به گزارش تابناک از خراسان شمالی، آسفالت راههای روستایی در توسعه خراسان شمالی، نقش بسزایی دارد. وقتی راههای روستایی آسفالت شوند، دسترسی به خدمات بهداشتی، آموزشی و بازارهای محلی بهتر میشود. این امر میتواند موجب رونق اقتصادی روستاها شود و مهاجرت معکوس را تشویق کند. همچنین، آسفالت راهها میتواند به توسعه گردشگری در مناطق روستایی کمک کند که این خود باعث ایجاد فرصتهای شغلی جدید خواهد شد.
آسفالت راههای روستایی میتواند تأثیر مستقیمی بر درآمد خانوارها داشته باشد. با بهبود راهها، کشاورزان و تولیدکنندگان محلی میتوانند محصولات خود را سریعتر و با هزینه کمتر به بازار برسانند. همچنین، دسترسی بهتر به امکانات آموزشی و بهداشتی، کیفیت زندگی روستاییان را بالا میبرد و فرصتهای شغلی جدید ایجاد میکند. به این ترتیب، درآمد خانوارها بهبود مییابد و مهاجرت به شهرها کاهش پیدا میکند.
شاخصهای راههای روستایی شامل طول کل راههای روستایی، درصد راههای آسفالته، و کیفیت این راهها میشوند. در خراسان شمالی، با توجه به موقعیت جغرافیایی و پراکندگی روستاها، توسعه راههای روستایی نقش مهمی در بهبود شرایط زندگی دارد. اگرچه آمار دقیق ممکن است متفاوت باشد، به طور کلی درصد بالایی از راههای روستایی در خراسان شمالی نیاز به بهبود و آسفالت دارند. در سطح کشور، شاخصها متناسب با توسعه یافتگی هر استان متفاوت است.
برای جذب اعتبارات در حوزه حمل و نقل و آسفالت راههای روستایی در خراسان شمالی، چند راهکار وجود دارد: نخست ارائه طرحهای توجیهی قوی به نهادهای دولتی و بینالمللی که نشاندهنده نیاز مبرم به بهبود زیرساختهای حمل و نقل است. دوم، همکاری با بخش خصوصی و جذب سرمایهگذاری از طریق مشارکت عمومی-خصوصی. سوم، استفاده از ظرفیت نمایندگان مجلس برای پیگیری و تخصیص بودجههای ملی. چهارم، جلب حمایت افکار عمومی و رسانهها برای تاکید بر اهمیت این موضوع.
با توجه به آمار و دادههای اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان شمالی، ۱۸۳ روستای بالای ۲۰ خانوار با ۱۴ هزار و ۵۸۰ خانوار جمعیت استان از راه مناسب بی بهره است و باید ۶۴۴ کیلومتر جاده در این محورها ایجاد و آسفالت شود.
در سفر رئیس جمهور شهید به خراسان شمالی ۱۴ هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار به اجرای پروژه های راهسازی در این محورها اختصاص یافت و قرار است که راه تمامی روستاهای بالای ۵۰ خانوار با این منابع آسفالت شود.
با توجه به نگاه مثبت و قابل توجه دولت سیزدهم و شهید جمهور به بحث محرومیت زدایی بیش از ۱۴۵ کیلومتر راه روستایی استان در در دولت گذشته ساخته و آسفالت شد که در این زمینه هفت هزار و ۲۶۲ میلیارد ریال اعتبار هزینه شد، همچنین برای اجرای روکش تقویتی راه های اصلی و شریانی استان به طول بیش از ۳۹۷ کیلومتر هفت هزار و ۹۴۸ میلیارد ریال اعتبار صرف شد.
البته ناگفته نماند خراسان شمالی به دلیل موقعیت جغرافیایی و تازه تاسیس بودنش با چالشهایی روبهروست. این استان در تقسیمات جدید کشوری ایجاد شده و همچنان نیاز به توسعه زیرساختها و جذب سرمایهگذاری دارد
تمرکز بیشتر بر استانهای پرجمعیت و صنعتی، باعث شده که استانهای کمجمعیتتر مثل خراسان شمالی کمتر مورد توجه قرار بگیرند. نبود صنایع بزرگ و فرصتهای شغلی متنوع هم از دلایل دیگهای هست که باعث عقبماندگی نسبی این استان شده است اما با برنامهریزی مناسب و توجه به پتانسیلهای موجود، امکان توسعه و پیشرفت در این استان وجود دارد.
۱۱ روستای خراسان شمالی با بیش از ۸۰۰ خانوار از راه آسفالته برخوردارند
مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان شمالی در جدیدترین اظهار نظرش از بهره مندی ۱۱ روستای خراسان شمالی با بیش از ۸۰۰ خانوار از راه آسفالته در ۸ ماه گذشته خبر داد.
محمد مشتری گفت: ۲۳ کیلومتر محور روستایی و ۱۸۶ دستگاه ابنیه با ۱۸۹۳ میلیارد ریال اعتبار، از ابتدای سال جاری تا پایان آبان ماه در استان احداث و آسفالت شد و بیش از ۸۴۳ خانوار در ۱۱ روستا از راه مناسب برخوردار شدند.
وی با ارائه توضیحاتی تکمیلی در این خصوص افزود: در این بازه زمانی ۶.۲ کیلومتر راه روستایی در شهرستان شیروان، ۵.۹ کیلومتر در شهرستان بجنورد، ۳.۵ کیلومتر در شهرستان فاروج و ۳.۳ کیلومتر در شهرستان مانه احداث و آسفالت شد.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای تصریح کرد: احداث و آسفالت ۲ کیلومتر محور روستایی در شهرستان سملقان، ۱.۵ کیلومتر در شهرستان راز و جرگلان و ۶۰۰ متر در شهرستان بام و صفی آباد از اقدامات دیگر این اداره کل در حوزه راه روستایی است. همچنین در این مدت ۱۲۶.۸۵ کیلومتر راه روستایی و فرعی با ۱۷۶۱ میلیارد ریال اعتبار روکش شد.
انتهای پیام/ن