وی از برگزاری رزمایش «مقابله با حوادث هسته‌ای» در ملایر طی اواخر تیر ماه خبر داد و افزود: در هفت شهرستان امکان فرود بالگرد وجود ندارد اگر این شهرستان‌ها یک پد داشته باشند زمینه فرود بالگرد در بیمارستان فراهم خواهد شد.
کد خبر: ۲۳۷۹۵۶
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۱ 30 May 2016
رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی همدان گفت: طی امسال 12 پایگاه فوریت پزشکی به مجموعه پایگاه‌های استان همدان اضافه شد.

به گزارش فارس، حبیب معصومی پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به عملکرد فوریت‌های پزشکی همدان در سال گذشته اظهار کرد: مهمترین وظیفه مرکز امداد‌رسانی به بیمار یا مصدوم در صحنه و انتقال او به مرکز درمانی است.

وی با بیان اینکه در کار بیمارستانی نیز به عنوان پدافند عامل عمل می‌کنیم، گفت: 82 دستگاه آمبولانس، یک اتوبوس آمبولانس و یک بالگرد با بیش از 300 پرسنل در 47 پایگاه خدمات‌رسانی می‌کنند.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی همدان از توزیع 9 دستگاه آمبولانس مرسدس بنز اسپرین‌تر 315 در استان خبر داد و افزود: طی هفته‌‌های گذشته این آمبولانس‌ها توسط وزارت بهداشت به استان تحویل داده شد و پنجشنبه این هفته نیز در شهرستان‌ها توزیع می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: تعدادی از کارشناسان مرکز در رابطه با نحوه آشنایی با تجهیزات آمبولانس‌ها در کارگاه آموزشی کشوری شرکت کردند و فردا نیز مطالب به کارشناسان شهرستان‌ها آموزش داده می‌شود.

معصومی ارزش ریالی آمبولانس‌ها را با تجهیزات کامل 3 میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: 11 دستگاه آمبولانس جدید نیز اواخر این ماه تحویل داده می‌شود.

وی با بیان اینکه سهمیه امسال 20 دستگاه آمبولانس است، گفت: قبلاً 92 دستگاه آمبولانس داشتیم که اواخر امسال به 122 دستگاه می‌رسد و در این بین 20 دستگاه فرسوده از رده خارج می‌شود.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی همدان با بیان اینکه 100 دستگاه آمبولانس در مرکز آماده ارائه خدمات خواهند شد، افزود: سال گذشته 31 هزار مأموریت انجام شد که از سال 80 تا 94 به دلیل شیوع بیماری مزمن، افزایش حوادث و شهرنشینی تعداد مأموریت‌ها سه برابر شده و روند افزایشی داشته است.

وی بیان کرد: از 31 هزار مأموریت انجام شده در سال گذشته، 23 هزار و 500 مورد مأموریت شهری، 6 هزار و 500 مورد مأموریت جاده‌ای و یک‌هزار مورد مأموریت بین مراکز بوده است.

معصومی با بیان اینکه در حال حاضر 18 پایگاه‌ شهری 28 پایگاه جاده‌ای ارائه خدمات می‌کند، افزود: سال 84 تعداد پایگاه‌ها 16 مورد بود که اکنون تعداد آنها افزایش یافته است.

*اضافه شدن 12 پایگاه به مجموعه پایگاه‌های استان همدان طی امسال

وی با بیان اینکه برخی از شهرستان‌‌ها نظیر بهار تعداد جمعیت شهری بیشتری دارند و در برخی از شهرستان‌ها نظیر کبودرآهنگ تعداد جمعیت روستایی بیشتر است، گفت: امسال پیش‌بینی کردیم 12 پایگاه به مجموعه پایگاه‌های استان اضافه شود.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی همدان با بیان اینکه در برخی از مناطق روستایی به دلیل امضای تفاهم‌نامه با معاونت بهداشتی پایگاه‌هایی را ایجاد خواهیم کرد، خاطرنشان کرد: اولین پایگاهی که مأموریت جاده‌ای و روستایی را سرویس می‌دهد پایگاه روستای کوهین است.

وی با اشاره به فعالیت ستاد هدایت و اطلاع‌رسانی و رسیدگی به امور درمان شهرستان، گفت: سال گذشته 5 هزار و 200 نفر از شهرستان‌های تابعه به همدان و 187 نفر نیز از استان به تهران منتقل شدند.

معصومی با بیان اینکه در این بین 132 نفر از استان‌های مجاور به همدان منتقل شدند، تصریح کرد: یک‎هزار و 242 نفر نیز از طریق تماس با پزشک ارتباطات مشاوره گرفتند.

وی با بیان اینکه بخشی از وظایف خارج از وظایف سازمانی است، گفت: سال گذشته 900 بیمار از مراکز بهداشتی درمانی روستا به همدان منتقل شدند و 300 مورد نیز انتقال بین بیمارستانی انجام شد.

*وجود 40 دستگاه آمبولانس با تجهیزات کامل در همدان

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی همدان از وجود 40 دستگاه آمبولانس با تجهیزات کامل در استان خبر داد و گفت: در استان دو مؤسسه آمبولانس خصوصی به نام‌های «ندای سلامت» و «رسالت» خارج از وظایف سازمانی به مردم سرویس می‌دهند و البته در استان همدان رغبت خوبی به استفاده از خدمات بخش خصوصی نیست.

وی با بیان اینکه آمبولانس «ندای سلامت» 160 مورد و آمبولانس «رسالت» 250 مورد خدمات به مردم ارائه داده‌اند، افزود: یکی از وظایف، مدیریت حوادث انسان‌ساز و غیرمترقبه است و بر اساس افرادی که به بیمارستان‌ها مراجعه کردند، سه حادثه به ترتیب تصادف خودروسوار، ضربه و سقوط شایع‌ترین حوادثی بوده که در سال گذشته توسط اورژانس ثبت شده است.

معصومی با بیان اینکه سال گذشته بیشترین آمار مربوط به خودکشی بود اما امسال این مورد خارج شده است، گفت: از سال 81 تا 94 شاهد کاهش حوادث ترافیکی بودیم و سال 85 با 870 فوتی بیشترین آمار فوتی را داشتیم که در سال 94 این تعداد به 516 مورد رسید.

وی با اشاره به فوت ناشی از حوادث ترافیکی خاطرنشان کرد: سال گذشته 48 درصد افراد در صحنه و 42 درصد در بیمارستان فوت کردند و تعداد افراد مصدوم که در بیمارستان بستری و از خدمات بهره‌مند شدند 13 هزار نفر بودند.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی همدان با بیان اینکه مهمترین شاخص مطلوب سرویس‌دهی به مردم، مدت زمان رسیدن به بالین مصدوم است، گفت: سال گذشته مدت زمان رسیدن مصدوم به بالین بیمار 6 دقیقه و 46 ثانیه در شهر همدان و هفت دقیقه و 16 ثانیه در جاده‌ها گزارش شد.

وی اضافه کرد: این موضوع در حالی است که مدت زمان رسیدن به بالین بیمار یا مصدوم باید زیر 12 دقیقه در جاده و زیر 8 دقیقه در شهر باشد.

معصومی با اشاره به سامانه رسیدگی به شکایت 1590 در ادامه گفت: برای ارتباط‌‌گیری با مردم در شهر همدان هشت خط 115 وجود دارد و در بقیه شهرستان‌ها نیز باید چهارخط وجود داشته باشد.

وی با بیان اینکه سال گذشته 467 هزار نفر با سامانه تماس گرفتند، گفت: طی این سال 244 حادثه ویژه در 21 عنوان به سامانه کشوری گزارش داده شد.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی همدان با بیان اینکه سال گذشته 60 مأموریت اورژانس هوایی انجام و 80 مصدوم به بیمارستان منتقل شد، یادآور شد: در 20 ماه اخیر 86 مأموریت هوایی انجام و 130 مصدوم به بیمارستان منتقل شدند.

وی از 91 مورد اقدام به خودکشی در سال گذشته خبر داد و افزود:‌ از این تعداد 42 مورد قبل رسیدن به صحنه فوت کردند و 49 مورد نیز به بیمارستان منتقل شدند که از لحاظ جنسیت 57 مورد مرد 34 مورد زن گزارش شده است.

معصومی با بیان اینکه سال گذشته 67 مورد سی پی آر موفق انجام دادیم، خاطرنشان کرد: 60 دوره آموزشی طی سال گذشته در مرکز برگزار شد و 4 هزار و 300 نفر در قالب طرح «بها» آموزش دیدند.

وی با اشاره به مسمومیت 169 نفر در استان با گاز مونوکسیدکربن طی سال گذشته، از فوت یک نفر به این علت در استان خبر داد.

*برگزاری رزمایش «مقابله با حوادث هسته‌ای» در ملایر طی اواخر تیر ماه

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی همدان با بیان اینکه امسال جذب 93 نیروی فوریت‌های پزشکی را در برنامه داریم، گفت: 86 تکنسین، یک پزشک عمومی و 6 پرستار خانم را جذب خواهیم کرد.

وی ادامه داد: امسال ساختمان‌های در حال ساخت پایگاه سه‌راهی ساوه ـ دمق و کوریجان را به پایان خواهیم رساند و تعدادی تجهیزات را اضافه خواهیم کرد.

وی از برگزاری رزمایش «مقابله با حوادث هسته‌ای» در ملایر طی اواخر تیر ماه خبر داد و افزود: در هفت شهرستان امکان فرود بالگرد وجود ندارد اگر این شهرستان‌ها یک پد داشته باشند زمینه فرود بالگرد در بیمارستان فراهم خواهد شد.

معصومی با بیان اینکه مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی ردیف اعتباری مستقل دارد اما کمبود‌ها از طریق دانشگاه علوم پزشکی جبران می‌شود، گفت: سال گذشته 14 میلیارد تومان هزینه شد که بخشی را نیز دانشگاه کمک کرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار