نزولی و رو به کنترل داشته، گفت: هر چند بیماری کووید- ۱۹ به‌طور کامل خاموش نشده است، پیش‌بینی این است که بعد از کنترل نسبی و فروکش کردن این بیماری با حرکت به سمت خرداد ماه، موارد این بیماری به‌صورت تک‌گیر در جامعه اتفاق بیفتد اما کاملا ریشه‌کن نمی‌شود.

او با اشاره به اینکه موج اول کرونا در ایران از اول اسفند شروع شد و هنوز ادامه دارد، گفت: ویروس کرونا مانند آنفلوآنزا جزو انواع ویروس‌های سرمادوست است که در فصل سرد سال بیشتر شایع می‌شود. این ویروس‌ها در سرمای هوا هم مقاومت محیطی بیشتری دارند و هم چرخش انتقال آنها راحت‌تر صورت می‌گیرد. عرفانی گفت: بیماری کووید- ۱۹ هنگامی که در کشور ما بهار رو به افول است در کشورهای نیمکره جنوبی در فصل پاییز است و زمانی که ما در پایان تابستان به سمت پاییز می‌رویم، نیمکره جنوبی به سمت بهار می‌رود و به این ترتیب چرخش و انتقال ویروس ادامه پیدا می‌کند.

ادامه تعطیلی مجموعه‌های ورزشی بزرگ

در همین حال روز گذشته علی ربیعی سخنگوی دولت اعلام کرد فعالیت اصناف پرریسک مانند مجموعه‌های ورزشی بزرگ در شهرهای کم‌خطر فعلا تعطیل است ولی مجموعه‌هایی که جمعیت کمی درآنها تردد دارد می‌توانند فعالیت خود را ‌آغاز کنند. او همچنین تاکیدکرد که هرگونه بازگشایی نیازمند مجوز وزارت بهداشت خواهد بود.

به گزارش «ایرنا» سخنگوی دولت گفت: در جلسه ستاد ملی کرونا ۱۳۲ شهر به‌عنوان شهر کم‌خطر (وضعیت سفید) اعلام شد، اما این شرایط ثابت نیست و تغییر خواهد کرد؛ دولت دائما در حال رصد، بررسی و ارزیابی است و طبقه‌ها را به‌روز می‌کند. در این شهرها مساجد بازگشایی شدند و نماز جماعات و جمعه با حفظ پروتکل‌های بهداشتی اقامه می‌شود.

نمره تهرانی‌ها در رعایت پروتکل‌ها

سخنگوی دولت همچنین بااشاره به آمار رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای مقابله با کرونا نوشت: در یک ارزیابی، متوسط همکاری مردم در سطح کشور ۸۳ درصد بوده. تهرانی‌ها نمره خوبی نمی‌گیرند. تنها ۶۲ درصد تهرانی‌ها با پروتکل‌ها همکاری کرده‌اند.

زمان بازگشایی مدارس  

ربیعی در ادامه نشست خبری دیروز خود درمورد بازگشایی مدارس نیز گفت: با فاصله نشستن، تعداد کم حضور در کلاس‌ها، ضدعفونی کردن مدارس در نوبت‌های مختلف و ضدعفونی کردن سرویس‌ها مهم‌ترین مسائلی است که در پروتکل‌های بازگشایی مدنظر قرار خواهد گرفت. او تصریح کرد: بنابراین این امر فقط برای شهرهای سفید است. در سایر موارد و درباره امتحانات و کنکور بعدا تصمیم‌گیری و اطلاع‌رسانی خواهد شد. در همین راستا، محسن حاجی‌میرزایی، وزیر آموزش‌ و پرورش هم دیروزدرخصوص بازگشایی مدارس در شهرهایی که وضعیت سفید دارند، گفت: تصمیم‌گیری در مورد بازگشایی مدارس بر عهده ستاد مبارزه با کرونا و بر اساس پروتکل‌های بهداشتی اعلام‌شده از سوی وزارت بهداشت است. وی گفت: با توجه به وضعیت شیوع کرونا در استان‌های مختلف، ممکن است در بعضی از استان‌ها مدارس بازگشایی شوند و در برخی دیگر همچنان بسته بمانند. وی افزود:هم‌اکنون بیش از ۱۳۰ شهرستان به‌عنوان مناطق کم‌خطر هستند و قطعا اگر بازگشایی تصویب شود مدارس این شهرستان‌ها بازگشایی خواهد شد. حاجی‌میرزایی در مورد برگزاری امتحانات به‌صورت حضوری، بیان کرد: امتحانات پایه دوازدهم تعیین تکلیف شده و از ۱۷ خرداد آغاز می‌شود که به استان‌ها ابلاغ‌شده است. تاکید وزارت آموزش‌وپرورش در برپایی امتحانات نهایی به‌صورت حضوری است مگر آنکه در آن زمان وزارت بهداشت صلاحدید دیگری داشته باشد. در حال حاضر بر اساس چارچوب‌های موردقبول آموزش‌وپرورش پیش‌بینی ما این است که می‌توانیم امتحانات را در زمان اعلام‌شده و به‌صورت حضوری با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار کنیم. به گزارش «ایسنا» وزیر آموزش‌وپرورش از خانواده‌ها و دانش‌آموزان مخصوصا دانش‌آموزان پایه دوازدهم و کنکوری‌ها خواست که نگرانی نداشته باشند و تاکید کرد: سلامت دانش‌آموزان برای ما اصل اساسی است و مراقبت‌های لازم را برای محافظت از دانش‌آموزان در نظر خواهیم گرفت.

جزئیات شیوه‌نامه بازگشایی مساجد

از سوی دیگر وزارت بهداشت شیوه‌نامه بازگشایی مساجد در مناطق سفید کرونا را منتشر کرد. مطابق این شیوه‌نامه زمان حضور در مساجد حداکثر نیم ساعت آن هم در وقت اذان فقط جهت برگزاری نمازهای یومیه است. به گزارش «ایسنا» کلیه نمازگزاران و مراجعه‌کنندگان باید با ماسک و دستکش وارد مسجد شوند. همچنین در صورت فعال بودن کفشداری از کیسه‌های یک‌بار مصرف برای نگهداری کفش استفاده شود. جلوگیری از توزیع چای، غذا و نذورات و جمع‌آوری مهر، سجاده و چادر مشترک از دیگر ملزومات این شیوه‌نامه است.

آمار ابتلا به ۹۸ هزار نفررسید

در خبری دیگر سخنگوی وزارت بهداشت از شناسایی ۱۲۲۳ بیمار جدید کووید- ۱۹ در کشور خبر داد.  کیانوش جهانپور گفت که مجموع بیماران کووید- ۱۹ در کشور به ۹۸هزار و ۶۴۷ نفر رسیده است. به گفته جهانپور، متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۷۴ بیمار کووید- ۱۹ جان خود را از دست دادند. مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۶۲۷۷ نفر رسید. به گزارش «ایسنا» وی گفت: خوشبختانه تا‌کنون ۷۹هزار و ۳۷۹ نفر از بیماران، بهبود یافته و ترخیص شده‌اند. به گفته وی، ۲۶۷۶ نفر از بیماران مبتلا به کووید- ۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار