چین هم‌اکنون واردکننده یک و نیم میلیون تن پلی‌پروپیلن است در سال ۲۰۲۸، به صادرکننده ۴ میلیون تن پلی‌پروپیلن تبدیل می‌شود، به همین دلیل نمی‌توان به امید بازار چین طرح‌های PDHPP اجرا کرد.
کد خبر: ۱۱۴۹۴۴۲
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۸ 17 January 2024

کارشناسان بر این باورند که طرح‌های PDHPP به سرنوشت متانول‌سازان ایرانی دچار می‌شوند و آینده روشنی برای آن‌ها متصور نیستند. پتروشیمی پارس نیز همانند بسیاری از پتروشیمی‌های کشور برای تکمیل زنجیره ارزش خود به‌دنبال اجرای طرح PDHPP است.

سیاوش میرحاجی، مدیرعامل پتروشیمی پارس درباره‌ی این طرح می‌گوید: مطالعات امکان‌سنجی طرح PDH پتروشیمی پارس سه بار انجام شده که آن هم خروجی مطالعات زنجیره ارزش بود.

در مطالعات زنجیره ارزش برای محصول پروپان، میان تمامی سناریوها به طرح PDH و پس از آن دو واحد PP رسیدیم.

او ادامه داد: در مطالعات زنجیره ارزش، گریدها مشخص نمی‌شوند، پس از انتخاب پیمانکار و تکنولوژی گرید پلی‌پروپیلن نهایی می‌شود.

مدیرعامل پتروشیمی پارس با اشاره به اینکه تغییر در طرح PDH ایجاد نشده، عنوان کرد: در این طرح از بهترین تکنولوژی روز دنیا استفاده شده و طرح تبدیل۷۰۰ هزار تن پروپان به ۶۰۰ تن پروپیلن درحال اجراست. پیمانکار مشخص شده و تلاش می‌کنیم تا پایان سال عملیات اجرایی آن آغاز شود.

میرحاجی درباره‌ طرح پلی‌پروپیلن گفت: در زمینه در طرح پلی‌پروپیلن، نگرانی‌های وجود داشت که آیا تولید ۶۰۰ هزار تن پلی‌پروپیلن بازار و اقتصاد خوبی خواهد داشت. براساس گزارش‌های پیشین، پاسخ مثبت است و مشکلی ندارد. هنگامی‌که درحال آماده‌سازی اسناد مناقصه پلی‌پروپیلن بودیم، بررسی های بیشتری انجام شد که با چه تکنولوژی این طرح را اجرا کنیم. در بررسی و مطالعات به این رسیدیم که برای اقتصاد بهتر طرح، تنها۳۰۰ هزار تن پلی‌پروپیلن تولید کنیم.

او افزود: دوباره رقبای داخلی و خارجی مورد بررسی قرار گرفت. در ایران همزمان پالایشگاه بیدبلند خلیج‌ فارس، آلای مهستان، مهر پترو کیمیا، پتروشیمی جم و انتخاب، طرح پلی‌پروپیلن دارند. همچنین چین نیز که هم‌اکنون واردکننده یک و نیم میلیون تن پلی‌پروپیلن است در سال ۲۰۲۸، به صادرکننده ۴ میلیون تن پلی‌پروپیلن تبدیل می‌شود.

مدیرعامل پتروشیمی پارس ادامه داد: با درنظر گرفتن این شرایط تصمیم گرفتیم تولید ۳۰۰ هزار تن پلی‌پروپیلن روی فاز گازی را اجرا کنیم که اقتصاد و بازار آن تا سال ۲۰۵۰ تضمین شده است و برای مابقی ظرفیت تولید طرح‌های زنجیره ارزش دیگری را انجام دهیم‌.

میرحاجی تصریح کرد: اگر به امید بازار چین بخواهیم زنجیره PDHPP را اجرا کنیم، قطعا هنگامی‌که واحدهای ما به بهره‌برداری برسند، جایی در بازار چین نخواهند داشت و نمی‌توانیم صادرات کنیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار