مدیرکل دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت: این طرح با هدف کنترل و پیشگیری از ابتلای آبزیان به انواع ویروس‌ها در حال اجراست.
کد خبر: ۱۰۸۵۲۱۲
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۶ 02 January 2023

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد، مختار رجائی فر یکی از مهمترین ویروس‌های شایع در مزارع پرورش ماهی را از نوع وی اچ اس نام برد و افزود: این ویروس از طریق ورود غیر مجاز بچه ماهی و تخم ماهی بدون تایید اداره دامپزشکی به آبزیان منتقل می‌شود و بسیار خطرناک است.

 

مدیرکل دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد از مزرعه داران پرورش ماهی درخواست کرد در صورت مشاهده هرگونه علائم مشکوک از جمله سیاهی پوست، یا بیرون زدگی چشم، خونریزی داخلی و حرکت‌های خاص از بچه ماهی‌ها با شماره ۱۵۱۲ اداره دامپزشکی استان تماس گرفته تا جلوی آسیب‌های جدی به مزارع پرورش ماهی گرفته شود.

 

روئین تن کارشناس دامپزشکی استان هم گفت: شناسایی این ویروس اولین بار در سال ۱۳۹۲ توسط کارشناسان هم استانی کشف شد، اما قابل انتقال به انسان نیست.

 

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های آبزیان کهگیلویه و بویراحمد هم ازکنترل این بیماری‌ها در مزارع پرورش ماهی خبر داد و گفت: کار تحقیقات و مدیریت به شکل نمونه برداری از قلب، طحال، مغز و کبد بچه ماهی انجام می‌شود و در صورت مثبت شدن تست باید واحد پرورش دهنده قرنطینه و پاک سازی شود.

 

خانم بزرگواری افزود: خوشبختانه در سه سال اخیر هیچ گونه نشانه‌ای از وجود این بیماری در مزارع پرورش ماهی این استان مشاهده نشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار