استان مازندران دارای ظرفیت خوبی برای کشت دانه‌های روغنی و غلات است و سال گذشته ۳۲ هزار هکتار اراضی دیمزار استان به جهش تولید اختصاص یافت که امسال به دو برابر افزایش پیدا کرد.
کد خبر: ۱۰۷۷۵۸۶
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۷ 16 November 2022

به گزارش تابناک مازندران ، رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: ۱۶۵ هزار هکتار اراضی خشکه رازی و شالیزاری استان برای زراعت گندم، جو، سبزی و صیفی، دانه‌های روغنی و علوفه استفاده می‌شود.

حسن عنایتی کلیجی در هفتمین جلسه ستاد کشت پاییزه استان افزود: پس از ابلاغ سهم استان برای کشت پاییزه در مازندران، اقدام به برگزاری همایش کشت پاییزه در استان کردیم تا بتوانیم توسعه کشت پاییزه را در مازندران شاهد باشیم.

وی ادامه داد: مازندران دارای ظرفیت خوبی برای کشت دانه‌های روغنی و غلات است و سال گذشته ۳۲ هزار هکتار اراضی دیمزار استان به جهش تولید اختصاص یافت که امسال به دو برابر افزایش پیدا کرد.

عنایتی افزود: از ۱۶۵ هزار هکتار اراضی خشکه رازی و شالیزاری استان به عنوان زراعت گندم، جو، سبزی و صیفی، دانه‌های روغنی و علوفه استفاده می‌شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران تصریح کرد: در سال زراعی جاری برای آغاز کشت پاییزه شاهد کم بارشی بودیم و در نیمه آبان ماه وضعیت بارندگی به حد مطلوب رسید.

وی با بیان اینکه کشت گندم و جو در نیمه راه قرار دارد، گفت: در تامین بذر جو به سهم ابلاغی دست پیدا نکردیم.

عنایتی خاطرنشان کرد: در آغاز سال زراعی با توجه به افزایش قیمت نهاده ها، کشاورزان خرده پا نمی‌توانند به کشت و کار ادامه دهند و لازم است سامانه تسهیلات سرمایه در گردش فعال شود تا کشاورزان برای دریافت ادوات کاشت ثبت نام کنند.

به لحاظ شرایط تولید، شرایط خاصی دارد و در برخی سال‌ها متناسب برای تولید است و امسال ۸۵ هزار تن گندم با کیفیت تحویل مراکز خرید داده شد.

این مسوول اضافه کرد: محققین ارقام جدیدی را برای کشت معرفی کردند و این موضوع جای خرسندی دارد، اما هنوز در زراعت جو نتوانستیم به شاخص مطلوب دست پیدا کنیم.

وی خاطرنشان کرد: بیمه محصولات کشاورزی شرایط مناسبی در مازندران ندارد و باید از ظرفیت صندوق بیمه کشاورزی استفاده بهتری شود.

عنایتی ادامه داد: پیش بینی می‌شود امسال سطح زیرکشت محصولات کشاورزی به میزان سال گذشته در استان باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه شرایط تولید اعم از بذر، نهاده، روش کاشت و مبارزه با آفات بر یکدیگر تاثیرگذار است، گفت: باید به عواملی که در تولید نقش دارد توجه شود و در حال حاضر کشاورزی هوشمند را در دنیا شاهد هستیم و نباید به سمت و سوی کشاورزی سنتی برگردیم.

وی ادامه داد: مزارع خوبی در مازندران داریم و با همراهی بیشتر مسوولان و کشاورزان می‌توان به تولیدات خوبی دست پیدا کرد.

عنایتی افزود: استفاده از کود باید بهینه باشد چراکه این اقدام در عملکرد محصول تاثیرگذار است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران بیان کرد: باید حمایت‌های لازم از کشاورزان صورت گیرد و در این راستا محققین باید در کنار کشاورزان باشند تا به بهره وری تولید و عملکرد خوب محصول دست پیدا کنیم.

 

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار