مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی گفت: بیش از ۵۷ میلیارد ریال تسهیلات به ۲۷۸ هنرمند صنایع‌دستی در سال گذشته اعطا شد.
کد خبر: ۱۰۴۹۰۰۹
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۴ 06 June 2022

 

به‌گزارش تابناک مرکزی مصطفی مرزبان افزود: در سال گذشته قدم‌های مثبتی در زمینه صنایع‌دستی استان برداشته شد.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی با اشاره به اعطای تسهیلات کم‌بهره مشاغل خانگی به هنرمندان صنایع‌دستی استان مرکزی، گفت: ۲۷۸ هنرمند صنایع‌دستی فعال استان در سال ۱۴۰۰ با تأیید کارگروه اشتغال موفق به دریافت تسهیلات مشاغل خانگی به مبلغ ۵۷ میلیارد و ۷۴۰ میلیون ریال از محل اعتبارات توسعه مشاغل خانگی از بانک‌های عامل شده‌اند و این تسهیلات بصورت کم‌بهره و بلندمدت اعطا شده است.
کسب دو نشان فاخر و یک نشان دست خلاق صنایع دستی استان مرکزی
مرزبان افزود: سال گذشته سال کیفیت بخشی به تولیدات صنایع‌دستی در استان مرکزی بشمار می رود چراکه با تلاش صنعتگران و هنرمندان استان مرکزی و ظرافت و خلاقیت در طرح‌ها موفق به کسب دو نشان فاخر صنایع‌دستی، یک نشان دست خلاق، یک نشان همای زرین و تکمیل دو پرونده درجه هنری و شرکت بیش از ۱۰ اثر در جشنواره بین‌المللی صنایع‌دستی شدیم.
وی ادامه داد:همچنین موفق به ثبت شهر تفرش به عنوان شهر ملی تفرشی دوزی در فهرست شهرها و روستاهای ملی کشور شدیم.
وی از آموزش بیش از ۱۸۶۰ نفر در رشته های مختلف صنایع دستی خبر داد وگفت: یکی از مهمترین راهکارهای بروز رسانی تولید در زمینه‌های کمی و کیفی آموزش است و در همین راستا در سال گذشته این اداره کل با اختصاص مبلغ ۲۸۶۰ میلیون ریال برای آموزش و توسعه و ترویج صنایع‌دستی استان ۶۲ دوره آموزش‌های عمومی کوتاه‌مدت برای تعداد ۱۸۶۰ نفر برگزار شد.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی حمایت از صنعتگران را در امر درآمد زایی بسیار با اهمیت دانست و افزود: در این راستا سال گذشته با اعتبار اختصاص داده به مبلغ ۴ میلیارد ریال کلنگ یک بازارچه دائمی صنایع‌دستی در شهرستان تفرش زده شد و ساخت این بازارچه با ۸ غرفه و در دو طبقه در صورت تکمیل اعتبار تا پایان سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسید و همچنین ۲۵نمایشگاه موقت برگزار کردیم و یک فروشگاه صنایع‌دستی نیز در شهر اراک افتتاح شد.
درآمد ۳۷۳۲۰ دلاری صنایع دستی استان
مرزبان با تاکید بر اینکه این صنعت در کنار ارزآورترین صنایع تولیدی کشور قرار دارد و یکی از صنایعی است که با کمترین میزان سرمایه‌گذاری و کمترین ایجاد آلودگی، سهم بزرگی در اشتغال و رشد اقتصادی خواهد داشت افزود: صادرات چمدانی ما در سال گذشته به ارزش۳۷۳۲۰ دلار بود و برنامه‌ریزی ما برای آینده این است در مسیری حرکت کنیم که واسطه‌های صادرات محصولات کم شود و صنعتگران در زمینه فروش محصولات خود به سود بیشتر برسند.
او با اشاره به اینکه تولیدات صنایع دستی می تواند اقتصاد جوامع محلی و مناطق کمتر برخوردار را به تکاپو اندازد و یکی از راهکارهای جلوگیری از مهاجرت به کلان‌شهرها و گسترش حاشیه‌نشینی است گفت: توجه به این صنعت می‌تواند راهگشای مشکلات اساسی از جمله بیکاری، آلودگی‌های زیست محیطی و کاهش جمعیت روستاها باشد و باعث ایجاد رشد اقتصادی شود.

صدور ۲۶۸مجوز مشاغل خانگی صنایع دستی

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی عنوان کرد: صدور پروانه مشاغل خانگی در سال گذشته ۲۶۸ فقره و صدور و تمدید مجوزهای سه گانه ۸۰۶ مورد از دیگر کارهای انجام شده در این حوزه بود.
او افزود: ۲۷۶ فقره پرونده تسهیلات مشاغل خانگی با مبلغ ۵ میلیارد و ۷۴۰میلیون تومان، از دیگر عملکردهای این معاونت در سال گذشته بود که به صنعتگران فعال استان مرکزی پرداخت شد تا در زمینه تولید محصول و رفع موانع تولید حوزه خود گام بردارند.
مرزبان تعداد هنرمندان صنایع‌دستی دارای مجوز استان مرکزی را ۹۶۲۵
نفر اعلام کرد و گفت: ۶۰نفر از هنرمندان استان نیز در سال گذشته تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی و ۴۶ نفر تحت پوشش بیمه روستایی و عشایری قرار گرفتند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار