کد خبر: ۸۶۰۳۹۴
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۱ 09 June 2020
 
عرصه‌های معدنی جرگلان خراسان شمالی تخریب و رها شده است

بجنورد- بخشدار جرگلان در شهرستان راز و جرگلان خراسان شمالی گفت: بخش زیادی از عرصه‌های معدنی این خطه مرزی، پس از برداشت مواد معدنی و تخریب، به حال خود رها شده و برخلاف آیین‌نامه‌های سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری احیا نشده است.

پولاد نجاهی با بیان اینکه از سال ۸۲ فعالیت های معدنی برای استخراج سنگ باریت در چندین نقطه روستایی جرگلان آغاز شده است، اظهار داشت: تمرکز معادن این گونه معدنی در روستاهای بچه دره، قاره آقاج، بک سو، قره قانلو، قوری دره، کلاته بهار و روستای مزارلق قرار دارد که شناسایی آن به زمان قبل از تفکیک سه استان خراسان برمی‌گردد.

وی با ابراز تاسف از نبود نظارت کافی بر نحوه برداشت از معادن این منطقه، افزود: متاسفانه نظارت دقیقی بر فعالیت های برداشت از معادن باریت توسط نهادهای مربوطه صورت نگرفته، به گونه ای که شرکت مربوطه بعد از سال ها فعالیت و برداشت بی رویه، به بهانه ورشکستگی این معادن را رها کرده است.

نجاهی افزود: برابر آیین نامه های سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری، عرصه های طبیعی تخریب شده بر اثر فعالیت های معدنی، باید با اقداماتی چون درختکاری احیا شوند، ولی کانسارهای این منطقه بعد از حفاری، استخراج و بهره برداری به حال خود رها شده است و هیچ اقدامی برای مرمت و بازسازی عرصه های طبیعی صورت نگرفته است.

بخشدار جرگلان با بیان اینکه معادن باریت این منطقه نتوانست نقش موثری در اشتغال زایی برای مرزنشینان داشته باشد، گفت: تنها چیزی که از فعالیت های معدنی باریت، عاید اهالی این منطقه شد، تخریب منابع طبیعی و عرصه های ملی بود.

شهرستان رازوجرگلان با دارا بودن ١۴ معدن و ذخیره قطعی معادن به میزان یک میلیون و ۸۲ هزار و ۵۰۰ تن و ظرفیت تولید سالانه ١١٠ هزار و ١٠٠ تن از شرایط مطلوبی برای رونق اقتصادی برخوردار است.
از این تعداد ١٣ معدن به سنگ باریت و یک معدن به سنگ لاشه اختصاص دارد که معادن باریت در بخش جرگلان و معدن سنگ لاشه نیز در روستای باغلق بخش مرکزی واقع شده است.

سنگ باریت در چاه های نفت،  صنایع پتروشیمی،  بهداشتی و آرایشی کاربرد دارد.

خراسان شمالی دارای ۳۰۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور ترکمنستان است که بیشتر این مساحت در شهرستان راز و جرگلان واقع است.

این شهرستان سه بخش و ۶ دهستان دارد و ۹۵ درصد جمعیت این منطقه روستایی هستند.

راز، مرکز شهرستان مرزی راز و جرگلان در ۱۲۰ کیلومتری مرکز خراسان شمالی قرار دارد و بیشترین تمرکز جمعیتی قوم ترکمن این استان در راز و جرگلان است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار