مالمیر:
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همدان از آغاز سومین جشنواره "سیر و موسیر" همدان از امروز در روستای سولان خبر داد.
کد خبر: ۱۰۵۷۳۸۹
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۶ 21 July 2022

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همدان از آغاز سومین جشنواره "سیر و موسیر" همدان از امروز در روستای سولان خبر داد.


به گزارش تابناک همدان، علی مالمیر اعلام کرد: این جشنواره ساعت ۱۸ روزهای ۳۰ و ۳۱ تیرماه سال‌جاری در روستای سولان برگزار خواهد شد.


وی با اشاره به نقش تاثیرگذار این رویداد گفت: برگزاری جشنواره های محلی به توسعه گردشگری می‌انجامد و باعث رونق حضور گردشگران و سرمایه گذاران در نقاط کمتر شناخته شده استان می شود.


علی مالمیر با اشاره به جشنواره دوروزه سیر و موسیر سولان افزود: در استان نقاط بسیار زیادی وجود دارد که می توان با برگزاری برنامه های مدون و مستمر مانند جشنواره های سالانه و یا فصلی باعث رونق گردشگری در آنها شد.


وی اضافه کرد: یکی از این نقاط روستای سولان و دیگر روستاهای همجوار و مسیر امامزاده محسن در استان همدان است که می‌تواند با قابلیت کشت متمایز سیر و موسیر برای جذب گردشگر داخلی و خارجی بسیار تاثیرگذارباشد.


مدیرکل میراث فرهنگی همدان ادامه داد: به غیر از حضور گردشگران حضور موثر فعالان اقتصادی و بخش خصوصی می‌تواند زمینه توسعه دیگر بخش ها را در این مناطق فراهم کند.


مالمیر توسعه گردشگری روستایی را در استان همدان ضروری خواند و افزود: در این راستا حمایت از ایجاد بوم گردی و دیگر زیرساختهای خدمات رسان به گردشگران و اطلاع رسانی جامع و کامل می‌تواند نقش ویژه‌ای در آن داشته باشد.


وی با اشاره به ایجاد انگیزه بین اهالی روستا گفت: در اولین سال برگزاری این جشنواره شما را بسیار کمی از مردم در این جشنواره حضور پیدا کردند اما هم اکنون حضور و تکاپوی مردم محلی و برنامه های مختلف در این جشنواره نشان دهنده توسعه این رویداد و تاثیرگذاری خوب آن بوده است.


مالمیر اظهار امیدواری کرد: در سال‌های آینده این جشنواره به صورت گسترده تری برگزار شود تا تحول اقتصادی منطقه هم در کنار دیگر بخش ها در دستور کار قرار گرفته است.


وی تاکید کرد: توسعه بومگردی برای ایجاد انگیزه در اقامت گردشگران در این منطقه و معرفی و عرضه فراورده های محصولات از سیر و حتی برداشت و معرفی ویژگیهای بارز سیر میتواند به عنوان اصلی ترین محصول این منطقه را از جمله اهداف این جشنواره در سالهای اینده باشد.


این جشنواره با هدف معرفی ظرفیت‌ها و قابلیت‌های روستای سولان برگزار می‌شود.


این روستا مرکزیت تولید، توزیع و پخش محصولات کشاورزی را در منطقه دارد، با توجه به اینکه عمده محصول کشاورزی این روستا سیر است، برنامه‌ریزی برای برگزاری جشنواره این محصول در سالهای اخیر انجام شد.


سولان، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان همدان در استان همدان ایران است.


مردم این روستا به زبان فارسی با گویش همدانی صحبت می کنند.


در این روستا کشت اکثر مردم سیر می باشد و همین محصول باعث اشتغال زایی فصلی اکثر مردان روستا شده و حتی در زمان کاشت، داشت و برداشت از روستاهای اطراف نیز کارگر استفاده میکنند.


در این روستا در تابستان سالهای 96 و97 برای نخستین بار جشنواره سیر برگزار شد که توانست تاثیر به سزایی بر معرفی همدان و ظرفیت کشاورزی استان در زمینه سیر معرفی بگذارد.


سولانی ها را میتوان از مردم قدیم همدانی یاد کرد. آنها قدیمی ترین لهجه را دارند.


مالمیر تاکید کرد: روستاها و شهرها به شکل فزاینده ای تمایل دارند تا از طریق توسعه رویدادها، فرهنگ و طبیعت خود را با گردشگران به اشتراک بگذارند. برگزاری این رویدادها موجب ایجاد درآمد در جوامع محلی می شود.

گفتنی است؛ روستای سولان یکی از روستا‌های نزدیک به شهر همدان است که محصول سیر از مهم‌ترین تولیدات کشاورزی اهالی این روستا محسوب می‌شود.
سومین جشنواره سیر روستای سولان سال ۱۳۹۸ برگزار شد که در چند سال اخیر و به دلیل شیوع ویروس کرونا این جشنواره برگزار نشده است.


چهارمین جشنواره سیر و موسیر به مدت ۲ روز در۳۰و۳۱ تیرماه ۱۴۰۱در روستای سولان برگزار می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار