رئیس شبکه دامپزشکی سرایان: 
رئیس شبکه دامپزشکی سرایان از معدوم شدن ۲۰ لاشه گوسفند به دلیل مسمومیت شدید با کود اوره توسط بازرسان گوشت این شبکه خبر داد.
کد خبر: ۱۰۰۴۴۷۰
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۹ 26 October 2021
 
 
:میلاد خالقی زاده" در تشریح این خبر گفت: پیرو تماس تلفنی یک دامدار مبنی بر تلفات ناگهانی در تعدادی از گوسفندان دامداری خود، اکیپ درمانی شبکه به منظور کالبد گشایی لاشه ها و معاینه دام های بیمار به منطقه اعزام شد.
به گفته وی پس از ذبح دامهای مسموم در کشتارگاه شهرستان ، با توجه به مشاهده علایم شدید مسمویت با کود اوره در لاشه دامهای ذبح شده با رضایت دامدار نسبت به معدوم سازی لاشه دامهای مذکور اقدام شد.
وی این مسمومیت را نوعی بیماری حاد در اثر مصرف مقادیر بالای نیتروژن غیرپروتئینی همانند کود اوره تعریف کرد که در اکثر مواقع با تلفات بسیار سریع و گسترده در نشخوار کنندگان همراه می شود.
وی یاداور شد: کود مغذی اوره به منظور غنی سازی خاک در مزارع کشاورزی مورد استفاده قرار میگیرد که به دلیل سهل انگاری دامداران و دسترسی دامها به این مواد تلفات وسیع در دامها اتفاق می افتد.
وی تصریح کرد : در صورت بروز مسمومیت با اوره در دام، کالبدگشایی و نمونه گیری انجام و پس از ارسال نمونه به آزمایشگاه با توجه به نتایج آزمایشات درخصوص قابل مصرف یا غیرقابل مصرف بودن لاشه تصمیم گیری می شود.
وی به دامداران توصیه کرد: برای پیشگیری از بروز مسمومیت ضمن مدیریت صحیح تغذیه دامها، از آلوده نبودن منابع آبی و غذایی دام ها به کودهای شیمیایی اطمینان حاصل کنند.
وی از جمله علائم این مسمومیت را درد شکم، ایجاد کف در دهان و بینی، لرزش عضلات، ضعف و مرگ بیان کرد که می تواند تنها چند دقیقه پس از مصرف کود اوره رخ دهد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار