مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی:
نوربخش با بیان اینکه میزان پرداخت از بابت تعهدات سازمان بالغ بر 5 هزار و 200 میلیارد تومان است، خاطرنشان کرد: این رقم یک و نیم برابر یارانه پرداخت شده ماهانه در کشور است
کد خبر: ۲۹۲۲۲۴
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۲:۵۲ 06 September 2016
به گزارش تابناک تبریز، سیدتقی نوربخش در نشست اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی و اتاق بازرگانی، صنایع، ‌معادن و کشاورزی تبریز از پرداخت ماهانه 5 هزار و 200 میلیارد تومان از بابت تعهدات سازمان خبر داد.

وی با تأکید بر اینکه معتقدم هیچ راه برون رفتی برای حل مسائل سازمان از بعد مدیریتی و ساختاری به جز اعتماد به سه جانبه ‌رایی وجود ندارد، اذعان داشت ایجاد اعتقاد عمیق و ادبیات حاکم بر سازمان مبنی بر اینکه کارفرمایان و بیمه شدگان صاحبان اصلی سازمان تأمین اجتماعی هستند، باور و اعتقاد قلبی من بوده و در این زمینه برای تعامل هر چه بیشتر با شرکای اجتماعی، معاونت فرهنگی را در اولین سال شروع به کار خود به عنوان مدیر عامل سازمان احیا کرده‌ام.

نوربخش با بیان اینکه میزان پرداخت از بابت تعهدات سازمان بالغ بر 5 هزار و 200 میلیارد تومان است، خاطرنشان کرد: این رقم یک و نیم برابر یارانه پرداخت شده ماهانه در کشور است و لیکن سازمان بدون استفاده حتی یک ریال از منابع دولتی به تعهدات خود عمل کرده و بیش از 5 میلیون و 300 نفر از بازنشستگان و مستمری بگیران را تحت پوشش قرار داده و این در حالی است که در سال 1391، تعهدات ماهانه سازمان بالغ بر دو هزار و 600 میلیارد تومان بوده و در طی پنج سال اخیر این رقم دو برابر شده است.

مدیر عامل سازمان تأمین اجتماعی با اشاره به اینکه در سال 1388 سازمان به حدی تحت فشار بوده است که بالغ بر 600 میلیارد تومان از بانک ها برای پرداخت مستمری استقراض کرده بود، افزود: طی سه سال دولت تدبیر و امید با وجود تمام مشکلات، پرداخت مستمری حتی یک روز هم با تأخیر مواجه نشده است.

نوربخش با تأکید بر نقش  سازمان تأمین اجتماعی در طرح سلامت، اذعان داشت: سازمان تأمین اجتماعی نه تنها بار دولت نیست بلکه جبران مافات گذشته را کرده و این امر در درجه اول با همت و غیرت کارفرمایان برای نگهداشت کارگاه‌ها و واحدهای تولیدی محقق شده است.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی با اعلام اینکه با وجود افرایش دو و نیم برابری تولید نفت باید توجه داشت قیمت نفت به یک سوم کاهش یافته است، اذعان داشت: صندوق‌های بازنشستگی در تأمین منابع در قبال افزایش مصارف با مشکل مواجه هستند و لازم است شرکای اجتماعی به آن توجه کنند و در این زمینه سازمان تأمین اجتماعی با رویکرد اطلاع رسانی و پاسخگوئی، به عنوان یکی از چهار راهبرد اصلی سازمان در جلب مشارکت کارشناسان و ارتقای آگاهی عمومی مخاطبین گام بر می‌دارد. 

وی در پاسخ به مطالب مطروحه از جانب کارفرمایان حاضر در جلسه، با اشاره به قانون مشاغل سخت و زیان آور، بر ارتقای ایمنی محل کار تأکید و تصریح کرد: در دوره اخیر یکی از اقدامات اساسی سازمان، تغییر یک هزار و 200 شغل سخت و زیان آور به 13 عنوان شغلی بوده و لیکن، قانون سخت و زیان‌آور چه از لحاظ میزان و نحوه پرداخت حق بیمه و چه از لحاظ شمول آن نیاز به بازنگری دارد.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی با بیان اینکه بیمه قالی بافان به عنوان یک مطالبه جدی است، اذعان داشت: افزایش ضریب پوشش مورد استقبال همه صندوق‌های بیمه است ولی باید توجه داشت این شرایط در زمانی توجیه منطقی دارد که منابع آن تأمین گردد ولی در حال حاضر مطالبات سازمان در قبال بیمه قالی بافان، بالغ بر سه هزار میلیارد تومان شده است.

 نوربخش تأمین نقدینگی را یکی از چالشهای پیش روی سازمان دانسته و  تصریح کرد: پس از 10 سال، طی دو سال اخیر، صندوق بیمه بیکاری تراز مثبت داشته و معتقد هستیم قانون بیمه بیکاری و همچنین کنترل تقاضای بیمه بیکاری نیاز به بازبینی و کار کارشناسی دارد.

مدیر عامل سازمان تأمین اجتماعی، با تأکید بر حفظ کرامت کارفرمایان و ضرورت بهبود فضای کسب و کار، تصریح کرد:  بازرسی از دفاتر قانونی در جهتی حرکت می‌کند که طی ماه‌های آینده حسابرسی از دفاتر برای دو سال صورت خواهد پذیرد.

و با اشاره بر اینکه در سال 1392، منابع بیمه شدگان کارگران ساختمانی 900 میلیارد تومان، از محل مالیات بر ارزش افزوده بود که در آن سال 500 هزار نفر تحت پوشش قرار گرفت، افزود،‌ با تغییر  قانون در سال 93، شاهد آن هستیم که در  قبال  تأمین 600 میلیارد تومان منابع، یک هزار و‌ 400 میلیارد تومان تعهدات برای سازمان در حوزه بیمه شدگان کارگران ساختمانی ایجاد می شود که این امر با روح عدالت مغایرت دارد.

نوربخش با اشاره به حوزه سرمایه‌گذاری سازمان تأمین اجتماعی، اظهار داشت: با حضور مدیرانی پاکدست، باتجربه و متخصص در رأس امور شستا، به عنوان شخصی که 25 سال در سازمان تأمین اجتماعی دارای سابقه هستم،  اعلام می‌کنم تیم حاضر،‌ تیمی حرفه‌ای است و با توجه به مزیت‌های اقتصادی و جغرافیایی استان آذربایجان‌شرقی، زمینه فعالیت در این استان فراهم است.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی با بیان اینکه قانون تأمین اجتماعی یکی از جامع‌ترین قوانین کشور است، تصریح کرد: در اجرای این قانون، با توجه به عدم پیش‌بینی و تأمین منابع، با چالش جدی مواجه هستیم و در برخی موارد موضوع قانون ابتر باقی می‌ماند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :