اهالی روستای گنداب اعلام کرده‌اند چند روز است که هم دام‌ها و هم افراد خانواده با حشره کک درگیر هستند و زندگیشان مختل شده است.
کد خبر: ۱۰۴۹۲۵۲
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۰ 08 June 2022

به گزارش تابناک ایلام؛ روستای گنداب از توابع شهرستان آبدانان چند روزی است که هم خود و هم دام‌هایشان با حشره کک درگیر شده‌اند و زندگی آنها را نیز دچار اختلال کرده است.

آنها اعلام داشته‌اند که مسوولین بهداشت به آنها گفته‌ باید دام‌ها را از مناطق مسکونی دور کنند و طویله‌ها را نیز سم پاشی کنند ولی هزینه خرید سم بالا بوده و توان خرید ندارند.

کک حشراتی از راسته سیفوننپترا هستند حشراتی کوچک بدون بال و خونخوار که حرکت جهشی دارند و بسیار خطرناک و موذی هستند؛ آنها بیشتر از پستانداران و گاهی از پرندگان، خونخواری می‌کنند.

از ۳۰۰۰ گونه کک فقط ۱۲ گونه به انسان حمله می‌کند و گزش کک باعث تحریک، ناراحتی شدید و خونریزی می‌شود.

تلنبار کردن فضولات حیوانی گرم و مرطوب

سامان رشیدی رئیس شبکه بهداشت آبدانان بیان داشت: تعدادی از خانوار‌های دامدار روستای گنداب شهر آبدانان با حشره کک درگیر هستند.

وی ادامه داد: در بازدیدی که از این روستا به عمل آمده علت وجود این حشره مجاورت و نگهداری دام‌ها در محیط مسکونی روستا و همچنین تلنبار فضولات حیوانی گرم و مرطوب شناخته شده است.

رئیس شبکه بهداشت آبدانان با اشاره به اینکه حشره کک خونخوار است و نیشش باعث درد و سوزش می‌شود گفت: به جز دام‌ها افراد هم با این حشره درگیر هستند و در بعضی موارد این حشره میتواند باعث انتقال بیماری‌های مشترک بین انسان و دام شود.

وی افزود: از جمله راه‌های مقابله با این حشره مبارزه فیزیکی و شیمیایی است که شامل نظافت طویله‌ها و دور کردن دام‌ها از محل زندگی افراد و سم پاشی طی دو مرحله است.

این حشره در اختیار آزمایشگاه قرار گرفته است

بخشدار مرکزی عنوان کرد: در مرحله اول این حشره در اختیار آزمایشگاه قرار گرفته است تا تعیین شود که این نوع کک از کدام نوع است.

وی با اشاره به انواع کک از جمله کک جوندگان یا کک انسان، کک گربه و یا کک سگ مطرح کرد: در آزمایشگاه باید مشخص شود که این نوع کک ناشی از چه چیزی است و چگونه در منطقه حضور پیدا کرده و بعد به اهالی روستا اعلام کنیم چه سمی برای دفع آن مفید است.

شغل مردم روستای گنداب دامداری بوده و در طی خشکسالی‌های اخیر متحمل ضررهای شده‌اند امید است مسولین بتوانند هر چه سریعتر تمهیداتی بیندیشند تا این مشکل حل شود. /ح

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار