استاندار مرکزی گفت: دولت سیزدهم توجه جدی به واحدهای تولیدی ماشین‌آلات معدنی داخلی دارد.
کد خبر: ۱۰۷۱۵۵۱
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۰ 11 October 2022

به گزارش تابناک مرکزی؛فرزادمخلص الائمه در آیین گشایش چهاردهمین نمایشگاه بین المللی سنگ ایران در نیم‌ور محلات افزود: در حوزه فناوری و ماشین آلات معدنی دچار فرسودگی‌هایی هستیم، واردات ماشین آلات دست دوم همچنان انجام می‌شود، اما سیاست دولت حمایت از ماشین آلات معدنی داخلی است و این سیاست قطعی است.

وی ادامه داد: بزرگترین واحد تولیدی ماشین‌آلات معدنی کشور در اراک مرکز استان مرکزی مستقر است و استفاده از تولیدات این شرکت مصداق حمایت از اشتغال و تولید ملی است.  

استاندار مرکزی اظهار داشت: تعارضات منطقه‌ای و محله‌ای یکی از مشکلات و مسایل است و رییس جمهور تاکید بر بهره مندی مردم ساکن مناطق مجاور معدن از منافع معادن دارد.

مخلص الائمه بیان کرد: این مهم در غالب حقوق دولتی معادن پیش بینی شده که باید ۱۵ درصد از حوزه های زیرساختی مجاور معادن هزینه شود و در ادوار گذشته این مهم به خوبی رعایت نشده و
بسیاری از نارضایتی ساکنین به دلیل نقص این مورد بوده است.

استاندار مرکزی ادامه داد: در بودجه ۱۴۰۱ به طور یقین این مهم مورد توجه قرا گرفته است و باید به بهترین شکل ممکن اجرایی شود.

مخلص الائمه اظهار داشت: توسعه زیرساخت‌های تسهیل گری جزو ضرورت ها است که باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

وی گفت: بسیاری از دغدغه های بخش معدن در یکی از فصول سند تحول مردمی که اسفندماه سال گذشته ابلاغ شد دیده شده است.

استاندار مرکزی افزود: این سند بالغ بر یک هزار و ۲۳ برنامه برای تحول ۳۷ بخش مختلف دارد که یکی از آنها مربوط به حوزه معدن و صنایع معدنی است.

مخلص الائمه تصریح کرد: عمده چالش‌ها و نگاه‌های تحولی دولت تحت عنوان چرخش‌های تحول آفرین در این سند مشخص شده است.

مخلص الائمه گفت: از جمله نشانگرهایی که به عنوان نشانگر وضع مطلوب ‌آمده، افزایش نسبت میزان استخراج مواد معدنی به کل ذخایر اکتشاف شده است که باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

وی گفت: افزایش سهم بخش معدن از تولید ناخالص داخلی و سهمش از خالص تجارت کشور از دیگر تاکیدات است.

استاندار مرکزی ادامه داد: کشور ایران از ذخایر هیدرو کربنی فراوانی برخوردار است و مطابق مهمترین آمارهای منتشر شده رتبه اول ذخایر هیدرو کربنی جهان را در ذخایر متعارف در اختیار داریم و به لحاظ موقعیت ژئوپولی اکونومیک موقیعت جفرافیایی، سیاسی، اقتصادی در کانونی تحت عنوان بیضی استراتژیک قرار داریم.

مخلص الائمه بیان کرد: ۷۰ درصد ذخایر نفت و گاز جهان در این بیضی قرار دارد و ایران در کانون این موقعیت است و محلات در یک دایره به شعاع ۳۰۰ کیلومتر قرار دارد و ۷۰ درصد ذخایر سنگی کشور در این شعاع قرار گرفته است.

وی اظهار داشت: ایران وابسته به اقتصاد نفت بویژه در ۵۰ سال گذشته بوده و به تعبیر رهبر معظم انقلاب، نفت در تار و پود اجتماع رسوخ کرده که در بسیاری مواقع موجب فروریختگی اقتصاد بوده است.

استاندار مرکزی اضافه کرد: مطابق آخرین گزارش‌های یکی از دانشگاه‌های آمریکا در راستای اطلس پیچیدگی‌های اقتصادی جهان، ۷۷ درصد اقتصاد ایران در خالص تجارت خارجی مبتنی بر صادرات نفت و مشتقات نفتی است.

مخلص الائمه گفت: ایران کشوری است که بر معادن استوار است و در سند تحول قید شده باید به سمت صادرات غیر نفتی واقعی حرکت کنیم و در افق زمانی نزدیک کشور را متحول کنیم.

وی گفت: صادرات محصولات معدنی فرآوری نشده هم باید با ارزش افزوده بالاتر افزایش یابد و سرمایه گذاری در فعالیت‌های اکتشافی و بهره‌برداری در خارج از کشور مورد توجه قرار گیرد و
از معدن کاری کوچک مقیاس با محوریت اشخاص حقیقی به سمت کارهای حرفه‌ای با محوریت اشخاص حقوقی رفت.

چهاردهمین نمایشگاه بین المللی سنگ ایران تا 22 مهرماه جاری دایر است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار