ایسنا گزارش می‌دهد:
چهاردهم تیر روز قلم نامگذاری شده، روزی که شاید بتوان مقداری از دردهای موجود در دل اهالی قلم را التیام بخشید چرا که با وجود زحمات بسیاری از ناشران و نویسندگان در عرصه‌ی نشر و نویسندگی بسیاری از آن‌ها نادیده گرفته شده‌اند.
کد خبر: ۲۵۶۱۸۴
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۸ 05 July 2016
به گزارش تابناک از قزوین به نقل از  ایسنا منطقه قزوین، حتی عده‌ای نیز با توجه به ظرفیت‌های بالایی که در حوزه‌ی نشر دارند اما به جهت مشکلات پیشرو وارد صحنه‌ی نشر نمی‌شوند و چه بسا در این راستا استعدادهایی خاموش می‌شود که اگر این استعدادها به کار گرفته می‌شد پیشرفت شایانی را در کشور شاهد  بودیم.

شاید اختصاص دادن یک روز از سال به اهالی قلم موجب شود تا قدری به مشکلات پیش روی آن‌ها بپردازیم مشکلاتی که علی رغم اهمیت بالا، گوش شنوایی برای رسیدگی به آن‌ها وجود ندارد.

برخلاف اینکه مشکلات اهالی قلم بسیار واضح و روشن است اما عدم رسیدگی به مشکلات آن‌ها را دلسرد و آزرده خاطر کرده است تا جایی این پرسش در ذهن بسیاری از آن‌ها مطرح است که عدم رسیدگی به خواسته‌های آن‌ها تا چه زمان ادامه خواهد داشت.

مشکلات اقتصادی سد راه ناشران استان

مهدی رمضانی مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا منطقه قزوين در خصوص مشکلات ناشران استان می گوید: مشکل اقتصادی مهم‌ترین مشکلی است که در حوزه‌ی نشر وجود دارد و دراین راستا چند سالی است که هیچ یارانه‌ای به  ناشران در ارتباط با چاپ کتاب پرداخت نمی‌شود.

وی  تصریح می کند: در حوزه‌ی نشر باید اقتصاد و فرهنگ در کنار یکدیگر قرار بگیرند به گونه‌ای که همزمان به مبانی فرهنگی، اقتصادي توجه شود و چالش‌هایی که در این عرصه وجود دارد را برطرف کنیم.

رمضانی ادامه می‌دهد: با توجه به اينكه با كاهش سرانه مطالعاتي روبه‌روهستيم، باید فرهنگ‌سازی‌ صورت گیرد تا به واسطه آن بتوانیم سرانه‌ مطالعاتی را افزایش دهیم، این امر محقق نخواهد شد مگر زمانی که محصولات با کیفیت و پر محتوا تولید كنيم.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان خاطرنشان می‌کند: در حوزه‌ عرضه‌ کتاب باید توانمندسازی مؤلفان را افزایش دهيم،‌ همچنين براي تولید کتاب‌های با ارزش و پر محتوا بايد فضاهایی برای نقد کتاب و مؤلفان در نظر گرفته شود .

وی یاد آوری می‌کند: ورود تکنولوژی و کتب الکترونیکی نیز به میزان اندک توانسته در کاهش خرید مردم از کتاب‌های مکتوب اثرگذار باشد اما این عامل نمی‌تواند مانعی برای تولید کتاب‌های مکتوب پرمحتوا باشد.

وی اضافه می‌کند: تبلیغات اثرگذار و معرفی و عرضه محصولات با کیفیت‌های بالا نیز می‌تواند از عوامل مؤثر در افزایش خرید مردم از کتاب‌های مکتوب باشد.

اهل قلم از دردهای بی پاسخ خود می‌گویند

ناشران کتاب نیز گله‌مند وضعیت کنونی جامعه هستند و هریک از دردهایي که در عرصه‌ نشر کتاب دارند سخن می‌گویند دردهایی که هرساله تکرار می‌شود اما به آن رسیدگی نمی‌شود.

عده‌ای از آن‌ها سرانه‌ی مطالعه پایین را ناشی از قیمت بالای کتاب‌های عرضه شده در کشور می‌دانند و راهکار جلوگیری از این آسیب را چیزی جز کاهش قیمت مطرح نمی‌کنند.

مصطفی حامدی فر مدیر مسئول انتشارات مهرگان دانش در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا مي‌گويد: کمبود نقدینگی يكي از مهم‌ترين مشكلات موجود در عرصه نشر است چرا كه تولید عمده  کتاب و یا هر کالای دیگری نیازمند رفع موانع مالی موجود در مسیر آن است، کاهش سرانه مطالعه در مردم نيز از ديگر مشکلات نشر كتاب است كه نياز به برنامه‌ريزي مناسب توسط مسئولان دارد.

وی توضیح می دهد: در بسیاری از موارد مشكلات نشر به گونه‌اي است كه نهادهای حمایتی نمي‌توانند در جهت رفع موانع قدم بردارند، اما مسئولان  با سياست‌گذاري صحيح می‌توانند امکاناتی فراهم کنند تا مشکلات ناشران تا حدودی حل شود.

محمود سیاهپوش مدیر مسئول انتشارات ابجد نیز مي‌گويد: گرانی کاغذ و نبود متقاضی خريد كتاب از جمله مشکلات موجود در عرصه نشراست، مردم به واسطه‌ی مشکلات اقتصادی موجود در مسیر زندگی قدرت خرید برای کتاب ندارند چرا که بیشتر درآمدهاي خود را صرف نیازهای روزانه می کنند.

وي تصريح مي‌كند: سال‌هاي گذشته در ماه رمضان استقبال از خريد كتاب بالا بود، ‌به طوري كه در سال‌های گذشته در ماه مبارک رمضان فروش قرآن به بیش از هزار جلد می‌رسید این در حالی است که در سال جاری این تعداد به میزان بسیار زیادی کاهش پیدا کرده است.

حسین مافی مدیر مسئول انتشارات سایه گستر نیز بزرگ‌ترین معضل موجود در نشر کتاب را ترويج استفاده از فضای مجازی مطرح می کند و می‌گوید: امروزه رشد تكنولو‍ژي و دسترسی سریع مردم به فضای مجازی موجب شده است  تا کمتر کسی سراغ کتاب‌های مکتوب برود و اغلب مردم از كتاب‌هاي مجازي استفاده مي‌كنند.

وی ادامه می‌دهد : یکی از دلایل اینکه مردم کتاب خریداری نمی‌کنند این است که در کشور ما قانون خاصی در حوزه ی کپی رایت وجود ندارد و مردم  به راحتی کتاب‌های منتشر شده را باهزینه‌ی کم دانلود و کپی می‌کنند.

مدیر مسئول انتشارات سایه گستر نیز مشکل گرانی کاغذ و چاپ را از دیگر مشکلات موجود در عرصه‌ی نشر کتاب می‌داند و می‌گوید: تا چند سال پیش هزینه چاپ کتاب در کشور نسبت به کشورهای همسایه پایین‌تر بود، این در حالی است که امروزه کیفیت چاپ در سایر کشورها افزایش یافته است، اما در کشور ایران هزینه‌ی بسیار بالای چاپ  بر روی کیفیت تأثیر منفی گذاشته است.

مافی خاطرنشان می‌کند: دوری مراکز استان از پایتخت نیز موجب می‌شود تا بعضی از توزیع کنندگان کتاب در پایتخت تمایلی به عرضه‌ی کتاب‌های چاپ شده در شهرستان‌ها را نداشته باشند.

وی اضافه می‌کند: رفت و آمد و توزیع کتاب در سایر شهرها نیز موجب متحمل شدن هزینه‌های سنگینی می‌شود که بهتر است تا برای جلوگیری از این هزینه‌ها دستور کارهایی صورت بگیرد.

مدیرمسئول انتشارات سایه گستر تأکید می‌کند: می توان از فضای مجازی در جهت بهبود وضعیت توزیع کتاب نیز استفاده کرد تا شهروندان بتوانند به راحتی از هر نقطه‌ای از کشور کتاب مورد نیاز خود را خریداری کنند و البته در این راستا نیز باید هزینه‌های پستی کاهش پیدا کند چرا که گاهی هزینه‌های پست از قیمت تمام شده‌ی کتاب بالاتر است.

با توجه به اينكه ريشه بسياري از مشكلات ناشران كاهش سرانه مطالعه است شاید وقت آن رسیده باشد تا با بهره‌گیری از ظرفیت‌های نویسندگان و اهالی قلم موجود در کشور، فرهنگ کتاب‌خوانی را افزایش دهیم و سرانه‌ی مطالعه‌ی نزولی را بهبود بخشیم، چرا که كاهش مطالعه می تواند برای کشور بسیار خطرناک و غیرقابل کنترل باشد.

همچنین مسئولان و دستگاه‌های اجرایی نیز با سرمایه گذاری در بخش نشر کتاب و کمک به ناشران جهت تولید کتاب‌های پر محتوا و مطلوب می‌توانند در راستای اقدامات فرهنگی و افزایش سرانه‌ی مطالعاتی کشور گام‌های مؤثری را بردارند.

به گزارش ایسنا، برطرف کردن موانع موجود در مسیر نشر موجب می‌شود تا اطلاعات و آگاهی‌های مردم افزایش پیدا کند که این افزایش اطلاعات موجب می‌شود تا بسیاری از آسیب‌های اجتماعی که اکنون در جامعه شاهد آن هستیم کاهش پیدا کند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار