برخی به هر دلیل جامی مانند و توفیق رفیق راهش نمی شود تا مسافر طریق الحسین شوند در رویداد جهانی اربعین حسینی به همین واسطه از آن ها که بخت یارشان بوده و مسافر این راه شده اند می خواهند برای جاماندگان هم دعا کنند.
کد خبر: ۱۱۲۴۴۲۹
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۷ 03 September 2023

به گزارش تابناک خراسان جنوبی و به نقل از خبرگزاری فارس؛ عده‌ای که توفیق رفیق راهش شده و جزو پیش قراولان این رویداد جهانی خاص بوده‌اند تا سرمنزل مقصود با پای پیاده رفته‌اند و بازگشته‌اند. عده‌ای نیز در میانه راهند تا به مقصد مقصود برسند.

عده‌ای هم تازه هنوز راه افتاده‌اند می‌خواهند خود را به جمع این راهپیماییان عظیم در شاهراه اردات به حسین و آل حسین برسانند.

خوشا آنان که توفیق رفیق راهش شد چه آن‌هایی که رفته‌اند و باز گشته‌اند و چه آن‌هایی که میانه راهند و چه آن‌هایی که کوله‌بارسفر بسته‌اند عزم رفتن دارند.

همه به هر طریقی شده و با هر وسیله‌ای شده چه با جمع دوستان، چه با خانواده، چه با کاروان، چه با وسیله شخصی، چه با جمع همکاران، چه با اتوبوس، چه با قطار، چه با هواپیما خلاصه هر فرد و گروهی با هر وسیله‌ای خود را به مزرهای چهارگانه کشور رسانده و می‌رساند تا به اقیانوس عظیم راهپیماییان حسینی بپیوندند.

خوشا به حال آنان که بخت یارشان است می‌توانند به هر طریق ممکن خود را به این مرزهای چهارگانه برسانند به دریای خروشان راهپیماییان اربعین حسینی بپیوندند.

خادمان اربعین

اما عده‌ای توفیق بیش از که زائر اربعین حسینی باشند نصیب آن‌ها شده و آن هم این است که خادم الحسین اند در مسیری که زوار حسینی می‌خواهند به سرمنزل مقصود برسند.

آن‌ها مفتخرند به این خادم الحسینی و آن‌هایی که برای اولین‌بار آمده‌اند می‌خواهند از اربابشان امضای خادم الحسینی‌شان را برای همه عمر در این مسیر بگیرند، خوشا به سعادتشان که این‌گونه توفیق نصیبشان شده است.

اما همیشه عده‌ای هم جزو جاماندگان طریق العشق این رویداد جهانی‌اند و تمام دلخوشی آن‌ها به این است که از صدا‌و‌سیما و از شبکه‌های اجتماعی می‌توانند با پای دل به خیل عظیم زوار حسینی بپیوندند و خود را در میان این عاشقان حسین تصور کنند.

آن‌هایی که سال‌های قبل رفته‌اند و شهد شیرین این راهپیمایی را چشیده‌اند بیش از بقیه دلشان برای بودن در جمع این رخ داد جهانی پر می‌زند.

دل که پر می‌زند بغض‌ها هم در گلو می‌ترکد با رعد‌و‌برقی که در دل برپا می‌شود آسمان چشمان هم ابری و بارانی می‌شود و در زلال گرم باران اشک‌ها دل راهی این شاهراه حسینی و کعبه آمالشان یعنی کربلا می‌شود و از حسین و آل حسین می‌خواهند که بار دیگر نیز آن‌ها را بطلبد تا گام در راه اربعین حسینی بگذارند.

چه آه‌هایی که این روزها از نهادهای جاماندگان برنمی آید به‌واسطه دیدن صحنه‌های بسیار زیبا و جذاب حضور زوار از اقصی نقاط جهان از کودک چند ماه تا چندساله از پیرزن عصا به‌دست، بیمار روی ویلچر، جوان رشید و برومند کوله به پشت، چهره آفتاب سوخته دخترکان و زنان و مردانی که در این گرما با پای پیاده راهی سفر عشق شده‌اند.

دلشان می‌خواهد جای تک‌تک این زوار بودند آن‌ها هم قطره‌ای در این اقیانوس عظیم بودند. دلشان می‌خواهد حسین و آل حسین توفیق خادم الحسینی را به آن‌ها می‌دادند و در مواکب به زائران حسینی خدمت می‌کردند.

بازماندن از دوره خودسازی دورن

آن‌چه بیش از همه دل جاماندگان را می‌سوزاند و حسرت به دلشان می‌گذارد این است که با توفیق تشرف نیافتن از دوره خودسازی درون (روح و روان) بازمانده‌اند و معلوم نیست که سال‌های بعد نیز بخت یارانشان باشد که به این همنورد در جاده خودسازی بپیوندند یا نه. شاید هم دیگر ظرف زندگیشان در این دنیا پرشده باشد مسافر آن دیار باشند.

خلاصه دلسوختگان جامانده آن‌چه از کربلایی‌ها اربعین می‌خواهند این است که برای جاماندگان آن هنگام که چشمشان به کعبه آمال (گنبد و بارگاه امام حسین (ع)) می‌افتد برای آن‌ها هم دعا کنند که قبل از راهی شدن به آن دنیا حسین (ع) تذکره حضورشان را برای حج اربعین حسینی و از همه مهم‌تر خادم الحسینی‌شان را امضاء کند.

زائران حاضر اما غایب

درست است که عده‌ای بسیار جامانده‌اند و دل سوخته این راهند اما برخی‌ها این سوی مرز در حال خدمت‌رسانی به زائرانی بوده و هستند که به خیل عظیم راهپیماییان پیوسته یا می‌خواهند بپیوندند پس باید این‌ها را نیز جزو زائران حاضر اما غایب این رویداد میلیونی جهانی به‌حساب آورد. آخر آن‌ها اسباب حضور زوار حسینی را فراهم می‌کنند بدون هیچ‌گونه چشم داشت و حتی مرخصیی.

خلاصه بدانید شما زائران حاضر اما غایب این رخ داد عظیم جهانی که به طور حتم و قطع در فهرست زوار و خادمان حسینی هستید و شاید حرمتی بس بیشتر از حاضران داشته باشید.

عده‌ای هم هرچند توفیق رفیق راهش برای حضور نشده اما زمینه حضور عده‌ای که هزینه و اسباب این سفر را ندارند را برای آن‌ها فراهم آورده‌اند پس این‌ها نیز در فهرست زائران حاضر و اما غایب قرار می‌گیرند چرا که عده بسیاری را به آروزیشان در این دنیا که همان زیارت امام حسین (ع) و کربلایی شدن بوده رسانده‌اند.

عده‌ای نیز هزینه این سفر را نذر باز کردن گرهی از جوانی، خانواده نیازمندی، دردمندی و... کرده‌اند که باز این‌ها نیز در این فهرست زوار حاضر اما غایب قرار می‌گیرند تذکره‌ای امضاء شده پیش حسین و آل حسین دارند.

اما دل خوشی دیگری که جاماندگان دارند این است که گرچه توفیق حضور در جمع راهپیماییان جهانی اربعین حسینی را ندارند اما پیاده و یا سواره می توانند خود را مشهد الرضا(ع) برای اربعین حسینی و مراسم پایانی ماه صفر برسانند در حرم شاه خراسان عزادار اربعین حسینی و مناسبت های پایانی ماه صفر باشند. 

برنامه های جاماندگان

اما برنامه‌هایی که برای جاماندگان در خراسان جنوبی تدارک دیده شده چیست؟

آن طور که حجت‌الاسلام و المسلمین حجت سالاری مکی، مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از بیرجند اظهار داشت: برای این که بهترین‌ برنامه‌ها را با کمترین نقص در خراسان جنوبی به مناسبت اربعین حسینی داشته باشیم ١۵ جلسه برنامه‌ریزی ویژه این مناسبت جهانی در مرکز استان و شهرستان‌های با حضور اعضای ستاد اربعین هر شهرستان برگزار شد.

وی به طراحی و توزیع پوسترهای مراسم‌های اربعین از طریق فضای مجازی در سطح وسیع اشاره کرد و ادامه داد: ١١ جلسه توجیهی و هماهنگی نیز با هیات‌های مذهبی و مداحان در مرکز خراسان جنوبی و دیگر شهرستان‌های استان نیز تشکیل شد.

وی فضا‌سازی هیات‌های مذهبی و خیابان‌ها و محلات در همه نقاط روستایی و شهری خراسان جنوبی را در ایام اربعین از دیگر برنامه‌های تدارک دیده شده به این مناسبت عنوان کرد و گفت: حرکت هیات‌های مذهبی و پیاده‌روی در ١٣ نقطه خراسان جنوبی (جاماندگان) نیز جزو برنامه‌های پیش‌بینی شده است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی در ادامه از برگزاری کارگاه‌های آموزشی محله اربعین در همه شهرستان‌های استان خبر داد و افزود: بیش از ٧٠ موکب و ایستگاه صلواتی در ایام اربعین به‌ویژه روز اربعین در خراسان جنوبی برپا می‌شود.

حجت‌الاسلام سالاری مکی در ادامه به اعزام ۴٣٠ مبلغ و مبلغه در دهه محرم به شهرها و روستاهای خراسان جنوبی اشاره و خاطرنشان کرد: هیات‌های مذهبی خراسان جنوبی شب اربعین در صحن قدس حرم مطهر رضوی عزاداری می‌کنند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی با بیان این که باز نشر فعالیت‌های هیات‌های مذهبی استان در قالب نشر خوبی‌ها انجام شده و می‌شود افزود: ۵ موکب نیز برای پذیرایی و اسکان در مسیر زائران پاکستانی برپاست.

حجت‌الاسلام سالاری مکی به برگزاری مراسم عزاداری در ایام اربعین در هیات‌ها و مساجد خراسان جنوبی اشاره کرد و ادامه داد: توجیه روحانیون و سخنرانان شاخص و تاکید بر سخنرانی با محوریت جهاد تبیین در هیات‌های مذهبی نیز انجام شد.

وی از برنامه‌ریزی برای حضور مدیرکل و کارشناسان استانی در هیات‌های مذهبی شهرستان‌ها و مشهد مقدس خبر داد و گفت: ۴۵ کاروان پیاده به مشهد مقدس در ایام اربعین و بعد از آن برای شهادت امام رضا(ع) اعزام می‌شوند.

این مقام مسوول در ادامه با اشاره به این که راهپیمایی جاماندگان اربعین در مرکز خراسان جنوبی از میدان آزادی تا شهدای باقریه برگزار می‌شود اضافه کرد: برگزاری زیارت اربعین در مساجد و حسینیه‌های استان، پخت عذاهای نذری و توزیع بین عزاداران و دعوت از سخنرانان محوری برای سخنرانی در خراسان جنوبی از دیگر برنامه‌های تدارک دیده شده برای اربعین در استان است.

سخن پایانی

حالا که میلیون ها نفر از عشاق حسین بن علی (ع) پا در شاهراه پیاده روی اربعین حسینی گذاشته اند تا اردات خویش را به فرمانده قیام کربلا ادا نمایند خواسته جاماندگان نیز این است که آن ها را بی نصیب از دعای خیرشان نگذارند به ویژه وقتی دل هایشان در زلال گرم اشک چشم هایشان سیقل می یابد و نور خدا ازآن می گذرد.

برچسب ها: خراسان جنوبی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار