پرویز محمدنژاد در گفت وگو با تابناک گیلان
پرویز محمدنژاد در گفت وگو با تابناک گیلان، انرژی را یکی از ارکان مهم در ساختار قانون برنامه هفتم و لایحه بودجه 1403 دانست و اظهار کرد: اگرچه در برنامه هفتم به اقتصاد و کشاورزی و فرهنگ و علم و فناوری و دانش بنیان توجه ویژه ای شده، اما در بخش انرژی با برنامه ریزی ورود کردیم.
کد خبر: ۱۱۴۲۹۷۰
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۰ 12 December 2023

وی با بیان اینکه مجلس دولت را نسبت به حوزه انرژی مکلف کرده است، افزود: امروز انرژی در دنیا ارزش بالایی دارد و بسیاری از کشورهای صاحب انرژی توانسته اند از این محل، درآمدهای خوبی ایجاد کنند.
نماینده لنگرود در مجلس شورای اسلامی به کشور روسیه اشاره کرد که از درآمدهای ناشی از انرژی یک قدرت بی نظیر ایجاد کرده و گفت: بسیاری از کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز با بهره برداری از درآمدهای حوزه انرژی به ویژه برق و گاز و فرآورده های گازی، موفق به ایجاد زیرساخت های خوبی برای کشورشان شده اند.
محمدنژاد با بیان اینکه ایران در حوزه انرژی جایگاه ممتازی دارد، اضافه کرد: در حوزه گاز دومین منابع گازی دنیا را داریم و در حوزه نفت ششمین صادرکننده محسوب می شویم، اما متاسفانه به دلیل برخی کم توجهی ها، شاهد برخی مشکلات در حوزه انرژی هستیم.
وی با تاکید بر لزوم شاخت منزلت و اهمیت انرژی در دنیای امروز و استفاده بهینه از سرمایه ها، خاطرنشان کرد: انرژی نفت و گاز جزو سرمایه های کشور ماست و می تواند ما را به درجه ای از اقتصاد پویا برساند که در دنیا کم نظیر است و موجب ارتقای همه بخش های اقتصادی شود.
عضو کمیسیون انرژی مجلس، با اشاره به ناترازی انرژی به ویژه در فصل زمستان، تاکید کرد: رویکرد دولت این است که خانه های مردم بدون گاز و برق نماند؛ این در حالی است که تولید ما کمتر از مصرف ماست.
وی با بیان اینکه سالانه یک میلیارد و 50 میلیون مترمکعب گاز تولید می کنیم، گفت: آن چیزی که وارد شبکه می شود معادل 800 میلیون مترمکعب است و حدود 700 میلیون کترمکعب آن صرف مصارف خانگی می شود؛ همچنین کمتر از 100 میلیون مترمکعب را به سایر مصارف تخصیص می یابد.
محمدنژاد مصرف صنایع را حدود 40 میلیون مترمکعب دانست و عنوان کرد: در حال حاضر با کمبود 300 میلیون مترمکعبی گاز مواجه هستیم؛ البته شاهد تولید افزایش 50 میلیون مترمکعبی در سال جاری بودیم که به واسطه افزایش قابل ملاحظه مصرف سالانه، امکان جبران ناترازی را ندارد.
نماینده لنگرود در مجلس، با اشاره به کمبود 250 میلیون مترمکعبی در حوزه گاز و 12.5 هزار مگاواتی در حوزه برق، یادآور شد: نگاه دولت و مجلس بر برقراری انرژی در بخش خانگی است.
وی با بیان اینکه ایران با حدود 6 کشور همسایه تبادل انرژی دارد، خاطرنشان کرد: در ایامی که تولید مازاد بر مصرف داریم اقدام به صادرات انرژی می کنیم و در زمان مورد نیاز، آن را وارد می کنیم.
محمدنژاد به الزامات تبادل انرژی بین کشورهای همسایه اشاره کرد و گفت: برای تامین گاز شمال کشور باید نیازمند شبکه ای به طول بیش از 1200 کیلومتر هستیم که علاوه بر افت فشار، تلفات انرژی را به دنبال دارد و به صرفه نیست لذا تبادل گاز با کشور ترکمنستان را برای استان های شمالی در دستور کار داریم
وی با بیان اینکه قرار است ایران هاب انرژی منطقه باشد، تاکید کرد: انرژی از کشورهای منطقه به ایران می آید و از اینجا بین کشورها تقسیم می شود؛ البته تفاهم نامه انجام شده و به زودی شاهد امضای موافقت نامه و انعقاد قرارداد خواهیم بود.
رئیس کمیته نیروی مجلس، همچنین از عدم افزایش قیمت گاز خبر داد و بیان کرد: به جز افزایش قیمت 10 درصد سالانه، هیچگونه افزایش قیمتی در حوزه گاز نخواهیم داشت. در بخش گاز مایع(LNG) نیز شاهد قیمت قبلی برای نیازهای اساسی مردم خواهیم بود؛ البته برای مصارف غیر متعارف برنامه دیگری داریم.
وی با بیان اینکه قیمت بنزین نیز افزایش پیدا نمی کند، افزود: هرگونه افزایش قیمت در حوزه انرژی شامل برق و گاز و بنزین بر عهده مجلس است، اما این اختیار را به دولت دادیم که در بخش بهره وری و مدیریت مصرف برنامه ریزی داشته باشد و مصرف را کنترل کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار