سفر سید "علی احمدزاده" استاندار کهگیلویه وبویراحمد که البته به گفته او بهترین و لذت بخش ترین و زیباترین لحظه ها همنوایی ودیداربا روستاییان وعشایراست، بهمراه برخی مدیران اجرایی به منطقه محروم زیلایی چرام فرصتی ایجاد کرد تا با درکی بهتر وعمیق تر وگفت وگو با اهالی این روستاها از دردهای مزمن و رنج ها و رنجش های این دیار بیشتر سخن بگوییم.
کد خبر: ۱۱۳۷۴۲۶
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۸ 12 November 2023

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد،ایرنا در گزارشی جامع به بررسی یکی از سفرهای مناطق محروم استاندار پرداخت و نوشت : دردها و چالش های عمیق ،تاریخی و انباشت شده از گذشته در برخی روستاهای این منطقه به گونه ای است که وقتی قدم درآنجا می گذاری انگار که زمان در آن گم می شود و درعصری که به روزگار ارتباطات و پیشرفته ترین فناوری ها شهرت یافته اما مردمان این مناطق با کمترین امکانات اولیه گذران زندگی می کنند.

این نکته را هم نباید از نظر دور داشت که وجود این درد‌ها ومشکلات و کمبود‌ها ورنج‌های عمیق مردمان این دیار مربوط به یک سال ودوسال و چند سال گذشته نیست، آن‌ها سالهاست که با کمبود امکانات زیرساختی وزیربنایی در حوزه‌های گوناگون به ویژه بهداشت و مدرسه و آب و راه و گاز رنج می‌برند وهم اینک چشم انتظار رفع مشکلات و دغدغه‌های خویش از دولتمردان دولت مردمی وعدالت محور سیزدهمند.

غم انگیزترو دردناک تراز دیدن این رنج‌ها زمانی است که این منطقه خود سرشار از گنجینه‌های فراوان و داشته‌ها و ظرفیت‌های کم نظیر خدادادی باشد، اما برخی سوء تدبیر‌ها و یا بی عدالتی‌ها و تبعیض‌ها و کم توجهی‌ها امکان بهره مندی مناسب از این همه پتانسیل‌ها را تاکنون ناممکن ساخته است.

درد آنجاست که در کنار زیباترین، شکوهمندترین ودلربا‌ترین آبشارمفرح و رودخانه همیشه جاری و شورانگیز "آبریز" در منطقه بیدانجیر باشی، اما درعین حال مهمترین چالش و مانع ماندت هم نبود آب آشامیدنی سالم باشد! ودختران و کودکان معصومی که هر روز فرسخ‌ها راه را برای تامین آب از چشمه‌های اطراف و این رودخانه خروشان می‌پیمایند.

حسرت آنجاست که اطراف وپیرامون خانه و روستایت بهترین و با کیفیت‌ترین عرصه‌های مرتعی و جنگلی و گنیجه‌های ارزشمند گیاهان کوهی و دارویی احاطه کرده است، اما کودکان و فرزندانت اینچین طعم فقرو نداری را بچشند و گذران زندگیت هم با سختی و مشقت توام باشد.

حسرت بارترآنکه رودخانه وحشی و سرکش وهمیشه خروشان مارون چندصد متر پایین دست خانه و روستایت موج سواری کند و دل صخره‌ها و دره‌ها و کوه‌ها را بشکافد، اما زمین‌های مرغوب کشاورزی تو‌ای زارع رنجور و بی پناه، تشنه آب باشد! تنها سهم تو‌ای کودکان ودختران معصوم اوریزی، هراس و دلهره روزانه ات با گرگر و قطع بند سرانگشتان لطیفت باشد.

داستان استفاده از گرگر (جره) حکایتی غمناک وهراس انگیز برخی نقاط محروم و روستا‌های کهگیلویه وبویراحمد است که سالیان متمادی است این "نیمکت آهنی" مخوف وهراسناک و آن ریسمان پولادینش در کشاکش سنگ و آب و بر فراز رودخانه‌های خروشان این دیار چه مصیبت‌ها ودرد‌ها که بر خانواده‌ها و کودکان و دختران معصوم به بار نیاورده است.

پُشته زیلایی احاطه درگنج گره خورده با درد

اینجا، اما بالادست و پیرامون روستا‌های پشته زیلایی بخش سرفاریاب از‌مندان و گوشه و سواری تا شیخ هابیل و بیدانجیرکوه‌های سربه فلک کشیده نور همراه با گل بوته‌ها و تپه ماهور‌ها ودامنه‌های سترگ و سرسبز با پوشش انواع درختان جنگلی و گیاهان خوراکی و دارویی و چشمه‌ها و جویبار‌های طبیعی و همیشه جاری چشم نوازی می‌کند، اما دریغ از آنکه کوچکترین منفعتی و یا سود اقتصادی برای مردم منطقه به ارمغان آورده باشد.

حتا روزگاری نه چندان دور که کوه نور این منطقه با آن همه شگفتی‌ها و ظرفیت‌های سرشارش قرار بود به عنوان یکی از مناطق حفاظت شده استان معرفی شود برخی‌ها با تبعیضی آشکار مانع شدند و این فرصت طلایی را از دست این تکه ناب از زاگرس ربودند.

پُشته زیلایی احاطه درگنج گره خورده با درد

گردشگری منطقه و وجود ظرفیت‌های بی نظیر و بکر طبیعی این منطقه که می‌توانست با بهره مندی و برنامه ریزی بهتر و سرمایه گذاری روی آن علاج بخشی از درد‌های مردم باشد، اما کمترین سهم و نقشی در اقتصاد و معیشت مردم نداشته است.

کم توقع‌ترین مردم

مردان و زنان روستا‌های محروم پشته زیلایی سالهاست که زمستان سرد وسخت را زیر باران‌های سیل آسا، غرش بادها، سرمای شدید و یخ بندان به سختی سپری می‌کنند.

اگرچه زنان رنج کشیده و کودکان این دیار پا به پای مردان در کوران حوادث و زندگی به دنبال قرص نانی و توشه راهی برای فرزندان خویش هستند، اما در فراسوی همه این تلاش‌ها سیمای فقر و کمبود محسوس امکانات در این مناطق آزار دهنده است.

پُشته زیلایی احاطه درگنج گره خورده با درد

حسین، یکی از نوجوانان و دانش آموزان مستعد، اما فقیر روستای "اندرون" است، او از اینکه نام روستا و دیارش با فقر و نداری گره خورده و حتی با کمترین امکانات اولیه محروم است و در انزوای کامل نام نقطه‌ای محروم، فقیر و دورافتاده را با خود یدک می‌کشد، بسیار رنج می‌برد.

او اگرچه در منطقه‌ای محروم زندگی می‌کند، اما نگاهی عمیق و ژرف به مقوله ضرورت عبور از محرومیت روستای خود و منطقه اش دارد و آرزوی روزی را در سر می‌پروراند که به جایی برسد و بتواند گره از مشکلات بگشاید و روزگاری که توان کمک به هم زادگاهی هایش را داشته باشد.

او هم با بینشی عمیق و نگاه به آینده همتی بلند داشت و از اینکه بسیاری از ظرفیت‌های خدادادی و طبیعی از جمله رودخانه همیشه جاری بریز در همسیاگی روستایش بدون کمترین استفاده برای مردم منطقه و کشاورزی روستا رها شده است نگران بود و همچون بسیاری از مردم استان خواستار بهره وری بهسنه از این سرمایه‌های ارزشمند بود.

وی می‌گوید: بسیاری از دانش آموزان این منطقه در سال‌های گذشته به دلیل فقر و نداری از درس و تحصیل باز مانده اند.

پُشته زیلایی احاطه درگنج گره خورده با درد

او می‌افزاید: دانش آموزان روستا‌های منطقه ما به محض تعطیلی مدرسه حتی لحظه‌ای نمی‌توانند بیکار باشند و در کار‌های روزمره برای کمک به درآمد خانواده فعالیت می‌کنند.

او به خبرنگار ایرنا‌ می‌گوید: فقر و بیکاری و نبود فرصت‌های شغلی برای خانوار‌ها آزار دهنده است، زیرا مردان روستا‌های ما برای کسب درآمد و امرار معاش سالانه ناگزیرند مدتی دور از خانواده راهی دیگر شهر‌ها شوند.

در طول مسیر هر روستا و یا آبادی به چشم می‌خورد مشکلات و تنگنا‌ها و نیاز‌های خاص خود را داشتند.

یکی از اهالی روستای اوریز نیز که با مشکلات و کمبود‌های مختلف در حوزه آب آشامیدنی، مدرسه، و راه دسترسی رنج می‌برد، گفت: روستا‌های ما زمستان‌ها و به دلیل بارش سنگین برف تا حدود چند ماه جاده دسترسیشان به روستا‌های اطراف مسدود می‌شود.

پُشته زیلایی احاطه درگنج گره خورده با درد

نوع درخواست‌ها و دغدغه‌های مردم این روستا‌ها نیز بیشتر جنبه عمومی داشت و بیش از آنکه مشکلات شخصی خود را بیان کنند توقع و دغدغه توسعه روستا و رفع چالش‌های انباشت شده از گذشته را داشتند.

برخی درخواست‌ها و دغدغه‌های مردم این مناطق آنچنان کم هزینه بود که هنگام بیان برخی‌ها حتی تعجب و حیرت استاندار کهگیلویه وبویراحمد را نیز به دنبال داشت؛ آنجا که آن فرد روستایی تنها درخواستش را ساماندهی و بهسازی مسیر یک کیلومتری روستا می‌داند.

یا آن مادر مهربان و چارقد سیاه که دردمندانه از مشکلات انباشت شده روستایش می‌گفت و خواستار بهسازی و رسیدگی به وضع بغرنج و اسفناک امام زاده مهجور خود (شاه رجب (ع) از استاندار بود.

یا آن شخص روستای "جورک سفلی " که درخواستش از استاندار ساماندهی و بهسازی تنها ۸۰۰ متر جاده دسترسی روستا بود وبه احمدزاده می‌گفت که همین مشکلات و کم توجهی‌ها باعث شده است که بسیاری از مردم روستا‌های منطقه ظرف سال‌های اخیر مجبور به ترک زادگاه خود شده اند.

این جوان اهل روستای جورک پشته زیلایی گفت: هم اینک چهار دهه از انقلاب گذشته و با وجود درخواست‌ها و رفت و آمد‌های فراروان، اما هنوز پاسخ مثبتی از گذشته تاکنون برای رفع این مشکل پاسخی مناسبی دریافت نکرده ام.

او گفت: حتی به فرماندار فعلی چرام هم بار‌ها درخواست کردم، اما هیچ پاسخی با ما نداده است.

او همانجا جلوی استاندار به فرماندار شهرستان چرام گفت که بار‌ها و با وجود درخواست‌های مکرر برای رفع این مشکل مراجعه کرده ام و نامه نگاری فراوان داشته ام، اما کمترین اقدامی از سوی متولیان امر صورت نگرفته است که البته استاندار هم به معاون عمرانی استاندار نیز دستور داد که در کمترین زمان ممکن نسبت به رفع مشکل این جوان و ساماندهی این جاده دسترسی اقدام کند.

برخی مردم روستا‌های‌مندان و سواری نیز از مشکلات و چالش‌های خود در حوزه بهداشت و درمان به ویژه کمبود پزشک و دارو و همچنین نبود آب اشامیدنی سالم و کشاورزی بی رونق خود سخن گفتند.



پُشته زیلایی احاطه درگنج گره خورده با درد

اتصال جاده شیخ هابیل به پاتاوه دهدشت

اهالی روستای شیخ هابیل و امام زاده یحی (ع) پشته زیلایی نیز که سال‌ها از نبود جاده دسترسی مناسب رنج می‌ردند خواستار بهسازی و ترمیم جاده این روستا از هر دو سمت سرفاریاب و بیدک (پاتاوه - دهدشت بودند.

احمد زاده در همین حین معاون عمرانی استاندار و فرماندار چرام را صدا زد و از آنان خواست در کمترین زمان ممکن به درخواست این جوان و ظرف کمتر از یک ماه رسیدگی شود و مشکلش را حل کنند.

برخی مردم روستا‌های‌مندان و سواری نیز از مشکلات و چالش‌های خود در حوزه بهداشت و درمان، نبود آب اشامیدنی و کشاورزی سخن گفتند.

اهالی روستای شیخ هابیل و امام زاده یحی (ع) پشته زیلایی نیز که سال‌ها از نبود جاده دسترسی مناسب در رنج بودند خواستار بهسازی و ترمیم جاده این روستا از هر دو سمت سرفاریاب و عمارت بودند که بر بهسازی و اسفالت چهار و نیم کیلومتر باقی مانده شاهد اتصال و راه ارتباطی شیخ هابیل و ۱۷ روستای زیلایی به جاده ملی پاتاوه - دهدشت خواهیم بود.

صرفنظر از نبود راه مناسب، امکانات بهداشتی درمانی و آموزشی و رنج زندگی در خانه‌های گلی برخی کودکان و دانش آموزان این روستا‌ها همچنان در مدرسه کپری به درس مشغول بودند.


یکی از زنان خانه دار و رنج کشیده در بیدانجیر در حالی که همراه با باری از هیزم بر پشت الاغی در بالا دست روستا در حال پیمودن مسیر به سمت خانه بود با فریاد بلندی خطاب به مسوولان، خواهان رفع معضلات و مشکلات فرا روی این روستا و گازرسانی به منطقه بودند.

سفری امیدبخش

استاندار کهگیلویه و بویراحمد در بازدید از ۱۷ روستای محروم پشته زیلایی همنوا با مردم منطقه دستورات راهگشا برای حل بخشی از چالش‌های فرا رو و مشکلات انباشت شده و تاریخی این روستا‌ها را صادر کرد.

احداث پل بر روی رودخانه مارون بعد از ۴۰ سال آرزوی دیرینه مردم ۲ روستای بید انجیر شهرستان چرام و آبریز کهگیلویه بوده که باعث می‌شود آن‌ها برای همیشه از شَر گِرگِر خلاص شوند و این پل تا قبل از پایان سال به بهره برداری می‌رسد.



در این بازدید که علی محمد روستا معاون هماهنگی امور عمرانی و مدیران حوزه زیرساخت حضور داشتند، استاندار کهگیلویه وبویراحمد ابتدا در روستای آبریز از محل احداث سد آبریز در این منطقه بازدید کرد.

کودکان و دختران و روستانشینانی که بر روی این نیمکت سخت و آهنی با دل‌های لرزان می‌نشینند تا حتا برای انجام کوچکترین کاری و یا خرید از مغازه‌ای هم مجبور باشند از رودخانه‌های دهشتناک "مارون و خرسان و یا ایدنک" به ویژه در زمستان‌های سخت عبور کنند و، اما تاوان استفاده از این ارابه مرگ را با قطع بند انگشتی و یا به قیمت جانشان بپردازند.

پایداری آب آشامیدنی ۱۷ روستای دهستان پشته زیلایی

استاندار کهگیلویه و بویراحمد همچنین گفت: پایداری آب آشامیدنی ۱۷ روستای دهستان پشته زیلایی از توابع بخش سرفاریاب به شکل جدی در دستور کار دولت است.

احمدزاده در جمع اهالی دهستان پشته زیلایی با اشاره به اینکه این منطقه یکی از نقاط محروم کهگیلویه و بویراحمد است تاکید کرد که تنش آبی از مشکلات جدی مردم پشته زیلایی است که قرار است طرح جامع آبرسانی برای رفاه اهالی تهیه، تدوین و اجرا شود.

وی ابراز کرد: پایداری آب این روستا‌ها از۲ طریق بلند مدت و کوتاه مدت در برنامه مسوولان دولت سیزدهم است.

وی بیان کرد: احداث سد آبریز به عنوان یک طرح پیشران، اصلی‌ترین برنامه دولت برای پایداری آب آشامیدنی بخش‌های وسیعی از شهرستان کهگیلویه است.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه احداث سد آبریز به علت کاربرد آن در کشاورزی، افزون بر تامین آب آشامیدنی مردم، سالیانه ۷۰ هزار میلیارد ریال به درآمد آنان اضافه می‌کند، تاکید کرد: مسوولان محلی به دنبال تحقق احداث این سد هستند.



۲ سفر رئیس جمهور و پیش بینی ۹ هزار میلیارد ریال برای چرام

رییس سازمان برنامه و بودجه کهگیلویه وبویراحمد هم گفت: در ۲ سفر رئیس جمهور و هیات دولت به این استان ۹ هزارو ۱۰ میلیارد ریال اعتبار برای اجرای طرح‌های عمرانی شهرستان چرام اعتبار مصوب شد.



جهانگیر شاهینی تصریح کرد که این میزان اعتبارات در ۲ سفر چندین برابر چند دولت است که با تزریق اعتبارات شاهد رشد و توسعه این شهرستان خواهیم بود.

وی بیان کرد که در دور دوم سفر رییس جمهور پنج هزار و ۸۳۰ میلیارد ریال برای شهرستان چرام اعتبار مصوب شد.

شاهینی تصریح کرد که تزریق اعتبارات طرح‌های عمرانی از روز شنبه در سراسر استان آغاز خواهد شد.

وی تصریح کرد: در بازدید از شهرستان چرام طرح‌های عمرانی خوبی در حوزه راه، راه روستایی، آموزش، آب و بهداشت و درمان درست اجرا ست که با تزریق اعتبارات شاهد شتاب بخشی آن‌ها خواهیم بود.

پُشته زیلایی احاطه درگنج گره خورده با درد


شاهینی گفت که با توجه به سیاست محرومیت زدایی دولت سیزدهم، اعتبارات خوبی برای توسعه منطقه محروم زیلایی چرام در نظر گرفته شده است.

وی احداث پل بر روی رودخانه روستای بید انجیر، نبود آب آشامیدنی سالم و جاده دسترسی را از مهمترین مطالبه و خواسته مردم منطقه زیلایی دانست و اضافه کرد: اعتبارات خوبی در این زمینه برای محرومیت زدایی از این منطقه مصوب شده است.

در سفر دوم با اهتمام ویژه رئیس جمهور مبلغ ۱۲۵ هزار میلیارد ریال برای توسعه زیرساخت‌های رفاهی و در حوزه راه و بهسازی جاده‌های فرعی استان هم پنج هزار همت پیش بینی شده است.

منطقه بید انجیر در گذشته شامل بیش از ۴۰۰ خانوار بوده که به دلیل مشکلات فراوان بسیاری از خانواده‌ها مهاجرت کرده و اکنون حدود ۸۰ خانوار در روستا‌های منطقه پراکنده هستند.

راه‌های ارتباطی شهرستان چرام ۵۵۸ کیلومتر است که ۱۲۶ کیلومتر از این راه‌های اصلی و فرعی و ۴۳۲ کیلومتر راه روستایی هستند.

شهرستان چرام دارای ۲ بخش مرکزی و سرفاریاب با جمعیت ۳۳ هزار و ۵۴۳ نفر در قالب هشت هزار و ۸۹۰ خانوار در جنوب غربی استان کهگیلویه و بویراحمد است.

استان کهگیلویه و بویراحمد با جمعیتی حدود ۷۲۳ هزار نفر جمعیت دارای ۹ شهرستان، ۱۷ بخش و یکهزار و ۶۷۰ روستای دارای سکنه در جنوب غربی ایران واقع شده است.

نکته حائز اهمیت در این رهگذر آنست که هرچه روستا‌ها و ساکنان مناطق روستایی و عشایری تقویت شود و از امکانات زیربنایی و زیرساختی و یا رفاهی بهره‌مند شوند به همان میزان اقبال و امکان به ماندن آن فرد زارع و یا روستایی در زادگاهش نیز دوچندان خواهد بود.

این یک حقیقت است که هر گاه یک فرد روستایی به میزان کافی بهره‌مند از امکانات و توزیع عادلانه ثروت‌ها و منابع باشد هیچگاه آن شخص و یا آن کشاورز و دامدار روستایی مجبور به ترک زادگاه خود نمی‌شود و زندگی ساده و بی آلایش خود را به یک عمر زندگی در سراب کاذب شهر‌ها واگذار نخواهد کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار