کارشناس ارشد شبکه شتاب‌نگاری زلزله کشور:
دستگاه شتاب‌نگار لحظه‌ای در دره‌شهر نصب شد.
کد خبر: ۱۰۱۵۵۸۷
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۵ 13 December 2021

به گزارش تابناک ایلام؛ مهندس ابراهیم‌پور کارشناس ارشد شبکه شتاب‌نگاری زلزله کشور نیز در این خصوص اظهار کرد: بررسی لرزه خیزی استان ایلام نشان می‌دهد که این استان از پتانسیل لرزه خیزی پایینی برخوردار است. تنها گسل مهم و لرزه خیز که زلزله‌هایی از آن هم اخیرا به طور مرتب اتفاق می‌افتد، گسل فروافتاده زاگرس در حوالی دهلران تا مهران است که لرزه‌های کوچکی را ایجاد کرده و فاصله این گسل از محدوده زمین لغزه سیمره بیش از 70 کیلومتر است .

وی با بیان اینکه در محدوده زمین لغزه بزرگ سیمره، گسل بزرگ و فعالی گزارش نشده و تنها خرده گسل‌های تاقدیس کبیر کوه وجود دارند، گفت: آنچه مسلم است این است که ریزش میلیارد ها تن مواد سنگی و پرتاب شدن آنها تا فاصله حدود ۲۰ کیلومتری از محل لغزش، باعث ایجاد یک زمین لرزه بسیار بزرگ (با بزرگای بیش از 6 ) در زمان وقوع زمین لغزه در منطقه در آن دوره تاریخی شده است.

ابراهیم‌پور با اشاره به پیگیری‌های صورت گرفته توسط اداره کل راه و شهرسازی استان ایلام، مدیریت بحران استانداری، اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان زیر ساخت ۱۶ ایستگاه شتابنگار برخط در استان ایلام مهیا گردید تا پایش وسیعتری جهت کنترل پهنه لرزه خیزی شهرهای استان مهیا شود.

کارشناس ارشد شبکه شتابنگاری افزود: جهت ثبت خرده لرزه‌ای این منطقه یک دستگاه شتاب‌نگار برخط جهت کنترل وسیعتر در این شهرستان نصب و راه اندازی گردید همچنین یک دستگاه شتابنگار دیجیتال در بخش ماژین جهت کنترل لرزه خیزی بیشتر استان نصب و راه اندازی شد.

وی با بیان اینکه ماهیت این دستگاه‌ها سنجش ابعاد حوادث زلزله و خسارات ناشی از آن است، مطرح کرد: سرعت در انتقال اطلاعات مربوط به شتاب زلزله به مراکز مدیریت بحران، زمینه افزایش سرعت عمل مسئولان مدیریت بحران و گسیل نیروهای امدادی را به مناطق زلزله واقع شده در جای جای کشور را فراهم می‌کند./ح

 

بیشتر بخوانید

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار