شهرستان شیروان با حدود ۲ هزار هکتار باغ سیب بیشترین سطح زیر کشت و تولید این محصول را در خطه خراسان شمالی دارد که امسال گرانی و افزایش هزینه های تولید از فروش پیشی گرفته و باغداران را متضرر کرده است.
کد خبر: ۹۹۶۶۵۶
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۹ 26 September 2021

تابناک خراسان شمالی به نقل از ایرنا: خشکسالی، کاهش نزولات جوی و پایین بودن قیمت محصول سیب موجب شده تا هزینه های تولید با فروش همخوانی نداشته باشد و این وضعیت باغداران شیروانی را دچار چالش اساسی کرده است.

براساس آمارهای موجود ۵۵ درصد تولید محصول سیب استان مربوط به شهرستان شیروان است و هم اینک باغداران شاهد افزایش و کیفیت خوب این محصول در مقایسه با سال گذشته هستند به طوری که برخی از باغداران شهرستان، عملکرد برداشت بیش از ۲۰۰ تن در هر هکتار را هم تجربه کرده‌اند اما افزایش هزینه های تولید و نبود بازار مناسب کام کشاورزان را تلخ کرده است.

به گزارش ایرنا باغداران شیروانی برداشت محصول خود را که به تازگی آغاز کرده اند و حاصل دسترنج خود را کیلویی ۱۶۰ هزار ریال به فروش می رسانند؛ محصول آنان توسط واسطه ها و دلالان به استان های تهران، مازندران، گلستان و سایر استان حمل می شود و حتی بخش کمی از آن به کشور همسایه ترکمنستان نیز صادر می شود اما افزایش هزینه های تولید محصول باعث گلایه مندی کشاورزان شده است زیرا سودی برای آنان باقی نمی ماند.

شماری از باغداران شیروانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه باغداری دیگر سودی برای آنان ندارد گفتند: سیب تولیدی این شهرستان از کیفیت مناسبی برخوردار است، هم اینک باید زمینه فرآوری این محصول فراهم شود.

قطب تولید سیب خراسان شمالی گرفتار هزینه‌های تولید

یکی از کشاورزان که چهار هکتار باغ سیب در روستای خانلق شیروان دارد گفت: کیفیت و عملکرد برداشت سیب در سال جاری به نسبت سال های گذشته بهتر بوده به طوری که در هر هکتار ۲۴۰ تن محصول برداشت کرده ام اما افزایش هزینه های تولید بزرگ ترین دغدغه باغداران است.

هادی مکتب‌دار اظهار داشت: سال گذشته سیب کیلویی ۴۰ هزار ریال از باغدار خریداری می شد که هم اینک کیلویی ۱۲۰ تا ۱۴۰ هزار ریال به فروش می رود اما هزینه های تولید از جمله خرید سم و کود، کرایه حمل و نقل، خرید جعبه، دستمزد روزانه کارگر نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است که هم اینک با فروش همخوانی ندارد.

یکی دیگر از باغداران با بیان اینکه کشاورزان هرساله از ناحیه حوادث مختلف از جمله سرمازدگی بهاره، بارش باران و تگرگ، جاری شدن سیل و خشکسالی خسارت زیادی متحمل می شوند گفت: کشاورزان باید حمایت شوند، ضرر و زیان هر ساله، آنان را از چرخه تولید خارج خواهد کرد.

مصطفی صالحی با اشاره به اینکه دولت باید بستر صادرات را فراهم کند، گفت: زیرساخت های مختلف از جمله رایزنی های اقتصادی، حمل و نقل مواردی از این قبیل است تا بتوانیم صادرات خوبی در این حوزه داشته باشیم.

وی عنوان کرد: سال گذشته که محصول به سردخانه تحویل داده شد هزینه نگهدای ۶ ماه به ازای هر تن چهار میلیون ریال بود که اینک به ۱۲ میلیون ریال افزایش یافته است و در حال حاضر بیشترین سیب درختی جمع آوری شده به سردخانه ها منتقل شده است زیرا مشتری مناسبی برای محصول وجود ندارد.

وی به هزینه بالای سبد هشت کیلویی، بسته بندی و سردخانه اشاره کرد و افزود: تا زمان سررسید چک های کشاورزان اگر نتوانند محصول خود را بفروشند مشکلات زیادی ایجاد خواهد شد.

قطب تولید سیب خراسان شمالی گرفتار هزینه‌های تولید

شیروان رتبه نخست تولید سیب در استان را دارد

مدیر جهاد کشاورزی شیروان گفت: این شهرستان با یکهزار و ۹۵۲ هکتار رتبه اول سطح تولید، کشت و عملکرد سیب خراسان شمالی را دارد.

حسن ایزانلو اظهار داشت: میانگین عملکرد تولید سیب ۲۵ تن در هر یک هکتار است که سالانه ۴۸ هزار و ۵۰۰ تن محصول از مناطق مختلف شهرستان برداشت می شود و بخش قوشخانه، شهرلوجلی، دره سیوکانلو، بیچرانلو، جیرستان، روستای خانلق، زوارم، گلیان، بخش سرحد و شیخ امیر را بیشترین مناطق تولید سیب در شهرستان ذکر کرد.

وی خاطرنشان کرد: انواع سیب های بهاره شامل ارقام شیخ امیری، سیب گلاب و سیب تابستانه شامل گالا، دو رنگ فرانسه و سبز فرانسه و سیب های پاییزه شامل لبنانی زرد و قرمز با ماندگاری بالا دارای پایه های مالینگ، گرانی اسمیت، گلدن دلیشزو و رد دلیشز در این شهرستان تولید می شود.

ایزانلو اضافه کرد: در سال های اخیر تسهیلات اصلاح و نوسازی باغ ها با کارمزد چهار درصد به کشاورزان تخصیص داده می شد که در سال ۹۷-۹۶، ۵۰۰ میلیون ریال اعتبار در این خصوص تخصیص داده شد.

وی گفت: امسال نیز اصلاح و نوسازی باغ ها در سطح ۱۰ هکتار با تسهیلات ۹ درصد از محل کمک های فنی اعتباری با مبلغ ۶۰۰ میلیون ریال در حال اجرا است.

مدیر جهاد کشاورزی شیروان در خصوص کیفیت و صادرات سیب این شهرستان گفت: هر ساله سیب این شهرستان به سایر کشورهای همسایه صادر می شد اما امسال و پارسال به علت شرایط کرونایی صادرات بسیار اندک بود که این وضعیت موجب کاهش قیمت سیب شده است.

وی گفت: با وجود این، امسال توسط یکی از کشاورزان ۷۰۰ تن سیب قرمز و زرد به کشور ترکمنستان صادر شده است.

ایزانلو افزود: همچنین در بحث واحدهای صنایع و بسته بندی محصولات در قالب مشاغل خانگی تولید سرکه سیب داشته ایم ولی مشکل اصلی سیب کاران منطقه نداشتن اتحادیه سیب کاران و نبود خرید تضمینی است.

شهرستان شیروان ۱۰۵ هزار هکتار عرصه زراعی و باغی دارد.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار