دبیر جشنواره ملی خوشنویسی نستعلیق شکوه شاهنامه از برگزاری دومین دوره برگزاری این رویداد خبر داد.
کد خبر: ۱۱۵۸۷۱۵
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۴ 13 March 2024

به گزارش تابناک رضوی، هادی سید خوانی دبیر دومین جشنواره ملی خوشنویسی نستعلیق شکوه شاهنامه گفت: هزار و ۱۵ اثر به دبیرخانه این جشنواره ارسال شد که پس از بررسی اولیه، ۸۷۵ اثر از ۶۶۸ هنرمند برای داوری مورد پذیرش قرار گرفتند.

وی افزود: ۷۸ نفر از از شرکت کنندگان در این دوره از جشنواره دارای درجه استادی و ۲۶۸ نفر دیگر نیز دارای درجه فوق ممتاز می باشند.

 سید خوانی در خصوص شرکت‌کنندگان این دوره از جشنواره، گفت: ۱۴۳ اثر از هنرمندان بزرگسال و ۱۲ اثر نیز از هنرمندان زیر ۱۸ سال برای این ارائه در نمایشگاه انتخاب شده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: داوران این دوره نیز متشکل از آقایان غلامحسین امیرخانی، علی شیرازی، سید حیدر موسوی، علی اشرف صندوق آبادی و رسول مرادی خواهد بود.

در ادامه حسین صالحی دبیر هنری دومین جشنواره ملی خوشنویسی نستعلیق شکوه شاهنامه نیز گفت: سعی شد موضوعات جشنواره امسال تخصصی‌تر و سختگیرانه تر انتخاب شود و آثار خارج از موضوع شاهنامه و فردوسی و همچنین خراسان، یه این دوره ای جشنواره راه یپدا نکردند.

وی همچنین به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در این خصوص اشاره کرد و افزود: فراخوان جشنواره همزمان با هفته خوشنویسی منتشر شد و با اساتید برجسته خوشنویسی نیز جلسات متعددی برگزار شد.

صالحی در خصوص بخش‌های مختلف جشنواره گفت: این جشنواره در سه بخش چلیپا و کتابت، قطعه و سطر، و سیاه‌مشق برگزار می‌شود.

وی به مهلت ارسال آثار و زمان برگزاری اختتامیه اشاره کرد و گفت: «فراخوان جشنواره در ۲۸ مهرماه همزمان با هفته خوشنویسی منتشر شد و تا پایان ۵ اسفند مهلت ارسال آثار بود. اصل آثار باید تا ۵ اردیبهشت به دبیرخانه ارسال شود و برگزاری آیین اختتامیه در روز پایانی اردیبهشت همزمان با نکوداشت روز فردوسی برگزار می‌شود.

دبیر هنری جشنواره در خصوص جوان‌ترین و مسن‌ترین شرکت‌کننده گفت: مسن‌ترین شرکت‌کننده ما یک خانم ۷۵ ساله و کوچکترین شرکت‌کننده یک پسر ۹ ساله است.

صالحی در خصوص ملاک‌های انتخاب آثار تأکید کرد: «تمام آثار باید اشعار فردوسی باشند، نه اشعار منتسب به ایشان. آثاری که در رابطه با خراسان و فردوسی و ادبیات فارسی بودند، پذیرفته نشدند. تنها آثاری که متن و اشعار واقعاً متعلق به فردوسی است، به جشنواره راه یافت. متن باید لیاقت خطاطی شدن داشته باشد و شاهنامه و اشعار فردوسی این قدرت را دارند.

وی در خصوص انتخاب خط نستعلیق گفت: «انتخاب خط نستعلیق به این دلیل بود که خط ملی ایرانیان است. و از این جشنواره استقبالی بین‌المللی صورت گرفت به گونه‌ای که شرکت‌کننده از کشورهایی مانند دانمارک، افغانستان و پاکستان هم داشته‌ایم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار