شب قدر نزول نور در دل تاریکی است که عاشقان خود را به سوی رستگاری هدایت می‌کنند. خداوند متعال در سوره مبارکه قدر به برتری شب قدر بر شب‌های دیگر اشاره کرده است.
کد خبر: ۱۱۶۱۰۴۰
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۲:۰۷ 02 April 2024

به گزارش تابناک کردستان، ماه رمضان که از نیمه می‌گذرد، مومنان دلخوش به احیای شب‌های قدر هستند، شب‌هایی که برتر از هزار ماه است.

به گزارش ایسنا، شب‌های قدر بهانه بسیار خوبی است تا خداوند ما را ببخشد و شست و شو دهد از پلیدی‌ها، پس از او بخواهیم که شیرینی طعم این شب‌ها را به ما بچشاند.

همزمان که نوای الوداع یا خداحافظی از گلدسته‌های مساجد کردستان به گوش می‌رسد، دل‌های مومنان حزین می‌شود، چون از ماه رمضان فرصت اندکی باقی مانده است، اما آنچه که می‌تواند این دل‌ها را شاد کند وجود شب‌های قدر و عبادت و شب زنده داری در دهه آخر این ماه است.

استان کردستان به واسطه داشتن بیشترین تعداد مسجد در کشور، به شهر مناره‌ها مشهور است که همین مسئله نشان دهنده متدین بودن مردم این خطه از کشورمان است.

در ماه رمضان در مساجد استان شور و حال خاصی برپا می‌شود، برگزاری محافل جزءخوانی قرآن کریم، برپایی نماز‌های تراویح بعد از اذان عشا، احیای شب‌های قدر و جمع آوری صدقه و احسان برای نیازمندان از مهمترین این مراسم‌هاست.

در میان اهل سنت بنا بر روایات، شب‌های قدر را در ۱۰ شب آخر ماه رمضان به ویژه در شب‌های فرد جستجو می‌کنند و در این شب‌ها بیشتر به عبادت و شب زنده داری می‌پردازند.

در شب‌های قدر، مراسم‌هایی از جمله روخوانی یک جزء از قرآن کریم، سخنرانی ماموستای مسجد و یا یک عالم دینی، اقامه نماز شب و نماز تراویح، قرائت اذکار و اوراد و ادعیه، مداحی و قصیده خوانی در مدح خدا و پیامبر (ص)، صدقه دادن و در پایان طلب دعای خیر برگزار می‌شود.

اجرای بیش از ۲۰ برنامه در حسینیه‌های کردستان

حجت‌الاسلام جلیل مختاری‌نیا، معاون فرهنگی اداره‌کل تبلیغات اسلامی کردستان به رسانه‌های استان گفت که همزمان با شب‌های قدر بیش از ۲۰ برنامه محوری در سطح حسینیه‌های سطح استان برگزار می‌شود.

وی افزود: ویژه برنامه شب‌های قدر به صورت ویژه و محوری در شهر‌های بیجار و قروه و با حضور پرشور مردم مؤمن و متدین برگزار می‌شود.

معاون فرهنگی اداره‌کل تبلیغات اسلامی کردستان تأکید کرد: به مناسبت ماه مبارک رمضان و شب‌های قدر ۳۰۰ سخنران عمومی و ۱۲ سخنران محوری که اعزامی این ماه مبارک هستند به انجام سخنرانی و فرایض شب‌های قدر در سطح استان می‌پردازند.

وی خاطرنشان کرد: مراسم قرائت دعای جوشن کبیر، سخنرانی و قرآن به سر گذاشتن شب‌های قدر حضور مادحین و سخنرانان در سطح مساجد و تکایای استان کردستان برگزار می‌شود.

برچسب ها: کردستان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار