نگهداری دام و احشام درون شهر‌های باشت و بوستان، محیط زیست و سلامت شهروندان را به خطر انداخته است که باید در این زمینه مسئولان فکر اساسی داشته باشند.
کد خبر: ۱۱۳۳۷۸۴
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۴ 24 October 2023

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، فارس نوشت :امروزه حفظ، گسترش و ارتقای سلامت جوامع بشری در زمره کلیدی‌ترین سیاست‌ها برای ایجاد توسعه و عدالت اجتماعی در کشور‌ها تلقی می‌شود.

شهرستان ۲۲ هزار نفری باشت با وجود کار‌های زیادی که تاکنون انجام شده، دارای مشکلات عدیده‌ای است که همت مسئولان را می‌طلبد.

از جمله این مشکلات سرگردانی احشام و حیوانات خانگی در سطح کوچه‌های شهر‌های باشت و بوستان است که به عنوان یک معضل بزرگ، موجب نارضایتی مردم شده است.

شهرداری باشت و بوستان خوابند یا بیدار؟

از سوی دیگر نگهداری دام و طیور در برخی منازل شهر ضمن آلودگی محیط زیست و انتقال بیماری‌های ناشی از دام، سلامت شهروندان را تهدید می‌کند، که شهرداری بوستان و باشت و شورای شهر باشت باید در این مورد به فکر چاره باشند، مشکل و معضلی که هر روز بر ابعاد آن افزوده می‌شود.

به نظر می‌رسد هیچ نهاد و سازمانی نظارت چندانی بر این مسئله ندارد و این وضعیت به حال خود رها شده است.

شهروند باشتی می‌گوید: با گرم شدن هوا، بوی مشمئز کننده فضولات دام‌ها، همسایگان را آزار می‌دهد و حشرات زیادی به محل‌های نگهداری احشام می‌کشاند.

هر لحظه امکان مبتلا شدن به بیماری لاعلاج

یکی از مشکلات اصلی و عمده بهداشتی کشور که سالهاست به صورت یک معضل منابع انسانی و مالی کشور را به خود اختصاص داده و هر چند گاه به صورت بحران جدی در استان‌های مختلف و در قالب بیماری‌های نو پدید و باز پدید خود را عیان می‌سازد، بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان است.

کارشناس بهداشت محیط می‌گوید: با توجه به اینکه ۴۹ درصد بیماری‌های شناخته شده، مشترک بین انسان و حیوان است، باید ضمن نظارت بیشتر، برای فراهم کردن محیط مناسبی برای نگهداری و پرورش دام‌ها تلاش شود.

پزشکان می‌گویند از جمله خطرناک‌ترین این بیماری‌ها به هاری، کیست هیداتیک و توکسوپلاسموز است که به ویژه توسط سگ‌های ولگرد منتقل می‌شود.

آن‌ها از سل، تب مالت و شاربن (سیاه زخم) نیز از جمله مهم‌ترین بیماری‌های قابل انتقال از حیوانات اهلی مثل گاو و گوسفند به انسان‌ها نام می‌برند.

یک پزشک به همه شهروندان توصیه می‌کند که محیط نگهداری دام به ویژه در مناطق شهری را از محیط‌های مسکونی مجزا و نکات بهداشتی مطابق برنامه‌های سازمان دامپزشکی کشور رعایت شده و به اصول بهداشت محیط نیز توجه ویژه‌ای شود.

وقتی مراجعه به مسئولان نتیجه‌ای ندارد که ندارد!

عماری، کشاورز، دامدار در این باره اظهار می‌کند: چندین دامدار در این شهر فعالیت دارند و بیشتر آنان از این طریق امرار معاش می‌کنند، برای رفع معضلات به وجود آمده برای همسایگان و اهالی شهر باشت وشهر بوستان بار‌ها به شهرداری و شورای سابق شهر مراجعه کرده و حتی با امضای ده‌ها نفر از دامداران طومار نوشته و رونوشت آن را به فرمانداری، جهاد کشاورزی و ادارات مرتبط دیگر ارسال نموده‌ایم، ولی تاکنون به هیچ نتیجه‌ای دست نیافته‌ایم.

دامدار دیگری می‌گوید: مسئولان جهاد کشاورزی و شهرداری به ما قول داده بودند که با همکاری منابع طبیعی شهرستان در محدوده چند کیلومتری خارج شهر باشت برای ساخت دامداری زمین واگذار کنند، اما پس از مدتی به بهانه نداشتن آب از تحویل زمین خودداری کردند و حتی ما دامداران متقبل شدیم که آب آنجا را خودمان تأمین کنیم، اما دستگاه‌های مرتبط قبول نکردند.

علی حسین عبادی، به عنوان کارشناس حقوق در گفتگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: بر اساس بند ۲۰ ماده ۵۵ و ماده ۱۰۰ شهرداری‌ها و ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی نگهداری دام در شهر ممنوع بوده و کار غیر قانونی محسوب می‌شود و مسئولان باید ضمن توجه به حقوق دامداران و شهروندان و تعیین مکانی در محدوده مناسب خارج از شهر، به دنبال رفع این معضل باشند.

این هم از وعده آقای کرمی!

ایمان کرمی عضو شورای شهر باشت در گفتگو با فارس اظهار داشت: ما اعضای شورا خواسته مردم را در نخستین فرصت ضمن تشکیل جلساتی با همکاری فرمانداری و اعضای کار گروه بهداشت باشت و با همت شهرداری، جهاد کشاورزی، منابع طبیعی و اداره محیط زیست رفع خواهیم کرد.

هادی قاسمی سرپرست شهرداری شهر بوستان در گفتگو با خبرنگار فارس گفت: ابتدا باید زیر ساخت‌های لازم ایجاد شود تا دامداران دام‌های خود را از محله مسکونی منتقل کنند.

امید است مسئولان جهاد کشاورزی، شهرداری و سایر ارگان‌های مرتبط با تشکیل جلسات کارشناسی، مصصم‌تر از گذشته با تعیین مکان مناسبی ضمن رفع معضل دامداران با جلوگیری از بیماری‌های واگیر ناشی از دام، در راستای حفظ محیط زیست مناسب و پاکیزه و تأمین سلامت شهروندان گام‌های اساسی بردارند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار