کد خبر: ۸۶۰۳۹۵
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۱ 09 June 2020

بجنورد- مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی گفت: شنا و ماهیگیری در مخازن سدها و تاسیسات آبی استان ممنوع است و خطر مرگ را در پی دارد اما مردم همچنان به آن بی‌توجه هستند.

سیدعقیل مرتضوی اظهار داشت: خطر شنا در سدهای استان با نصب تابلوهای هشدار دهنده در حاشیه مخازن سدها و بندهای انحرافی استان، اطلاع رسانی شده و علاوه بر آن، در این زمینه از طریق وسایل ارتباط جمعی ملی و محلی نیز آگاهی رسانی شده است اما همچنان شاهد حضور مردم برای شنا در این مناطق هستیم.  

وی افزود: لغزندگی حاشیه مخازن سدها و بندهای انحرافی، مکش زیاد جریان آب و شرایط رسوبی کف این مخازن می تواند برای شناگران و ماهیگیران خطر مرگ را به همراه داشته باشد.  

مرتضوی گفت: سازه های آبی استان صرفا برای آبرسانی و مهار سیلاب های مخرب ساخته شده و به هیچ وجه برای شنا کردن مناسب نیست و عواقب ناشی از این عمل متوجه خاطیان آن است و شرکت آب منطقه ای با توجه به هشدارهای اعلام شده، هیچ گونه مسوولیتی در این خصوص برعهده ندارد.

وی تصریح کرد: آگاهی نداشتن از شرایط حاکم بر مخازن سدها، حتی شناگران ماهر را به کام مرگ کشانده است و افرادی در این مکان‌ها جان خود را از دست داده اند که حتی تصور آن را نمی کرده اند.

وی افزود: جریان‌های قوی زیرسطحی در لایه‌های مختلف آب مخزن سدها وجود دارد که باعث کشیده شدن شناگران به سمت جریان‌های قوی دریچه‌های زیرسطحی خروجی سد می‌شود و مرگ حتی شناگران مجرب را به دنبال دارد،  همچنین تغییرات ناگهانی دمای آب در مخازن سدها باعث گرفتگی عضلات و از دست رفتن تعادل و سکته شناگران می شود.

مرتضوی گفت: گیر افتادن شناگران در کف دریاچه، غرق شدن و مرگ آنها، از مخاطرات نزدیک شدن به قصد تفریح و ماهیگیری و همچنین شنا کردن در مخازن سدها و بندهای انحرافی این استان است.

وی تاکید کرد: افرادی که قصد تفریح در این مناطق را دارند پس از کسب مجوز از این شرکت، باید فاصله لازم را با حریم دریاچه سدها، بندهای انحرافی و رودخانه‌ها رعایت کنند.

وی در باره حوادث غرق در رودها و چشمه های منطقه نیز اظهار داشت: بر اساس قانون، حفاظت از منابع آبی بر عهده این شرکت است و ما مکلف هستیم از منابع آب محافظت کنیم تا سازه غیرمجاز و یا برداشت غیرمجاز از منابع آبی انجام نشود و یا حریم آن مورد تصرف قرار نگیرد اما این شرکت تکلیفی برای محافظت فیزیکی از رودها و چشمه ها ندارد.  

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی افزود: محافظت فیزیکی از ۶ هزار و ۶۰۰ کیلومتر رودخانه موجود در استان، در عمل امکانپذیر نیست و انتظار می رود مردم خود مراقبت های لازم را در این باره داشته باشند.  

خراسان شمالی هشت سد در حال بهره برداری دارد که با هدف کنترل و مهار سیلاب‌های منطقه ساخته شده و همچنین ۶ هزار و ۶۰۰ کیلومتر رودخانه در این استان وجود دارد.  

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار