معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی گفت: مهم ترین مشکل در عرصه صنایع دستی نبود تاجر و بازرگان قوی در حوزه بین المللی و ضعف بازار فروش تولیدات است.
کد خبر: ۱۱۳۶۸۷
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۸ 18 October 2015

عابدی در گفتگو با تابناک خراسان شمالی با اشاره به اینکه هم اکنون 40 واحد فروشگاه صنایع دستی در سطح استان وجود دارد، گفت: تاکنون 15 هزار نفر هنرمند صنایع دستی شناسایی شده و مشغول به فعالیت می باشند.

وی مهم ترین مشکل در این عرصه را نداشتن تاجر و بازرگان قوی در حوزه بین المللی عنوان کرد و گفت: ما هم اکنون تعداد اندک یک تا دو نفر بازرگان داریم که آنها نیز بیشتر در خارج از استان فعالیت می کنند.

معاون صنایع دستی خراسان شمالی با بیان اینکه 80 درصد از هنرمندان در استان دارای کارت شناسایی هستند، افزود:در سنوات گذشته برای بیش از 12 هزار نفر از هنرمندان کارت شناسایی صادر شده و با توجه به اینکه این کارت ها به عنوان یک مجوز موقت هر سه سال یکبار تمدید شود که متاسفانه برخی از هنرمندان برای تمدید این کارت ها اقدام نمی کنند.

وی گفت: بیشترین فعالان عرصه صنایع دستی در استان به صورت کارگاه های خانگی و انفرادی مشغول به فعالیت هستند و به همین دلیل شمار کارگاه های تولیدی که به ثبت رسیده و برای آنها پروانه صادر شده اندک است.

وی عنوان کرد: هم اکنون تعداد 40 کارگاه تولیدی صنایع دستی که هر کدام با ظرفیت بیش از 4 نفر در استان مشغول به فعالیت هستند و این کارگاه ها در رشته های مختلف از جمله تراش سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی، سفال، کاشی سنتی و طراحی مشغول به تولید هستند.

عابدی در بحث حمایت از تولیدکنندگان صنایع دستی گفت:این سازمان در سه حوزه برای کمک به هنرمندان فعالیت می کند که یک حوزه آن مربوط به توسعه و ترویج، معرفی رشته ها و آموزش هنرمندان و در حوزه دیگر که تخصصی تر است این سازمان به کسانی که در تولید صنایع دستی فعال و دارای مجوز هستند برای گرفتن تسهیلات و تامین بیمه و استاندارد سازی کارگاه های تولیدی و حضور در نمایشگاه ها کمک می کند.

وی ادامه داد: حوزه دیگری این سازمان برای کمک به کسانی است که برای فراهم کردن بستر مناسب برای فروش بدون واسته صنایع دستی و ایجاد بازارچه های موقت یا دائمی در تمام نقاط کشور می باشد.

وی افزود: در چند سال اخیر در حوزه فروش صنایع دستی رشد بسیار خوبی را داشته ایم طوری که تولیدکنندگان ما با آداب فروش و مشتری مداری برای عرضه تولیدات خود را به خوبی فرا گرفته اند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار