سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با اشاره به حذف یارانه‌ برخی از کالاها و نقش آن در ثبات قیمت‌ها گفت: ثابت شده که نوسان قیمت‌ها بیشتر شامل کالاهایی است که از ارز ترجیحی استفاده می‌کنند و حذف یارانه‌ها به طور قطع باعث ثبات قیمت‌ها خواهد شد.
کد خبر: ۱۰۲۰۵۲۸
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۹ 05 January 2022

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا، روز چهارشنبه «شهریار قاسمی» در جلسه بحث و تبادل نظر با تشکل‌های بخش خصوصی استان کرمانشاه، به تشریح امر کارآمدسازی نظام یارانه‌ها پرداخت و افزود: اساس تصمیمات بخش کشاورزی را تولیدکنندگان ترسیم می‌کنند و این جلسه در راستای تشریک مساعی با کسانی است که نقش مهمی در تامین امنیت غذایی کشور دارند.

وی، جایگاه اتحادیه ها، اصناف و تشکل ها را در توسعه بخش کشاورزی مهم ارزیابی کرد و گفت: در این راستا طی ادوار گذشته دولت های وقت نظام یارانه ای را برای پشتیبانی از تولیدات بخش کشاورزی تعریف و اجرا کردند و اهدافی را برای آن ترسیم نمودند که گاهی پیامدهای منفی زیادی را نیز به همراه داشت.

قاسمی، حجم یارانه های تخصیصی یارانه ای را از سال ۹۷، مبلغی حدود ۲۷ میلیارد دلار برآورد کرد و افزود: این حجم حمایت یارانه ای نه تنها باعث کاهش تورم نشد بلکه تورم زا نیز بود.

وی در ادامه رانت حاصل از اختصاص یارانه ها را بُعد دیگر پیامدهای منفی تخصیص یارانه ها بحساب آورد و افزود: تخصیص یارانه مذکور سود چندانی را نصیب طبقه ضعیف جامعه نکرد و تورم را گسترش داد.

سرپرست جهاد کشاورزی کرمانشاه، میزان افزایش قیمت کالاهای مرغ، تخم مرغ، گوشت قرمز، نهاده‌های دامی را از سال ۹۷ تاکنون بین ۳۰ تا ۹۵ درصد برآورد کرد و گفت: این افزایش قیمت ها بیانگر آن است که یارانه ها هدفمند اختصاص نیافته و تورم زا نیز بوده است.

وی افزود: دولت تمهیدات لازم را برای کارآمدسازی نظام یارانه ای در بخش کشاورزی اندیشیده است و نمونه آن بحث صدور دامدار کارت برای کشاورزان با سود ۱۱ درصد است و نقدینگی واحدهای تولیدی نیز لحاظ خواهد شد.

قاسمی ادامه داد: شرکت پشتیبانی امور دام برای عرضه کالا در زمان اجرای طرح با حجم مطلوب آمادگی کافی را دارد و بی گمان بسته های حمایتی دیگری نیز از طرف دولت برای اجرای طرح معرفی خواهد شد.

کرمانشاه قطب کشاورزی غرب کشور

به گزارش ایرنا؛ کشاورزی محور توسعه پایدار کرمانشاه و یکی از بخش‌های مهم این استان مرزی و چهارفصل است که با تولید بیش از چهار میلیون و ۵۷۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی علاوه بر تامین نیازهای غذایی داخل استان، بخش زیادی از نیازهای کشور را نیز تامین و تضمین می‌کند.

کرمانشاه استانی پهناور در غرب ایران با ۲۵ هزار کیلومتر مربع مساحت، یکی از استان‌های مهم از حیث کشاورزی و منابع طبیعی محسوب می‌شود به طوریکه ۷۰ درصد مساحت استان را عرصه‌های منابع طبیعی با بیش از ۵۲۷ هزار هکتار جنگل و یک میلیون و ۱۹۲ هزار هکتار مرتع تشکیل داده است.

همچنین بیش از ۹۵۰ هزار هکتار زمین کشاورزی در استان کرمانشاه وجود دارد که سالانه چهار میلیون و ۵۷۵ هزار و ۸۱۴ تن انواع محصولات زراعی، باغی، دامی و شیلات و آبزیان در استان تولید می‌شود.

داشتن ۱۱ اقلیم آب و هوایی، بارش های ۲ برابری نسبت به میانگین کشوری، چهار فصل بودن و تولید بیش از ۹۸ درصد محصولات زراعی و باغی در استان از جمله ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بخش کشاورزی استان کرمانشاه است که از این ظرفیت برای رفع بیکاری و ایجاد اشتغال، افزایش درآمد کشاورزان و رونق اقتصادی استان استفاده کرد.

از مجموع جمعیت استان حدود ۱۲۵ هزار بهره‌بردار در بخش کشاورزی مشغول به فعالیت هستند.

استان کرمانشاه ۲ میلیون نفر جمعیت ساکن در ۱۴ شهرستان، ۳۱ بخش، ۳۲ شهر، ۸۶ دهستان و ۲ هزار و ۵۹۵ آبادی دارد و ۲.۴ درصد جمعیت کشور در این استان سکونت می‌کنند که از این تعداد ۷۵ درصد در نقاط شهری و ۲۵ درصد در نقاط روستایی زندگی می‌کنند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار