اسکان زائران یکی از اقداماتی است که گذشته تا امروز در اطراف حرم مطهر رضوی انجام می‌شده و دو سالی است که طرح خانه‌های رضوی برای ساماندهی زائران امام رضا(ع)به همت بنیاد کرامت رضوی اجرا می‌شود.
کد خبر: ۱۱۲۳۸۷۳
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۸ 31 August 2023

تابناک رضوی به نقل از تسنیم: هر سال در دهه آخر صفر مشهد محیای پذیرایی از زائرانی می‌شود که پای پیاده و با هر وسیله خود را به مشهد می‌رسانند و مجاوران امام رضا(ع) هر کدام به نحوی تلاش می‌کنند خدمتی به زائران امام رضا(ع) داشته باشند.

اسکان زائران یکی از اقداماتی است که گذشته تا امروز در اطراف حرم مطهر رضوی انجام می‌شده و دو سالی است که طرح خانه‌های رضوی برای ساماندهی زائران امام رضا(ع)به همت بنیاد کرامت رضوی اجرا می‌شود.

فاطمه سبحانی یکی از مجاورانی است که 6سالی است خانه اش را رایگان در اختیار زائران امام رضا(ع) می‌گذارد او که 23 سال از عمرش را خدمت به همسرجانباز خود کرده و شهادت همسرش را پایان این خدمت نمی‌داند می‌گوید: 45 سال است مجاور نشین شده ام و امام رضا(ع) هفته ای یکبار مرا به زیارتشان می‌طلبند. 23 سال از همسرم پرستاری کردم اما خدا نخواست بیشتر از این خدمت همسرم باشم و به شهادت رسید.

وی 6سالی است که خانه اش را رایگان در اختیار زائران امام رضا(ع) می‌گذارد و معتقد است؛ «خدمت به زائران لیاقت و عشق می‌خواهد امیدوارم که امام رضا (ع) این خدمت را قبول کنند».

حاجتی که برآورده شد ...

فاطمه با کمی بغض به گذشته بر می‌گردد و ادامه می‌دهد: از زمانی که مجاورنشین شدم هفته ای یکبار به زیارت امام رضا(ع) می‌رفتم در واقع امام رضا(ع) به من لطف می‌کردند و مرا می‌طلبیدند؛در ایام نوروز و دهه آخر صفر بیشتر به حرم امام رضا(ع) می‌رفتم یادم می‌آید؛ شهادت امام حسن مجتبی(ع) بود، هوا سرد و بارندگی من هم مثل همیشه این ایام برای زیارت به حرم رفته بودم در آن هوای سرد و بارندگی چند خانواده گوشه ای با ساک نشسته بودند و معلوم بود که زائر هستند و جای اسکان در این هوای سرد ندارند آن زمان خانه ما در قاسم آباد بود همانجا بخدا گفتم« خدایا چه می‌شد من نزدیک حرم منزلی داشتم و زائران امام رضا(ع) را اسکان می‌دادم».

این همسر شهید در حالیکه در حالیکه چشمانش از اشک جاری است می‌افزاید: فکر نمی‌کردم خدا چنین لطفی در حقم کند و مرا قابل بداند چند سال بعد خانه را برای فروش گذاشتم و شرط فروش را معاوضه خانه با یک خانه در نزدیکی حرم گذاشتم و بالاخره توانستم یک خانه کلنگی در نزدیکی حرم خریداری کنم خانه گنلگی بود و برای اسکان زائر آنقدر مناسب نبود همانجا به دلم افتاد این خانه را نذر زائران امام رضا (ع) کنم و یک طبقه آن را حسینیه درست کنم تا زائران راحت بتوانند از آنجا استفاده کنند.

خانه کلنگی که تبدیل به حسینیه شد

وی می‌گوید: زمین خانه 90 متر بود و برای اینکه بتوانم مکان بیشتری برای اسکان زائران داشته باشم 3 سال طول کشید تا پروانه ساخت 100درصد را بگیرم و حسینیه یاس کبود حضرت محمد (ص) و حضرت امام علی(ع) را در نیمه شعبان سال 98 افتتاح کردم البته قبل از اینکه خانه یا همان حسینیه آماده شود در منزل زائر داشتیم هنوز خانه کامل نشده بود که خانم جوانی مرا در خیابان دید و گفت ب برای درمان به مشهد آمده و هزینه های درمان سنگین است نمی‌تواند هزینه هتل و یا مسافرخانه ای را بدهد به او گفتم من خانه ای دارم اگر موافق است بیاید ببیند اگر مورد پسندش است شب را آنجا بماند آن زمان هنوز هیچگونه امکانات رفاهی نداشتیم اما وقتی آن زائر آمد و حسینیه را دید قبول کرد با همان شرایط مدت سفرش را در حسینیه بماند بعد از آن زائران پشت سر هم می‌آمدند و من در خدمت زائران امام رضا(ع) بودم و امیدوارم که این خدمت مورد رضای خداوند و امام رضا (ع) قرار بگیرد.

سبحانی بیان می‌کند:همه نگرانی من این است که این خدمت و خادمی مورد رضایت امام رضا(ع) قرار نگیرد. مادر زائران امام رضا(ع) 6فرزند دارد که همگی دختر هستند معصومه، نفیسه، سمیه، فرشته، فرزانه و افسانه که بزرگترین آنها 41 سال و کوچکترین آنها 23 سال سن دارد و در حال حاضر با دختر کوچکش افسانه طبقه بالای حسینیه زندگی می‌کند.

حسرت زندگی ام، زیارت حرم امام حسین(ع) در اربعین است

این همسر شهید دفاع مقدس می‌گوید: وقتی خانه قاسم آباد را فروختم دخترها به خاطر دوری منطقه کمی گله کردند اما الان خوشحال هستند و به شوخی می‌گویند«شمال اول مادر زائران امام رضا(ع) هستید بعد مادر گلها بعد مادر دخترها» الحمدلله فرزندان من از این موضوع راضی هستند و خوشحال هستم که می‌توانم یک گوشه ای وظیفه همسایگی ام را نسبت به امام رضا (ع) انجام دهم.

سبحانی ادامه می‌دهد:حسرت زندگی ام، زیارت حرم امام حسین(ع) در اربعین است؛ خیلی دوست دارم به زیارت امام حسین(ع) بروم و در پیاده روی اربعین شرکت کنم اما به خاطره زائران امام رضا(ع) نمی‌توانم بروم امسال دخترانم گفتند می آیند حسینیه و به جای من به زائران امام رضا(ع) خدمت می‌کنند تا من بتوانم به پیاده روی اربعین بروم.

وی می‌افزاید:این حسینیه امکاناتش کلی است اما بیشتر از آن معجزات زیادی داشته و بسیاری از زائران و مجاوران نذر این حسینیه کردند و جواب گرفتند برخی از امکانات این حسینه را خود زائراها کمک می‌کنند و در ایام کرونا نیز حسینیه را تبدیل به کارگاه خیاطی کردیم تا در تولید ماسک و لباس پزشکی بتوانیم خدمت کنیم.افتخار می‌کنم که پدر و مادرم اسم فاطمه را برای من انتخاب کردند و بسیار حضرت زهرا(س) را دوست دارم برای همین نام حسینیه را یاس کبود حضرت محمد و امام علی(ع) گذاشتم.

سختی‌های شیرین خدمت به زائران امام رضا(ع)

این همسر شهید اظهارمی‌کند: وقتی عاشق شوی می‌توانی به زائر امام رضا (ع) خدمت کنی اینجا زائرای زیادی با فرهنگ‌های مختلفی می آیند سختی‌های حضور این همه فرهنگ و اخلاق‌های مختلف را با عشق به امام رضا (ع) تحمل می‌کنم در واقع خدا صبرش را به من داده است از وقتی خانه را برای اسکان زائران امام رضا (ع) داده‌ام مریضی کمتر به خانه ما می‌آید حتی یک زمانی من مجبور بودم روی صندلی نماز بخوانم و این موضوع مرا خیلی ناراحت می‌کرد اما از وقتی حسینیه را در اختیار زائران قرار دادم این مشکلم رفع شده است. زائر که به حسینیه ما می آید در دفتر مشخصات و نام شهری که از آن آمده اند،حتی ساعت ورود و خروجشان را در آن دفتر ثبت می‌کنند و در پایان نظرشان را در رابطه اسکانشانرا می‌نویسند خداروشکر تاکنون اکثرا راضی بودند.

وی خاطرنشان کرد: طرح خانه‌های رضوی طرح جذابی است البته این طرح نباید محدود به ایام دهه آخر صفر باشد بلکه باید در تمام طول سال انجام شود.

اسکان رایگان زائران تا بزرگ شدن فرزندانم

اعظم راستین یکی دیگر از مجاورنشین‌های امام رضا(ع) است که هر سال خانه اش را در اختیار زائران قرار می‌دهد او چهار فرزند پسر دارد و تا قبل از فوت همسرش سرهنگ جعفر گنابادی، همسرش زائرانی که جایی برای اسکان نداشتند به خانه شان می آورد همسر او 6 سالی است که فوت شده است اما خانم راستین همچنان راه همسرش را ادامه می‌دهد. ثمره زندگی آنها 4 پسر به نام های حمیدرضا که متولد65 ، روح الله متولد 68 محمدرضا متولد 77 و امیرعباس متولد93 است.

وی می‌گوید: همسرم وقتی خانه را می‌ساخت نیت کرد تا زمانیکه بچه‌ها بزرگ می‌شوند این خانه را در اختیار زائرانی که مکانی برای اسکان ندارند و توان مالی برای رفتن هتل یا مسافرخانه ندارند بدهد. سالهای اول همسرم می‌رفت و زائرانی که جا و تمکن مالی نداشتند و عیال وار بودند را پیدا می‌کردند و برای اسکان به منزلمان دعوت می‌کرد همسرم سرهنگ نیروی انتظامی بود آن اوایل این نوع اسکان مرسوم نبود بسیاری قبول نمی‌کردند و می‌ترسیدند اما زمانی که می‌آمدند خانه ما شوکه می شدند که چنین شخصیتی زائر به خانه اش می‌برد. این کارمان خود جوش بود و گمنام کار می‌کردیم و تمایلی برای دیده شدن نداشتیم.

برکت زندگیمان دعای زائران است

این خیر مشهدی ادامه می‌دهد: دعای زائران برکت به زندگی ما داده خدا می‌داند وقتی زائران برای ما دعا می‌کنند و یا برای همسرم دعا می‌خوانند چه حس خوبی داریم یکی از این زائران هرسال به مشهد می آید و امکان ندارد به مزار همسرم نرود و فاتحه ای برایش نخواند یا بعضی از زائرها برای همسرم قرآن یا نماز می‌خوانند و همه اینها برای ما یک آرامش به همراه دارد.

قول شفاعت بعد از شهادت

راستین می‌افزاید: زائری داشتیم پاسدار بود و سه فرزند داشت که بزرگترین آنها 8 ساله بود او وقتی داشت می‌رفت گفت: «من به نیت شهادت این شغل را قبول کردم اگر شهید شدم حتما شفاعت شما را می‌کنم» آنجا به آن زائر گفتم انشالله مثل حبیب ابن مظاهر در آن سن شهید بشود بعد از این موضوع من تا 48 ساعت ناراحت بودم اما از طرفی به این فکر می‌کردم چقدر معرفت دارد که چنین قولی به من دادند. وقتی دل بکنی دیگر نگران چیزی نیستی خیلی‌ها نگران هستند وقتی زائری می آید چیزی را نشکند و یا خراب کاری رخ ندهد اما ما خانه مان را صرف زائران امام رضا(ع) کردیم وقتی نذری این چنین دارید باید از همه چیز دست کشید و توکل به خدا داشت.

وی خاطرنشان کرد:در این چند سال که خانه‌مان دست زائران بود کمترین مشکل را با زائر داریم بیشتر خودشان رعایت می‌کنند. یکی زائرا از من پرسید فکر نمی‌کنید یکی این وسایل را بردارد به او گفتم تا حالا که اتفاق نیفتاده بعد اینکه اعتماد می‌کنیم زائر که می‌آید اینجا را خانه خودش می‌داند، زائر داشتیم لایه سرامیکهای حمام باز شده را خودش تعمیر کرد، بقیه هم اگر کاری از دستشان بر بیاید انجام می‌دهند مثلا جارویمان خراب شده بود یکی از زائران خودش جارو خریداری کرده بود زائران نیز لطف و محبت خودشان را اینطوری می‌رسانند زائری که تمکن مالی دارد می‌رود هتل نه خانه زائر بنابراین اکثر زائرانی که می‌آیند به منزل ما تمکن مالی ندارند و این کاری که از روی اخلاص می‌کنند برای من دنیا می ارزد.

هرکسی در شهر مشهد قدم مثبتی بردارد خادم امام رضا (ع) است

این خیر مشهدی می‌گوید: شوهر من نظامی بودند وقتی به او می‌گفتم دوست دارم خادم امام رضا (ع) شوم می‌گفت هرکسی در شهر امام رضا (ع) کاری انجام دهد وقدمی مثبتی بردارد برای زائران، خادم امام رضا (ع) است. نزدیک 6سال همسر من به رحمت خدا رفته است زائرهایی که ما را می شناسند و با ما آشنا شدند زمانی که به مشهد می آیند برای پسرکوچکم هدیه می آورند وقتی این هدایا را می‌بینم عذاب وجدان دارم چون خدا رو شکر ما نیاز مالی نداریم؛ دلم نمی‌خواهد زائری که می آید خانه ما به زحمت بیفتد کار ما آنقدر بزرگ نیست بعضی با نداری این کارها را می‌کنند همه تلاش من این است که کسی دلش نرنجد و فکر نکند منتی روی سرش است و امیدواریم امام رضا (ع) این خدمت را از ما بپذیرید.

زائری که امام رضا(ع) برایمان فرستاد

تا زمانی که همسرم زنده بود خودش زائران را به خانه دعوت می‌کرد بعد از فوت همسرم دیگر زائری نیاوردیم و تنها کسانی که سالهای قبل ما را می شناختند یا دیگران معرفی کردند به منزل ما می‌آمدند؛ زائری که به خانه ما می آید دو شرط دارد یکی باید چادری باشد حتی اگر چادری نیستند خانه ما که می‌آیند باید حتما چادر سرشان کنند و دوم اینکه اهل دود دم نباشد. آخرین زائری که همسرم خودش آوردند من خانه مادرم بودم همسرم زنگ زد و گفت یک زائری آوردم که 20 بیست است گفتم یعنی چی؟ گفت بیا خانه توضیح می‌دهم.

وی در حالیکه اشک در چشمانش جاریست می‌افزاید:وقتی رفتم گفت امروز تمام اطراف حرم و مصلی را گشتم اما زائری پیدا نکردم تا اینکه رفتم پارک وحدت آنجا 6 دختر چادری از 17 ساله تا شش ساله در حال بازی بودند آنها را دنبال کردم متوجه پدر و مادرشان شدم رفتم سراغشان بعد احوال پرسی از آنها پرسیدم جا دارید پرسیدند چطور؟ و همسرم به آنها می‌گویدجا برای اسکان داریم؛ زن و شوهر با تعجب به هم نگاه می‌کنند و یک دفعه چشماهیشان پر از اشک می‌شود و می‌گویند ما پول نداشتیم از اطراف شهر رضای اصفهان آمده‌ایم هزینه این سفر را یک خیر متقبل شده است ما نگران اسکان بودیم به طوری که قبل از حرکت خانمم، خواب می بیند که «با حالتی نگران برای اسکان وارد حرم می‌شود آنجا شهیدی را می‌بیند آن شهید به خانمم می‌گوید اولین خادمی که دیدید بپرسید جا براتان معرفی می‌کنند.براساس خواب می‌روند حرم و به اولین خادمی که می‌رسند مشکلشان را می‌گوید و خادم به آنها یکی از صحن ‌ها را معرفی می‌کنند اما تا ساعت 12 شب بیشتر اجازه نداشتند استراحت کنند برای همین به پارک وحدت آمده بودند که فکری برای جای شب کنند. آنها می‌گفتند شما را امام رضا (ع) برای ما فرستاده است و بعد از فوت همسرم هرسال برای سالگرد می‌آیند.

ثبت 400خانه زائر تا امروز برای دهه پایانی صفر

معصومه باعدی، رئیس اداره اجتماعی مرکز بانوان بنیاد کرامت رضوی نیز در خصوص اجرای طرح خانه‌های رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در مشهد اظهارداشت: در ایام نوروز و دهه آخر صفر که اوج حضور زائران در مشهد است هر کسی به نوعی تلاش می‌کند به زائران رضوی خدمت کند و به نوعی خادم امام رضا(ع) باشد یکی از این خدمات اسکان زائر است که سالهاست مجاوران امام رضا(ع) به خصوص در اطراف حرم رضوی به اسکان رایگان زائران می‌پردازند.

وی اضافه کرد: دو سالی است که طرح خانه‌های رضوی برای ساماندهی اسکان زائران اجرا می‌شود در این طرح متقاضیان که دوست دارند خانه‌های خود را رایگان در اختیار زائران قرار بدهند در این سامانه ثبت نام می‌کنند و شرایط خود را برای پذیرش زائران در این سامانه ثبت می‌کنند.

باعدی ادامه داد: هدف این طرح حمایت از زائران محروم است و همچنین مشارکت مجاوران در خدمت رسانی به زائران؛ الخصوص بانوان بانی طرح خانه رضوی بیشتر مورد توجه هستند. سال گذشته با مشارکت نهادها و ارگان‌های مختلف 700 خانه در مشهد برای اسکان رایگان در اختیار زائران قرار گرفت که به 120هزار نفر زائر اسکان رایگان داده شد.

رئیس اداره اجتماعی مرکز بانوان بنیاد کرامت رضوی گفت: از آغاز ثبت نام تا کنون تقریبا حدود 400نفر از مجاوران برای اسکان رایگان در سامانه رضوی به نشانی «https://keramat.bkr.ir/evt/5» ثبت نام کرده اند مجاوران تا 10 شهریور ماه امکان ثبت نام در این سامانه را دارند.

باعدی افزود: اولویت با خانه‌هایی است که نزدیک حرم باشداما اگر زائر بیشتر بیاید به خانه‌های دورتر حتی گلبهار و شاندیز هم زائر فرستاده می‌شود.

وی در خصوص اینکه زائران چگونه می‌توانند از اسکان رایگان بهره مند شوند بیان کرد: زائران می‌توانند با مراجعه به مدیریت بنیاد کرامت رضوی از این امکان استفاده کنند به علاوه اینکه خود مدیریت بنیادکرامت رضوی گشت‌هایی در پارک‌ها و اطراف حرم دارند و زائران بیجا و مکان را به این خانه‌ها معرفی می‌کنند این طرح بیشتر برای زائران محروم است همچنین برای هر یک از استانها ظرفیتی تعیین شده تا زائران محروم خود را به بنیاد کرامت رضوی معرفی کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار