رئیس امور عشایری آبدانان:
رئیس امور عشایری آبدانان گفت: ۷۱ درصد از جمعیت دام کشور در استان ایلام است که آبدانان با داشتن ۲۲۰۰ خانوار عشایری و ۴۰۰ هزار راس دام سبک به عنوان قطب اول دامداری استان شناخته شده است.
کد خبر: ۱۰۳۸۶۲۸
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۵ 12 April 2022

به گزارش تابناک ایلام؛ قشرمولد عشایر با کار و تلاش شبانه روزی علاوه بر تامین معاش خود در برپایی اقتصاد کشور نیز نقش اساسی دارد.

عشایر آبدانان هم بدلیل شرایط اقلیمی منطقه در تولیدات انواع محصولات دامی  نقش تاثیرگذاری دارد اما این روزها با مشکلات فراوانی از جمله نبود نهاده‌های دامی و نبود بازار فروش دام مازاد روبرو هستند.

آبدانان با ۲۲۰۰ خانوار عشایری و ۴۰۰ هزار راس دام سبک به عنوان قطب دامداری ایلام شناخته شده است.

بهرام اهل والی رئیس امور عشایری آبدانان گفت: ۷۱ درصد از جمعیت دام کشور در استان ایلام است که آبدانان با داشتن ۲۲۰۰ خانوار عشایری و ۴۰۰ هزار راس دام سبک به عنوان قطب اول دامداری استان شناخته شده است.

وی افزود: امسال به دلیل نبود نزولات آسمانی و شرایط جوی نامناسب دو قشر کشاورز و دامدار بیشترین آسیب را دیده‌اند که مهمترین مشکلات دامداران کمبود نهاده‌های دامی است که این مهم باید هر چه سریعتر حل شود تا از خسارات جبران ناپذیر به قشر دامدار و عشایر که خود تولید کننده هستند جلوگیری شود؛ از دیگر مشکلات عشایر قاچاق کاه توسط دلالان غیربومی و بومی است که دستگاه‌های نظارتی باید به این موضوع ورود کنند.

وی با اشاره به اینکه از ۴۰۰ هزار رأس دام سبک ۲۰۰ هزار پلاک هویتی دارند گفت: ارزش تولیدات عشایر آبدانان بالغ بر ۸۷ میلیارد تومان است.

اهل والی خاطر نشان کرد: روزانه با سه دستگاه تانکر آبرسانی سیار به عشایر این منطقه خدمات رسانی می‌شود،که امسال قرار است به برخی کانون‌های عشایری شهرستان لوله کشی و آب رسانی پایدار داشته باشیم.

انتظار می‌رود مسولین مربوطه توجه ویژه‌ای به قطب دامداری استان داشته باشند و با تهیه نهاده‌های دامی و ایجاد بازار فروش دام مازاد از خسارات وارد به این قشر تولید کننده جلوگیری شود./ح

 

بیشتر بخوانید

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار