معضل کرونا در صنف نانوایی ها
داستان تکراری کمبود نان و صف‌های طولانی در شهرستان شیروان که مدتی قبل نیز در این شهرستان وجود داشت، مجدداً رخ نمایان کرده و باعث نگرانی مردم از کمبود این کالای اساسی و از آن مهم‌تر خطر ابتلا به کرونا در صف‌های طولانی شده است که مدیریت مسئولین در این رابطه برای حل دائمی این مشکل را می‌طلبد.
کد خبر: ۹۵۳۶۸۲
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۸ 07 April 2021
تابناک خراسان شمالی:نان جزو اساسی‌ترین کالا‌ها در سبد غذایی مردم ایران است، نانی که از قدیم‌الایام آن را به نام برکت سفره شناخته و مراقب بوده‌ایم که به آن بی‌احترامی نشود، شاید مبالغه نباشد اگر بگوییم وجود نان در فرهنگ ایرانی اسلامی ما امری ضروری و لاینفک است.

غذایی ساده و مفید که قشر کم‌درآمد جامعه نیز به آن دسترسی راحتی دارد، اما متأسفانه این روز‌ها شاهد صف‌های طولانی خرید نان و کمبود آن در شهرستان شیروان هستیم که با توجه به نارنجی شدن وضعیت شهر و تجمع مردم مقابل نانوایی‌ها، سلامت مردم به مخاطره افتاده است.

تعطیلی خودسرانه یکی از دلایل شلوغی نانوایی‌ها

یکی از نانوایان شهر شیروان در این خصوص اظهار کرد: ازآنجایی‌که شهر شیروان در مسیر عبور زائران رضوی قرار دارد و همچنین در تعطیلات نوروز شهروندان مقیم در دیگر شهر‌ها به زادگاه خود بازمی‌گردند، شاهد کمبود نان در این ایام بودیم.

نانوای دیگری اظهار داشت: برخی نانوایی‌ها در سطح شهر اقدام به تعطیلی خودسرانه کرده و باعث تشدید این امر می‌شوند.

وی گفت: مردم بعضی روستا‌ها که سهمیه آرد ندارند نیز به‌اجبار برای تهیه نان به نانوایی‌های شهر رجوع کرده و همه این موارد باعث شده صف‌های طولانی در این روز‌ها زیاد و نان آن‌ها نیز زود تمام شود.
رضا مجیدی، رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شیروان  اظهار کرد: با تشدید نظارت‌ها و استفاده از ظرفیت‌های دیگر ادارات اقدام به کنترل اوضاع کرده‌ایم.

وی ادامه داد: تعداد محدودی از نانوایی‌های سطح شهر در روز سیزده فروردین، تعطیلی خودسرانه داشته‌اند که به دلیل این تخلف به تعزیرات معرفی و برایشان پرونده تشکیل‌شده است.

مجیدی ادامه داد: به دلیل شیوع کرونا همشهریانی که در شهر‌های دیگر مشغول به کار بودند به زادگاه خود برگشته‌اند و زیادشدن جمعیت از دیگر دلایل کمبود نان است.

وی تأکید کرد: با توجه به بازگشایی تالار‌ها و برگزاری مراسم‌های عروسی و عزا مصرف نان افزایش‌یافته است.

مجیدی در ادامه گفت: تعدادی از کسبه نیز اقدام به خرید نان از نانوایی‌های مختلف شهر کرده و آن را در سوپرمارکت‌های خود به قیمت بالاتر به فروش می‌رسانند که بازرسان سازمان صنعت، معدن و تجارت نظارت جدی بر این موضوع دارند.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت با اشاره به بازگشت عشایر با شروع فعالیت‌های کشاورزی تأکید کرد: لازم است تا سهمیه آرد بیشتری برای شهرستان شیروان در نظر گرفته شود.

مجیدی تأکید کرد: هرچند برای عشایر سهمیه ماهانه در نظر گرفته‌شده، ولی آن را به مصارف دیگری می‌رسانند و برای تهیه نان به نانوائی‌ها مراجعه می‌کنند.

سرانه آرد شیروان بیش از مصوب کشوری

محمد یاروی معاون اداره غله استان خراسان شمالی نیز در گفتگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: سرانه آرد شیروان بیشتر از سرانه مصوب کشور است و در تعطیلات نوروز نیز حدود ۲۲ تن آرد مازاد در نظر گرفته شده بود.

وی گفت: وظیفه اداره غله تأمین گندم، تهیه آرد و رساندن آن به دست نانوایی‌ها است.

صف نان یا صف کرونا

با توجه به اینکه نان قوت غالب مردم است، نبود نظارت و کمبود‌های این‌چنینی می‌تواند باعث بروز صف‌های طولانی شود که در این ایام کرونایی، باعث ایجاد خطرات جبران‌ناپذیری برای مردم خواهد شد، امید است مسؤولین با مدیریت بهتر اجازه تشکیل صف و کمبود نان را ندهند.

همچنین با توجه به نزدیکی ماه مبارک رمضان اگر این شرایط ادامه پیدا کند و موجب آزرده‌خاطری روزه‌داران شود، وجه مناسبی را برای مسؤولینی که بعضاً توپ کم‌کاری را در زمین یکدیگر می‌اندازند به‌جای نخواهد گذاشت.

بهتر آن است مسؤولین قبل آن‌که مانند دیگر مایحتاج زندگی مردم دچار کمبود جدی و غیرقابل‌کنترل شود به فکر چاره‌ای منطقه‌ای و نه زودبازده که حکم بی‌حسی موضعی برای این درد‌های ریشه‌ای دارد، باشند.


منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار