همزمان با سالروز شهادت امام رضا(ع) شیعیان و اهل سنت خراسان شمالی در غم امام هشتم هستند و این اندوه در میان جاماندگان از حضور در مشهد، بیشتر است.
کد خبر: ۹۹۹۳۷۷
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۷ 07 October 2021

به گزارش تابناک خراسان شمالی،همواره سالروز شهادت امام رضا (ع) برای خراسانی‌ها دارای یک غم و اندوه بزرگ است، حس از دست دادن امام هشتم عذابی است که خراسانی‌ها بیش از سایر مردم ایران آن را می‌چشند؛ از سوی دیگر این روز یادآور پایان ماه‌های محرم و صفر است و از این رو نیز عزاداران حسینی نمی‌خواهند ثانیه‌ای از آن را از دست بدهند.

عزاداری و عرض ارادت به امام رضا (ع) در خراسان شمالی هیچ قشری نمی‌شناسد؛ پیر و جوان، زن و مرد و حتی شیعه و سنی، همه و همه قلبشان برای حضور در حرم مطهر رضوی در شهادت این امام عزیز می‌تپد.

از این رو ابتدا به سراغ برخی از اهالی و علمای اهل سنت خراسان شمالی رفتیم و از آن‌ها پیرامون حسشان نسبت به علی بن موسی‌الرضا سوال کردیم.

محبت به اهل بیت از توصیه‌های پیشوایان اهل سنت است

امان دردی آخوند یزدانی، یکی از علمای اهل سنت در خراسان شمالی اظهار کرد: اهل‌بیت (ع) از جایگاه معنوی ویژه‌ای برخوردارند.

مسئول کانون خادم یاری امام رضا در مسجد جامع ابوحنیفه اهل سنت بجنورد ادامه داد: عشق و احترام امام رضا (ع) مانند دیگر ائمه بزرگوار در دل مردم اهل‌سنت جا دارد.

وی افزود: تکریم، توسل و محبت اهل بیت (ع) از جمله اصول توصیه شده از سوی پیشوایان اهل سنت است و در بین پیروان اهل سنت، اهل بیت حضرت رسول اکرم (ص) جایگاه ویژه‌ای دارند.

آخوند یزدانی تصریح کرد: اولیای خدا شفیع ما هستند و زیارت آن‌ها در دین ما مورد تأکید قرار گرفته و رهبران ما به زیارت آن‌ها توصیه کرده‌اند زیرا آثار این زیارت بر جامعه و اتحاد مذاهب و گروه‌های قومی و مذهبی بسیار تأثیر دارد.

این عالم اهل سنت خراسان شمالی بیان داشت: اهل سنت خراسان شمالی احترام ویژه‌ای برای اهل بیت عصمت و طهارت (رضی الله عنه) قائل هستند و به همین سبب برای عرض ادب خدمت نوه بزرگوار پیامبر مکرم اسلام (ص) هر ساله در ایام شهادت امام رضا و رسول اکرم (ص) به مشهد و زیارت بارگاه حضرت امام رضا (ع) مشرف می‌شوند.

وی گفت: تمسک به قرآن و ائمه (ع) از عوامل وحدت مسلمانان هستند و همه مسلمانان باید در مقابل دشمنان اسلام «ید واحده» باشند و از منویات رهبر معظم انقلاب تبعیت کنند.

رسول خدا اهل بیت را جدای از قرآن نمی‌دانستند

آخوند عبدالله خوش‌نظر  اظهار داشت: بر اساس فرموده رسول خدا، قرآن و اهل بیت جدای از هم نیستند.

این عالم اهل تسنن تصریح کرد: ما جماعت اهل سنت نیز با پیروی و توجه به این حدیث گرانقدر، مقام اهل بیت به خصوص امام رضا (ع) را گرامی می‌داریم.

 

وی افزود: زیارت چه در بین شیعه و چه در بین اهل سنت جزو اعتقادات است. در شرایط فعلی که کفار و مستکبرین شفاعت و زیارت را انکار کرده و مروج تفکر تکفیری هستند و سعی دارند در بین اهل سنت و تشیع اختلاف ایجاد کنند که باید اتحاد و انسجام خود را در مقابل آن‌ها حفظ کنیم.

امام جمع اهل سنت تازه یاب مانه و سملقان بیان داشت: اهل سنت در کتاب‌هایی که تدریس می‌کنند به شاگردانشان یاد می‌دهند که رسول الله در حدیثی دوری از اهل بیت را مساوی گمراهی می‌دانستند.

از کاروان‌های پیاده تا برپایی موکب در مشهد

اما کاروان‌های متعددی از چند روز قبل راه افتاده‌اند تا همزمان با شهادت امام رضا (ع) خود را به حرم ایشان برسانند. نمونه‌ای از آن را می‌توان کاروان جامعه ورزشکاران استان دانست که با ۱۲ سوارکار عازم مشهد شدند.

این کاروان پس از ۵ روز، شب گذشته به مشهد مقدس رسیدند و در حرم امام رضا (ع) عزاداری کردند که گوشه‌ای از عرض ارادت ورزشکاران شیعه و سنی را می‌توانید در «کاروان اسب‌سواران بجنوردی همزمان با شهادت امام رضا به مشهد رسیدند» ببینید.

فعالان مسجدی نیز موکب‌های خود را در مشهد مقدس برپا کردند تا به زائران خدمت رسانی کنند.

خادمان مسجد امام رضا (ع) و کانون میثاق الرضا بجنورد یک نمونه از این موارد هستند که اکنون موکب خدمت خود را راه اندازی کرده‌اند. یکی از فعالان این موکب گفت: طرح ختم قرآن در ۶ دقیقه در این موکب راه اندازی شده است؛ این طرح هم اکنون با همکاری موکب هیئت ائمه اطهار (علیه السلام) مشهد و ویژه مشتاقان و زائرین حرم مطهر رضوی در روزهای عزاداری پایان ماه صفر در حال اجراست.

وی افزود: در این موکب از زمان اجرای طرح تا کنون روزانه ۱۰۰ مرتبه قرآن ختم شده است.


این خادم حسینی گفت: مراسم محوری عزاداری شهادت امام مهربانی‌ها به میزبانی کانون فرهنگی و هنری مسجد امام رضا (ع) شهر بجنورد و با پذیرایی از خادم یاران رضوی برگزار شد.

حس و حال عجیب جاماندگان

اما عده کثیری علاوه بر اینکه از سفر اربعین جا ماندند، اکنون برای حضور در مشهد نیز با چالش مواجه شده و نتوانستند خود را به حرم امام رضا برسانند.

حسین ستارزاده یکی از جاماندگان است که به خبرنگار مهر گفت: زمانی که نرفتن به اربعین با عدم زیارت امام رضا (ع) همراه شود غم و اندوه زیادی را به محبان ائمه اطهار وارد می‌کند.

وی افزود: حس دوری و جاماندگی را فقط خود این بزرگان می‌توانند از دل‌های عزادارانشان پاک کنند.

این جوان بجنوردی تصریح کرد: با پایان یافتن کرونا امیدواریم شرایط بهبود یابد و بتوان بدون محدودیت سفر کرد و عزاداری واقعی را به جای آورد.

اکنون قلب میلیون‌ها ایرانی در مشهد و حرم است و عده کمی موفق به پابوسی حضرت شده‌اند، با این حال این مسئله از حب و ارادت ویژه ایرانیان خصوصاً خراسانی‌ها نسبت به امام رضا (ع) نمی‌کاهد./مهر

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار