مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی از پیش‌بینی کشت ۴۰۰ هکتار برنج در شالیزار‌های استان خبر داد.
کد خبر: ۱۱۶۸۶۰۷
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۹:۰۱ 26 May 2024

به گزارش تابناک خراسان شمالی، وحید صباغ اظهار کرد: با توجه به اینکه امسال وضعیت بارش‌ها نسبت به چند سال گذشته بهتر بوده، سطح زیر کشت این محصول به مقدار ناچیزی افزایش یافته است. بیشترین سطح زیر کشت برنج در شهرستان مانه و سملقان است و آب مورد نیاز آن از رودخانه، چشمه و سد تامین می‌شود. علاوه بر آن، از آنجا که برنج، محصولی استراتژیک است نمی‌توان کشت آن را انجام نداد، بلکه باید آن را منطقی کشت کرد.

وی ادامه داد: تولید محصولی مانند کنجد آبی را توصیه می‌کنیم، چون یکی از دانه‌های روغنی است. از سوی دیگر، محصولی کم آب‌بر است. دیگر محصولات مانند آفتابگردان، لوبیا، پنبه نیز برای کشت در استان توصیه می‌شوند.

صباغ بیان کرد: محصولات آب‌بری مانند گوجه فرنگی، خیار، پیاز و سیب زمینی نیاز مردم استان هستند و نمی‌شود آن‌ها را کشت نکرد، اما کشت‌های انجام‌شده براساس نیاز مردم است.

وی گفت: موضوعی که گاهی سبب می‌شود تولیدکنندگان این محصولات با مشکل مواجه شوند، کاهش سطح زیرکشت یکی از این محصولات و سرریز شدن محصول تولیدشده در استان برای رفع کمبود است. در این مواقع، با گرانی آن محصول مواجه می‌شویم یا یک محصول آنقدر زیاد در کشور تولید می‌شود که موجب کاهش قیمت و متضرر شدن کشاورز در استان می‌شود.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی تاکید کرد: اگر کشاورزان براساس الگوی کشت فعالیت کنند و کشت را به‌موقع انجام دهند، دچار افزایش یا کاهش محصول کشاورزی در کشور نخواهیم شد.

وی توضیح داد: فقط با کشت برخی محصولات یا ممنوع کردن برخی از آن‌ها نمی‌توان منابع آب را مدیریت کرد، بلکه با موارد دیگری مانند مجهز شدن به سیستم‌های نوین آبیاری، استفاده از ارقام مناسب، رعایت تاریخ کشت و ... می‌توان آب را مدیریت کرد. به‌عنوان مثال، ذرت می‌تواند یک محصول پرآب طلب باشد؛ اما اگر تاریخ کشت آن رعایت و از ارقام مناسب و زودرس استفاده شود، آن مرزعه دو تا سه آب سبز را مصرف می‌کند و از نظر رشد جلو می‌افتد.

به گفته وی، برنامه تکلیفی در این استان برای کشت گوجه‌فرنگی ۲۲۰۰، پیاز ۲۰۰۰ و سیب زمینی ۵۵۰ هکتار است.

برچسب ها: خراسان شمالی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار