روستای گردشگری
روستای دشت اولین روستا در ورودی خراسان شمالی از سمت استان گلستان است که با توجه به‌ اینکه در پارک ملی گلستان واقع‌شده و دارای فضای بکر و تفریحی مناسب است به‌عنوان روستای هدف گردشگری معرفی‌شده و اماکن تاریخی و گردشگری زیادی را دارد اما نبود امکانات رفاهی مانع از ماندگاری مسافران در این محل شده است.
کد خبر: ۹۵۳۷۴۶
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۱ 07 April 2021
تابناک خراسان شمالی:روستای هدف گردشگری دشت، در فاصله ۱۵٠ کیلومتری مرکز شهرستان گرمه و با جمعیت ۱۶٠٠ نفری، یکی از مناطق تفریحی و گردشگری این شهرستان است.

برای رسیدن به روستای دشت از سمت استان گلستان، کافی است پارک ملی گلستان را طی کنیم تا بعد از عبور از تونل به این روستای زیبا برسیم، این روستا دارای جاذبه‌هایی زیبا و سرسبز و آثار باستانی همچون رباط دینارزاری، قبرستان تاریخی خواجه نارنج و قزقلعه است.

سابقه جانمایی فعلی روستای دشت به ۱۱٠ سال گذشته می‌رسد، هرچند در سیل چند سال قبل به این روستا خسارات زیادی وارد شد، اما باز هم زیبایی این روستا به قوت خود باقی است، شغل اصلی مردم این روستا کشاورزی و دام‌پروری و محصولات آن‌ها نیز بیشتر گندم و تخمه آفتابگردان است.

این روستا که به یکی از قطب‌های تولید تخمه آفتابگردان در استان خراسان شمالی معروف شده، سالانه بیش از ۱٠٠٠ تُن تخمه آجیلی و روغنی را روانه بازار‌های هدف می‌کند.

از صنایع‌دستی زنان روستایی گلیم‌بافی، چادرشب بافی، قالی‌بافی و منجوق‌دوزی است که هرسال در بازارچه نوروزی برخی از آن‌ها را به فروش می‌رسانند.

از مراسم شاخص این روستا می‌توان به اطعام نذری حلیم در روز عاشورا، جشن آفتابگردان، جشن گندم و جشنواره بومی و محلی فروردین‌ماه در طول سال اشاره کرد.
روستای دشت اولین روستا در ورودی استان از سمت گلستان است که با توجه به اینکه در پارک ملی گلستان واقع‌شده، دارای فضای سبز و تفریحی مناسب است و به‌عنوان روستای هدف گردشگری معرفی‌شده و از اماکن تاریخی و گردشگری زیادی را برخوردار است.

گلایه مردم از کمبود خدمات رفاهی و گردشگری در این روستا

جواد اکبری یکی از مسافران بابیان اینکه افزایش کیفیت خدمات گردشگری روستایی با استانداردسازی اقامتگاه‌ها و محل اسکان مسافران میسر است، گفت: برای اسکان و رفع خستگی بین‌راهی روستای دشت را انتخاب کرده‌ام، اما امکانات و خدمات رفاهی مجهز و استاندارد در این روستا وجود ندارد.

وی گفت: حتی جاده فرعی این روستا نیز از استاندارد‌های لازم برخوردار نیست و عرض کم و نبود نور کافی در شب ممکن است حوادثی را برای مسافران در پی داشته باشد.

احمد قربانی یکی از گردشگران این منطقه بیان کرد: برای معرفی اماکن تاریخی این روستا هیچ امکاناتی قرار داده نشده است.

وی بابیان اینکه چشم‌انداز ورودی روستا نامناسب است ادامه داد: تابلو‌های معرفی اماکن تاریخی در روستا وجود نداشته و به‌سختی توانستیم اماکن تاریخی روستا را پیدا کنم.

قربانی تصریح کرد: اماکن تاریخی و گردشگری این روستا بسیار زیبا است، اما از اینکه نسبت به معرفی این اماکن مسئولان شهرستان کوتاهی کرده‌اند جای سؤال را دارد.

وی خاطرنشان کرد: به‌عنوان یک گردشگر از مسئولان این شهرستان نسبت به رفع کمبود‌ها همچون نصب تابلو‌های مناسب برای معرفی بهتر اماکن تاریخی، ایجاد المان‌های معرفی اماکن تاریخی در روستا را انتظار می‌رود.

خدمات اندک میراث فرهنگی در روستای دشت

مسئول اداره میراث فرهنگی و صنایع‌دستی و گردشگری گرمه در پاسخ مسائل فوق اظهار کرد: روستای هدف گردشگری دشت سال‌هاست به‌عنوان تنها روستای هدف گردشگری شهرستان گرمه شناخته‌شده و با پیگیری میراث فرهنگی شهرستان در آینده‌ای نزدیک ازلحاظ رتبه‌بندی روستا‌های هدف گردشگری، یک رتبه ارتقا پیدا خواهد کرد.
وی افزود: تاکنون برای معرفی این روستا در محل مجتمع امام رضا (ع) در کنار جاده آسیایی یک تابلو نصب‌شده و نیز در ورودی روستا بااعتباری بالغ‌بر ۳٠٠ میلیون تومان، مجتمع گردشگری توسط میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان گرمه احداث‌شده که شامل ۱۰ چشمه سرویس بهداشتی، نمازخانه، آلاچیق و برج نوری است.

وحید محمودی فر ادامه داد: از جاذبه‌های گردشگری این روستا که قابل بازدید برای گردشگران است می‌توان با چاپ و توزیع کتابچه معرفی شهرستان سعی دارد روستا‌های هدف گردشگری دشت را معرفی کند.

وی گفت: در روستای دشت یک واحد اقامتگاه بوم گردی با ۸ سویت کامل با مجوز از اداره کل میراث فرهنگی آماده خدمات‌دهی و پذیرایی از مسافران و گردشگران است و برای اردیبهشت سال ۱۴۰۰ نیز یک واحد اقامتگاه بوم گردی با ۸ سویت کامل در مجتمع خدمات رفاهی و پمپ‌بنزین کمالی در دوراهی دشت راه‌اندازی خواهد شد.

محمودی فر تأکید کرد: با صدور موافقت اصولی و پروانه ساخت مجتمع اقامتی و پذیرایی از سرمایه‌گذاران روستای دشت در محل دوراهی و آزادسازی ۸۰۰۰ مترمربع زمین، برای پایان سال ۱۴۰۰ مجتمعی کامل در این محل با سرمایه‌گذاری بیش از ۵۰ میلیارد ریال احداث خواهد شد که به اسکان مسافران و خدمات‌دهی کمک شایانی خواهد کرد.

مسئول میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی گرمه در پایان تصریح کرد: این اداره در روستای دشت یک واحد رستوران بین‌راهی، ۵ واحد کبابی بین‌راهی و یک واحد اقامتگاه بوم گردی را تحت پوشش دارد و با بازرسی کامل از این واحدها، به‌عنوان واحد‌های نمونه گردشگری استان معرفی می‌شوند.

در پایان باید گفت، ورودی هر استان می‌تواند نماد آن استان شود که امید است با توجه به ظرفیت گردشگری این روستا، با ماندگار کردن مسافران در این محل هم امکان درآمدزایی و اشتغال را برای مردم آنجا فراهم و هم شرایطی را برای رفاه مسافران عبوری از این روستا را ایجاد کرد.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار