کد خبر: ۸۴۷۸۵۸
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۰ 09 May 2020

دم افطار که می شود، ترافیکی عجیب و نگران کننده شهر را در برمی گیرد و به اصطلاح در برخی خیابان ها جای سوزن انداختن پیدا نمی شود. بوی زولبیا و بامیه داغ تمام شهر را پر می کند و مردم شانه به شانه هم می آیند و می روند تا به سفره افطار برسند، سبزی فروشی های میدان کارگر، شهید و چهارراه مخابرات بجنورد غلغله و صحنه های این چنینی مدام جلوی چشمان رهگذران تکرار می شود.

قبل از رسیدن زمان افطار هم دیدن صحنه های این چنینی کم نیست، بطوریکه اگر سری به بانک ها زده شود به مشتریانی مواجه می شویم که گویا اصلا مسئله ای به نام شیوع ویروس کرونا وجود ندارد و تعداد خیلی زیادی از آن ها بدون دستکش و ماسک پشت باجه ها ایستاده اند و بدتر از همه اینکه با این وضعیت شانه در شانه یکدیگر ایستاده اند.

صف تاکسی ها از همه بدتر، تاکسی ها در میدان کارگر پشت سر یکدیگر پارک شده اند تا مسافران را سوار و سپس حرکت کنند اما به هیچ عنوان خبری از رعایت پروتکل های بهداشتی نیست.

یک مسافر در صندلی جلو و دو مسافر در صندلی عقب تاکسی نشسته اما راننده همچنان منتظر است تا مسافر چهارمی را نیز سوار کند ولی نه راننده تاکسی ماسکی بر روی صورتش است و نه مسافرها، و از همه بدتر مسافر حق اعتراض به راننده تاکسی نسبت به این موضوع را ندارند.

جاده قدیم در گردنه بدرانلو در این موقع از زمان بسیار زیبا شده، تاکستان ها برگ داده و صحنه های چشم نوازی را ایجاد کرده اند و اگر جمعه به این گردنه بروید، گویا سیزده به در شده و مردم برای به در کردن روز سیزده فروردین بیرون آمده اند.

جلوی در هر باغی که می روی سه تا چهار ماشین پارک کرده و سه چهار خانواده در یک خانه باغ کوچک در کنار یکدیگر نشسته اند، مابقی افراد هم که باغ ندارند، در اطراف باغ ها چادری برپا کرده و دو سه خانواده کنار یکدیگر نشسته اند، بساط جوجه کباب و قلیان را برپا کرده، با این نگاه که ویروس کرونا در فضای باز وجود ندارد و آن ها به این ویروس مبتلا نخواهند شد.

یکی از شهروندان بجنوردی در گفت و گو با ایسنا گفت: قبل از پایان تعطیلات عید نوروز تاکسی ها فقط سه مسافر را سوار می کردند اما از زمانیکه تعطیلات به پایان رسیده است، بیشتر راننده ها تا تعداد به چهار نفر نرسد حرکت نمی کند.

وی افزود: بیشتر مسافرها نکات بهداشتی را برای جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا رعایت نمی کنند و حتی ماسک به صورت ندارند و من جرات اینکه سوار تاکسی شوم را ندارم و ترجیح می دهم تا پیاده بروم.

یکی دیگر از شهروندان بجنوردی در ادامه در گفت و گو با ایسنا، اظهارکرد: پروتکل های بهداشتی از سوی مردم و تعدادی از سبزی فروشی ها رعایت نمی شود و به طور کلی هر زمانی که سری به سبزی فروشی ها میدان کاگر و یا شهید سری بزنیم غلغله است و فاصله اجتماعی در آنجا رعایت نمی شود.

هشدار جدی سرپرست دانشگاه نسبت به رعایت فاصله گذاری اجتماعی

دکتر سید احمد هاشمی سرپرست دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در ادامه در گفت و گو با ایسنا، نسبت به رعایت فاصله گذاری اجتماعی هشدار داد.

وی با تأکید بر کاهش تجمعات گفت: متاسفانه موارد بستری در بیمارستان به علت بیماری کووید ۱۹ در استان رو به افزایش است.

هاشمی با بیان اینکه بیماران با حال و شرایط بدتری مراجعه می کنند، تصریح کرد: آمار مراجعه کنندگان در بجنورد نسبت به دیگر شهرستان های استان بالاتر است، اما طی روزهای اخیر بیشتر مراجعه کنندگان از راز و جرگلان و مانه و سملقان هستند که هشدار جدی برای فاصله گذاری اجتماعی را می طلبد.

وی خاطرنشان کرد: به منظور کنترل بیماری، رعایت فاصله گذاری اجتماعی در شهرها و روستاها ضروری است و باید جدی تلقی شود.

این مقام مسئول با اشاره به افزایش تعداد مبتلایان به بیماری کووید ۱۹ طی چند روز گذشته در این استان گفت: افزایش ترددها سبب شد تا طی چند روز گذشته تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در این استان افزوده شود.

وی افزود: تجمع در برخی از مکان ها متاسفانه بدون پروتکل های بهداشتی انجام می شود و تعدادی از افراد تصور می کنند که بحران شیوع ویروس کرونا به پایان رسیده است، این در حالی است که هنوز در فصل اپیدمی ویروس کرونا قرار داریم و این اپیدمی به پایان نرسیده است.

هاشمی با تاکید بر اینکه طی روز گذشته شاهد افزایش تعداد ابتلا بودیم، اظهارکرد: اگر روند به همین شکل ادامه یابد طی روزهای آینده شاهد افزایش ابتلاهای بیشتری در استان باشیم.

وی تصریح کرد: بسیاری از شهروندان به صورت چند خانواده با یکدیگر به باغ ها می روند و تصور می کنند که با قرار گرفتن در فضای آزاد مشکلی برای آن ها به وجود نمی آید اما بسیاری از ابتلاهای جدید به علت حضور در همین تجمع های ساده بوده است.

این مقام مسئول تاکید کرد: مردم اصل موضوع هستند و باید به این واقعیت برسند که این ویروس شوخی بردار نیست و خانواده هایی بوده اند که تعدادی از اعضای آن ها مبتلا و حتی در آن خانواده نیز فوتی وجود داشته است.

ادارات نیز در کنترل شیوع ویروس کرونا یاری رسان باشند

فیض الله برزگر رئیس گروه بیماری های واگیر دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی همچنین در گفت و گو با ایسنا گفت: اگر طی روزهای ابتدایی عید نوروز تعداد مبتلایان به این ویروس در استان کم بود به علت این بوده که تعطیلات بوده و مردم از منازل خود خارج نمی شدند.

وی افزود: اما با پایان تعطیلات و باز شدن مراکز تجاری، مردم بدون اینکه پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند در مراکز تجاری و خیابان ها حضور پیدا کردند.

برزگر به حضور مردم در پارک و بوستان های شهر نیز اشاره کرد و گفت: ممکن است شخص مبتلا به این ویروس در پارک حضور داشته و محیط را آلوده کرده باشد بنابراین می تواند سایر افراد را نیز درگیر کند.

وی با تاکید بر اینکه ادارات و بانک ها نیز باید خدمات لازم را به مردم ارائه دهند، تصریح کرد: به عنوان مثال در بانک ها باید الکل برای ضدعفونی کردن خودکار و ... وجود داشته باشد تا مردم بتوانند از آن استفاده کنند اما چنین چیزی پشت باجه ها و برای مردم به چشم نمی خورد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه باید سازمان ها نیز در این ارتباط همیار باشند، گفت: علاوه بر آن باید در ادارات و بانک ها، در و پنجره ها باز باشند تا هوا تهویه شود اما به این موضوع نیز کم توجهی می شود.

وی خاطرنشان کرد: رانندگان تاکسی نباید بیشتر از سه مسافر را سوار کنند و برای اینکه این افراد متضرر نشوند کرایه ها افزایش یافت اما گویا باز هم رانندگان رعایت نمی کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار