کد خبر: ۸۴۶۰۲۸
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۴ 05 May 2020

 

 
تابناک/ایران رتبه نهم را از میان ١٥ کشور اول کووید-١٩ دارد

 

[شهروند] آخرین گزارش‌ها از شیوع کووید-١٩ در ایران نشان می‌دهد در ١٥ استان کشور روند صعوی بروز کرونا با یک پیک جدید آغاز شده است. استان‌های قم، لرستان، ایلام، گیلان، گلستان، خراسان‌رضوی، کهگیلویه‌وبویراحمد، خوزستان، هرمزگان، کرمان، یزد، اصفهان، زنجان، چهارمحال‌وبختیاری و کرمانشاه در این وضع قرار دارند. در این میان اما بروز کرونا در ٩استان کشور یعنی مرکزی، آذربایجان‌شرقی، تهران، البرز، مازندران، خراسان شمالی، فارس، همدان و سیستان‌وبلوچستان روند نزولی را آغاز کرده‌اند.
 آمارها از شیوع کووید-١٩ در ایران نشان می‌دهد تاکنون ٩٨‌هزار و ٦٤٧ نفر در کشور مبتلا به این بیماری شده‌اند و  ٦‌هزار و ٢٧٧ نفر هم جان‌شان را از دست داده‌اند. بیشترین موارد شناسایی قطعی این بیماری در ایران هم مربوط به یازدهم فروردین ماه بوده است. حالا ایران براساس آخرین اطلاعات جمع‌آوری شده از پراکندگی این ویروس در دنیا، رتبه نهم را از میان ١٥ کشور اول دارد. کشورهای آمریکا، اسپانیا، ایتالیا، انگلستان، فرانسه، آلمان، روسیه و ترکیه هشت کشور اول هستند و بزریل، چین، کانادا، بلژیک، پرو و هلند بعد از ایران قرار می‌گیرند. بررسی‌ها نشان می‌دهد تا چهاردهم اردیبهشت ٣‌میلیون و ۴۹۷‌هزار و ۵۶۰ نفر در جهان به کرونا مبتلا شدند که از این تعداد ۲۴۴‌هزار و ۹۵۷ نفر جان خود را از دست داده‌اند.بر اساس آخرین گزارش کمیته اپیدمیولوژی کووید-١٩ وزارت بهداشت با موضوع تحلیل استانی روزهای منتهی به سیزدهم اردیبهشت، روند بروز کووید-١٩ در استان‌های قم، لرستان، ایلام، گیلان، گلستان، خراسان‌رضوی، کهگیلویه‌وبویراحمد، خوزستان، هرمزگان و کرمان صعودی است. در کنار همه اینها اما بررسی جدول آخرین وضع بروز ویروس در کشور نشان می‌دهد که احتمالا چهار استان یعنی قزوین، خراسان‌جنوبی، آذربایجان‌غربی و بوشهر اخیرا پیک اپیدمی را تجربه کرده‌اند. در این میان به نظر می‌رسد استان کردستان از نظر میزان بروز به مرحله ثبات رسیده است. در دو استان اردبیل و سمنان ناسازگاری داده‌ها، تحلیل درستی از وضع اپیدمی در این مناطق را نمی‌دهد.

استان‌های گروه نارنجی، زرد و سبز چه شرایطی دارند؟
همچنین در دهمین گزارش کمیته اپیدمیولوژی کووید-١٩ وزارت بهداشت از روند احتمالی شیوع این ویروس در کشور، تغییری در تعداد و ترتیب استان‌های با بروز بالا، متوسط و کم دیده نمی‌شود. نام استان‌ها ثابت‌ است، اما وضع آنها تغییر کرده، مثلا در گروه استان‌های با بروز بالا که در گزارش قبلی یزد روند نزولی بروز را آغاز کرده بود، اکنون درحال شروع یک پیک جدید است. یا در قم روند صعودی گزارش شده و استان مرکزی که قبلا روند صعودی داشت، وارد روند نزولی شده است. استان تهران، آذربایجان‌شرقی و البرز هم درحال تجربه‌کردن چنین شرایطی‌اند. استان زنجان اما بعد از قرار گرفتن در روند صعودی بروز این بیماری، حالا به نظر می‌رسد وارد پیک جدیدی از بیماری شده است. ترتیب و تعداد استان‌های با بروز کم هم نسبت به گزارش‌های قبلی کمیته اپیدمیولوژی تغییری نکرده، اما شرح وضع آنها با گزارش قبلی تفاوت‌هایی پیدا کرده است، برای مثال اردبیل که روند صعودی را در گزارش قبلی داشت، حالا احتمال می‌رود وارد پیک جدیدی شده است. لرستان، ایلام، گیلان و گلستان هم روند صعودی پیدا کرده‌اند و از میان ١٠ استان، خراسان شمالی روند نزولی به خود گرفته است. در گروه استان‌های با بروز کم که با رنگ سبز در این گزارش مشخص شده، ترتیب و تعداد مانند گذشته است با این تفاوت که استان خوزستان روند صعودی بروز کووید-١٩ را پیدا کرده، همدان روندش نزولی شده و استان‌های چهارمحال‌وبختیاری و کرمانشاه پیک جدیدی را شروع کرده‌اند. در بخش جمع‌بندی این گزارش روند کلی بروز کووید-١٩ در کشور نزولی اعلام شده است.

نگرانی از چاق‌شدن جمعیت با بحران کرونا
در بخش دیگری از این گزارش به موضوع پیامدهای متقابل چاقی و کووید-١٩ اشاره شده است. پیش‌بینی می‌شود با توجه به جمعیت چاق دنیا، ‌درصد بالایی از افراد مبتلا به بیماری شاخص توده بدنی بالای ٢٥ داشته باشند. در کنار همه اینها اما بحران جدید، خود به افزایش چاقی کمک می‌کند، چراکه برنامه‌های کاهش وزن و مداخلات مربوط به آن مثل محدودیت انجام جراحی‌های چاقی، محدودیت در رفت‌وآمد و ترک‌نکردن خانه برای چند هفته حتی برای افرادی که بیمار نیستند، تأثیر زیادی بر تحرک‌نداشتن آنها حتی برای مدت زمان کوتاه خواهد داشت و احتمال ابتلا به بیماری‌های متابولیک را افزایش می‌دهد. همچنین بحران فعلی باعث می‌شود بسیاری از افراد به غذاهای فرآوری‌شده با ماندگاری بیشتر به جای غذاهای تولیدشده تازه و مواد غذایی کنسروشده با مقادیر بالاتر سدیم روی بیاورند که منجر به افزایش وزن خواهد شد. علاوه بر آن، حضور در منزل و استرس ناشی از همه‌گیری، تمایل گروهی از مردم را به ریزه‌خواری و پرخوری عصبی افزایش می‌دهد.

سوئد بالاترین آمار مرگ را در میان کشورهای اسکاندیناوی دارد
در ادامه این گزارش وزارت بهداشت به بررسی وضع کشور سوئد در شیوع کووید-١٩ پرداخته است. در این گزارش اعلام شده اپیدمی در این کشور با جمعیت ١٠‌میلیون و ٨٨‌هزار و ٩٣٦ نفری از دوازدهم بهمن‌ سال گذشته آغاز شد و بالاترین آمار مرگ‌ومیر را نسبت به سایر کشورهای اسکاندیناوی داشت. تاکنون ٢٢‌هزار و ٨٢ مورد تأیید شده بیماری و ٢‌هزار و ٦٦٩ مورد مرگ در این کشور گزارش شده است. براساس اعلام این کشور تا شروع ماه می یک‌سوم جمعیت این کشور مبتلا به کرونا شده‌اند. کاهش ساعت کاری شاغلان و پرداخت بیش از ٩٠‌درصد حقوق ماهانه، برگزاری کلاس‌های آنلاین، ممنوعیت تجمع بیش از ٥٠ نفر، در خانه ماندن در تعطیلات عید پاک، انجام تست‌های شخصی، کاهش استفاده از سیستم حمل‌ونقل عمومی و حمایت‌های مالی از بخش‌های فرهنگی و ورزشی به دلیل بحران اقتصادی ازجمله اقداماتی است که دولت سوئد برای کنترل و مدیریت این بیماری انجام داده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار