بسته ویژه خبری تابناک گیلان؛
تحولات در گذر است و خبر هیچ ‌گاه متوقف نخواهد شد؛ خبرهایی رسمی و ‌گاه غیر‌رسمی؛ خبرهای که مورد توجه قرار می‌گیرد ‌یا ممکن است همه به سادگی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود...
کد خبر: ۳۰۱۷۴
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۲:۴۰ 02 May 2015
تحولات در گذر است و خبر هیچ ‌گاه متوقف نخواهد شد؛ خبرهایی رسمی و ‌گاه غیر‌رسمی؛ خبرهای که مورد توجه قرار می‌گیرد ‌یا ممکن است همه به سادگی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبرهایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر‌ به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کم‌رنگ و پررنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد. 

رصد‌خانه «تابناک گیلان» جایی است که خبرهای پوششی و ‌گاه غیررسمی و ‌گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، ‌برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبرهایی که ‌گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و ‌گاه به دلیل کم‌توجهی رسانه‌ها به حاشیه ‌می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری ‌هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند.


دعوت فوتبالیست گیلانی به اردوی تیم ملی جوانان
به گزارش تابناک گیلان ،مسوول روابط عمومی هیات فوتبال استان گیلان گفت: با نظر امیرحسین پیروانی سرمربی تیم ملی فوتبال جوانان 26 بازیکن به مرحله جدید اردو دعوت شدند که از این تعداد یک فوتبالیست از استان گیلان است.

مجتبی پوربخش در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بر این اساس ، نیما میرزا زاد از استان گیلان به مرحله جدید اردوی تیم ملی فوتبال جوانان ایران دعوت شد.

وی اظهار کرد: این فوتبالیست شایسته گیلانی به همراه سایر دعوت شدگان باید از امروز (شنبه) در اردوی تیم ملی فوتبال جوانان ایران که در تهران برپا می شود ، حضو یابد.

وی ادامه داد: اردوی جدید تیم ملی فوتبال جوانان ایران تا روز بیستم اردیبهشت زیر نظر کادر فنی ، در تهران ادامه خواهد یافت .

وی بیان کرد: تیم ملی فوتبال جوانان ایران برای برگزاری یک دیدار دوستانه مقابل تیم ملی جوانان ایتالیا 20 اردیبهشت راهی رم می شوند و پس از این بازی 24 اردیبهشت به خانه باز می گردند.

مسوول روابط عمومی هیات فوتبال استان گیلان خاطرنشان کرد: امیدواریم نیما میرزازاد فوتبالیست شایسته گیلانی با درخشش در اردو به عضویت تیم ملی فوتبال جوانان ایران درآید تا این تیم را در دیدا دوستانه مقابل تیم ملی جوانان ایتالیا همراهی کند .


ترافیک نیمه سنگین در محور رشت - قزوین
به گزارش تابناک گیلان ،سرهنگ مهیار رستگار ، با بیان اینکه از ساعت 10 امروز محدودیت ترافیکی در این محور اعمال شده است، افزود: به منظور کشش و تسهیل در عبور و مرور ترافیکی، تردد انواع کامیون و تریلر به غیر از حاملین مواد سوختی و فاسد شدنی تا ساعت 20 امروز ممنوع است.

وی اضافه کرد: ترافیک در محور چابکسر در شرق گیلان عادی و روان و در محور آستارا در غرب استان کمی متراکم و روان است.

سرهنگ رستگار ادامه داد: همچنین تردد در مسیرهای فومن - سراوان و کوچصفهان - سنگر که به محور امامزاده هاشم و مسیر اصلی رشت - قزوین منتهی می شوند، متراکم و روان است.

وی از رانندگان خواست تا با رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی با صبر و حوصله و سرعت مطمئنه حرکت کنند و برای پیشگیری از هرگونه حادثه رانندگی از انجام حرکات مخاطره آمیز بپرهیزند.

سرهنگ رستگار یادآور شد: خوشبختانه تاکنون، طی تعطیلات سه روزه تصادف مهم منجر به فوت در استان نداشته ایم.

گیلان استانی گردشگرپذیر بوده که به دلیل نزدیکی با پایتخت در زمان تعطیلات میزبان خیل عظیمی از مسافران و گردشگران است.


ظرفیت بالای گیلان در حوزه پرورش ماهی در قفس
به گزارش تابناک گیلان ، حسن صالحی  در دیدار با استاندار گیلان، اظهار داشت: بر اساس مطالعات انجام شده در جنوب سواحل دریای خزر آمادگی پرورش 350 تا 400 هزار تن ماهی وجود دارد.

وی بر ظرفیت بالای گیلان در حوزه پرورش ماهی در قفس تأکید کرد و افزود: در زمان حاضر در استان های شمالی چهل هزار تن پرورش ماهی داریم که با پرورش ماهی در قفس این آمار به 10 برابر افزایش می یابد.

رئیس سازمان شیلات ایران گفت: بر اساس داده‌های آماری شیلات ایران، کشور ما با بیش از پنج هزار کیلومتر طول ساحل سهم تولید کل آبزی‌پروری آن با صید و غیره 850 هزار تن است.

استاندار گیلان نیز در این دیدار اظهار داشت: در سفر هیئت دولت به گیلان پرداخت 30 میلیارد تومان از مطالبات ناشی از حذف پره های صیادی که صیادان سال ها منتظر پرداخت آن بودند تصویب شد.

محمدعلی نجفی با بیان اینکه صیادان گیلانی از زحمتکش ترین قشرهای این استان هستند که کمتر به مطالبات آنها توجه شده است، افزود: در سفر پانزدهم کاروان تدبیر و امید تصمیمات خوبی در زمینه بهبود وضعیت صید و صیادی گرفته شده که پرداخت این مطالبات پس از سالها انتظار یکی از این موارد است.

وی به مصوبه توسعه پرورش ماهی در قفس نیز اشاره کرد و گفت: برای اجرای این طرح نیز پرداخت 10 میلیارد تومان تسهیلات در نظر گرفته شده است.

استاندار گیلان، گسترش اجرای پروژه پرورش ماهی در قفس را موجب بهبود وضعیت معیشتی صیادان و ایجاد اشتغال بیشتر در استان دانست و افزود: دولت با تمام توان از اجرای این پروژه با رعایت مسائل زیست محیطی حمایت می‌کند.

نجفی،  افزایش سرانه مصرف ماهی را در بهبود شاخص های سلامت جامعه نیز موثر عنوان کرد و گفت: گیلان استانی ساحلی است اما میانگین 14 کیلوگرم مصرف ماهی استان از میانگین 19 کیلوگرم جهانی کمتر است.


اختصاص ۴۰۰میلیارد ریال به طرح‌های شیلاتی
به گزارش تابناک گیلان ، حسن صالحی شامگاه پنج‌شنبه در جمع مدیران دستگاه‌های اجرایی گیلان با بیان اینکه طرح پرورش ماهی در قفس باید در استان‌های شمالی کشور اجرایی شود، اظهار داشت: کاهش تعرفه صادرات آبزیان ایران به روسیه از 26 درصد به 5.5 تا 7.5 درصد اقدام خوبی از سوی دولت روسیه است که باید قدر آن را بدانیم.

وی با بیان اینکه سواحل سه استان گیلان، مازندران و گلستان ظرفیت پرورش ماهی در قفس تا 400هزار تن را در سال دارد، افزود: علاوه بر بازار داخلی بازار روسیه نیز برای محصولات دریایی شمال کشور بازار مناسبی است.

رئیس سازمان شیلات ایران با اشاره به تصویب اعتبار 400میلیارد ریالی برای بخش شیلات گیلان در سفر رئیس جمهور به این استان، گفت: این اعتبار در بخش پره‌های صیادی و طرح‌های شیلاتی اختصاص می‌یابد.

صالحی با اشاره به وضعیت ذخایر ماهیان استخوانی دریای خزر و ضرورت بازسازی این ذخایر توسط شیلات، خاطرنشان کرد: حدود 97 درصد ذخایر به روش تکثیر مصنوعی و با تلاش سازمان شیلات ایران در استان‌ها بازسازی می‌شود.

وی با تأکید بر پرورش ماهی و آبزیان بومی، تصریح کرد: از حضور و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حوزه شیلات حمایت می‌کنیم و تلاش شیلات ایران افزایش پرورش ماهی در سواحل جنوب و شمال کشور است و آماده‌ایم تا  برنامه دقیق و مطالعاتمان را در اختیار بخش خصوصی بگذاریم.

رئیس سازمان شیلات ایران اظهار داشت: بر اساس برنامه‌ریزی‌ها تلاش می‌کنیم تا پایان امسال تولید یک‌هزار تن ماهی از طریق پرورش ماهی در قفس را در شمال و جنوب کشور اجرایی کنیم.

صالحی با اشاره به صادرات 1.2 تنی خاویار در سال 93 به کشورهای مختلف جهان، گفت: گیلان فرصت‌های خوبی برای توسعه و راه‌اندازی مزارع پرورش ماهیان خاویاری دارد.


ملوان در لیگ برتر فوتبال ایران می‌ماند
به گزراش تابناک گیلان ،احمد آهی با اشاره به وضعیت تیم فوتبال ملوان، اظهار داشت: بازیکنان موان در شرایط روحی و آمادگی بسیار بالایی هستند و برای کسب حداکثر امتیاز از بازی‌های باقی مانده ملوان تلاش می‌کنند.

وی با اشاره به مصدومیتش و دوری 8جلسه‌ای از دیدارهای ملوان در یگ برتر، افزود: مصدومیم رفع شده و مشکلی ندارم و با صلاحدید سرمربی و کادر فنی آماده‌ام تا برای ملوان بازی کنم.

مدافع تیم فوتبال ملوان انزلی با بیان اینکه ملوان بازی های سختی را در هفته‌های پایانی لیگ برتر در پیش دارد، گفت: ملوان در لیگ برتر می‌ماند و هیچ شکی در این زمینه وجود ندارد.

آهی، ملوان را تیم بزرگ و محبوب‌ترین تیم شهرستانی لیگ برتر دانست و خاطرنشان کرد: بازیکنان ملوان در دیدارهای باقی‌مانده برای اعتلای ملوان و فرار از انتهای جدول تمام تلاش خود را انجام می‌دهند.

وی با بیان اینکه به بازی‌ها و هفته گذشته فکر نمی‌‌کنیم، تصریح کرد: تمام تمرکز بازیکنان و کادر فنی ملوان معطوف بازی‌های پایانی و سرنوشت‌ساز است.

تخلفات صنفی به گردشگری شهر زیان می رساند
به گزارش تابناک گیلان ، غلامرضا رحیمی عصر پنجشنبه در جلسه کمیسیون تنظیم بازار انزلی با اشاره به گردشگر پذیر بودن این شهر ساحلی بر لزوم رصد مستمر قیمت کالاها و خدمات توسط اداره صنعت، معدن تجارت شهرستان تاکید کرد.

وی اضافه کرد: طی فروردین امسال 66 پرونده از طرف دستگاه های متولی به تعزیرات حکومتی ارائه و منجر به یک میلیارد و 450 میلیون ریال جریمه شد .

وی با بیان این که گرانفروشی و عدم نصب برچسب قیمت از مهمترین تخلفات اعلام شده توسط اصناف شهرستان است ، تشدید نظارت و انجام کنترل های لازم در خصوص نصب برچسب قیمت در مراکز صنفی را ضروری خواند.

رحیمی یادآور شد: با توجه به شرایط آب و هوایی شش ماه نخست سال و امکان الودگی سریع مواد غذایی ، دستگاه های متولی مانند بهداشت و دامپزشکی در مراکز عرضه مواد غذایی به ویژه موادی که به صورت باز و فله عرضه می شود نظارت و کنترل دقیق ویژه ای داشته باشند و با متخلفان برخورد کنند.

شهرستان بندرانزلی در کرانه جنوبی دریای خزر از مراکز مهم گردشگری شمال کشور بشمار می رود.

جمعیت 138 هزار نفری این شهرستان در ایام تعطیلات نوروزی و تابستان گاه به پنج برابر افزایش می یابد.

اهمیت تحقیق و پژوهش در آموزش و پرورش
به گزارش تابناک گیلان ، میرشمس مومنی‌زاده پیش از ظهر امروز همایش علمی‌‌ ـ آموزشی آموزش و پرورش این شهرستان از تلاش معلمان و فرهنگیان قدردانی کرد.

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش باید به امر تحقیق و پژوهش بیش از پیش توجه کند، ادامه داد: کیفیت و کمیت پژوهش‌ها امری بسیار مهم در آموزش و پرورش است.

فرماندار فومن جامعه هدف آموزش و پرورش را میلیونی دانست و تصریح کرد: با توجه به گستردگی جمعیت جامعه هدف آموزش و پرورش، تحقیق و پژوهش باید سرلوحه کار این نهاد قرار گیرد.

وی جامعه توسعه یافته و در حال توسعه را نیازمند تحقیقات با کیفیت و اثرگذاری زیاد دانست و خاطرنشان کرد: دانش‌آموزان و دانشجویان را باید به اهمیت این موضوع آگاه کرد.

مومنی‌زاده با تبریک فرارسیدن روز معلم گفت: معلمان سکانداران اصلی جامعه هستند و باید با آموزش صحیح و اصولی، سکان را به دست دانش‌آموزان آینده‌ساز میهن بسپارند.

قربان قربانی، رئیس اداره آموزش و پرورش فومن نیز در مراسم مذکور سند تحول بنیادین را نقشه راه آموزش و پرورش خواند و گفت: تحقق اهداف بلند تربیتی و آموزشی اولویت برنامه‌های آموزش و پرورش است.


طرح ایجاد دیوار حفاظتی برای جلوگیری از سیلاب
به گزارش تابناک گیلان ، محمدعلی صادقی پیش از امروز در نشست با رئیس شورای اسلامی شهر ماکلوان با تبریک ماه رجب و ولادت حضرت علی (ع)، اظهار کرد: امام علی(ع) مرحم زخم دل یتیمان بود.

وی شجاعت، علم، ایمان، صداقت و... را از صفات ارزشمند و منحصر به‌فرد علی (ع) دانست و افزود: جدا ناپذیری از اسلام، وفاداری عمیق به پیامبر (ص)، عدالت و برخورد سخاوتمندانه حضرت علی (ع) با دشمنان شکست خورده، مهارت او در سخنوری و ادبیات، توسط شیعه مورد ستایش قرار گرفته‌ است.

شهردار ماکلوان امام اول شیعیان را پیشوایی دانا به تفسیر قرآن، فقه اسلامی و اندیشه دینی دانست و تصریح کرد: امام علی (ع) با این خصوصیات یک الگوی برتر برای شیعیان و مسلمانان جهان است.

وی در ادامه از افتتاح پروژه کتابخانه شهر ماکلوان خبر داد و گفت: این پروژه با همکاری مسئولان مربوطه به‌زودی به بهره‌برداری می‌رسد.

صادقی ظرفیت‌های بالقوه شهر تازه تاسیس ماکلوان را بسیار زیاد دانست و یادآور شد: باید از ظرفیت‌های شهر ماکلوان برای توسعه بیشتر استفاده شود.

وی ایجاد دیوار حفاظتی برای جلوگیری از سیلاب شهر ماکلوان را دارای موانع پیش رو دانست و خواستار حمایت فرماندار شهرستان فومن در اجرای سریع و برطرف شدن موانع این طرح شد.

شهردار ماکلوان با تصریح بر اینکه این شهر آماده حمایت از سرمایه‌گذاران است، یادآور شد: شهر سرسبز و زیبای ماکلوان مانند مرواریدی در دامنه کوه‌های سردار جنگل قرار دارد و محل گذر و بدرقه میلیون‌ها گردشگر شهرک تاریخی ماسوله است.

رئیس شورای اسلامی شهر ماکلوان نیز با اشاره به مشکلات و موانع توسعه شهری ماکلوان اظهار کرد: ایجاد پارک جنگلی از برنامه‌های شهرداری و شورای اسلامی شهر ماکلوان است.
فرهاد نیک‌نهاد با بیان اینکه شهرداری و شورای اسلامی ماکلوان تمام تلاش خود را برای توسعه شهر ماکلوان می‌دهد، یادآور شد: دسترسی به مصالح برای شن‌ریزی کوچه‌های شهر، تقویت آب شرب ماکلوان، برق‌رسانی به منطقه گردشگری سیاه کوه و ایجاد منطقه گردشگری در این منطقه، از جمله برنامه‌های مهم ماکلوان است.

وی دیواره‌گذاری برای جلوگیری از سیلاب شهری، ایجاد راه ارتباطی اندره به منطقه دیزاب و تکمیل زیرساخت‌های روستایی و تسریع روند گازرسانی به شهر و نصب علمک گاز را از دیگر از برنامه‌های اجرایی شهر ماکلوان برشمرد.


مردم آستارا طعم شیرین آب دریا را می چشند
بخ گزارش تابناک گیلان ،سیروس شفقی عصر چهارشنبه در جریان بازدید از اراضی حفاظت شده محیط زیست آستارا   افزود : این تاسیسات با اختصاص سه هزار متر مربع از اراضی حفاظت شده محیط زیست در محدوده طرح سالمسازی سیبلی ایجاد می شود.

وی بیان کرد : برای افزایش و تامین مطمئن و مناسب آب آشامیدنی شهرستان ، طرح احداث آب شیرین کن دریایی از سوی شرکت آب و فاضلاب روستایی گیلان ارائه شده است.

وی با اشاره به اینکه راه اندازی این تاسیسات در نوار ساحلی احتیاج به زمینی مشخص داشت ، اضافه کرد : امروز مدیرکل محیط زیست گیلان با اختصاص سه هزار متربع از اراضی حفاظت شده محیط زیست برای این امر موافقت کرد.

وی با بیان اینکه اجرای عملیات اجرایی تاسیسات آب شیرین کن با مشارکت شرکت آب و فاضلاب روستایی انجام می شود ، اظهار کرد : در این فرآیند آب مطمئن دریا پس از تصفیه به شبکه آب شرب شهرستان متصل می شود.

وی ادامه داد: این طرح پس از شهرستان انزلی برای دومین بار است که در سطح استان گیلان اجرایی می شود.

فرماندار آستارا از آغاز جدی عملیات اجرایی چاه فلمن در شهرستان آستارا خبر داد و بیان کرد: برای تکمیل این طرح 15 میلیارد ریال از محل تبصره 22 اختصاص یافته است.

شفقی در ادامه ظرفیت تامین آب آشامیدنی در این شهرستان را 200 لیتر بر ثانیه عنوان کرد و گفت : با به نتیجه رسیدن پروژه های چاه فلمن و نیز آب شیرین کن ، دیگر مشکلی را در خصوص تامین آب شرب آستارا حتی در ایام گردشگر پذیر سال نخواهیم داشت.

وی همچنین از اختصاص یکهزار متر مربع زمین برای توسعه باغ پرندگان آستارا خبر داد و افزود : باغ پرندگان آستارا در زمینی به مساحت یکهزار و 50 متر مربع ساخته شده است که امروز مدیر کل حفاظت محیط زیست با اختصاص یکهزار مترمربع از اراضی حفاظت شده این سازمان برای توسعه باغ پرندگان آستارا موافقت کرد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست گیلان نیز در جریان بازدید از طرح سالمسازی دریا در روستای سیبلی گفت : هر گونه تصمیم گیری در خصوص راه اندازی طرح گردشگری ساحلی در اراضی خلع ید شده پناهگاه حیات وحش در روستای سیبلی آستارا بر عهده سازمان حفاظت محیط زیست و مسوولان مرتبط استانی و شهرستانی است.

محمدرضا برجی افزود : احیای طرح ساحلی روستای سیبلی با محوریت توسعه پایدار و در راستای حفظ اکوتوریسم منطقه و بر اساس ارزیابی های زیست محیطی تا آغاز فصل تابستان با مدیریت اداره محیط زیست اتفاق می افتد.
پناهگاه حیات وحش لوندویل و تالاب آق شهرستان آستارا با مساحتی افزون بر یک هزار و 74 هکتار طی مصوبه شماره 63 مورخه 21 مرداد ماه سال 1354 شورای عالی محیط زیست کشور به مجموعه مناطق تحت مدیریت سازمان محیط زیست در آمده است.

این پناهگاه حیات وحش در حد فاصل بین بخش لوندویل و بخش مرکزی شهرستان آستارا واقع شده و از جنوب به شهر لوندویل ، از شمال به شهر آستارا ، از شرق به دریای خزر و از غرب به جاده آستارا ـ لوندویل منتهی می شود.


داماش به سختی در لیگ1 باقی ماند
به گزارش تابناک گیلان ، این در حالی است که خطر سقوط ، تیم فوتبال داماش گیلان را تا چند هفته به پایان این مسابقات تهدید می کرد اما با پیروزی تیم داماش در یک هفته مانده به پایان این مسابقات آنهم برابر تیم شهرداری بندرعباس، خیال این تیم از ماندن در لیگ دسته اول مسجل شد.

تیم فوتبال داماش گیلان که تجربه حضور چند باره در رقابت های لیگ برتر را دارد در این فصل به دلیل مشکلات عدیده مالی ضعیف ظاهر شد و نتوانست طرفداران خود را راضی نگه دارد که گواه این امر حضور کم تماشاگران در دیدارهای خانگی بود؛ به طوری که در اکثر دیدارهای خانگی تعداد تماشاگران تیم داماش کمتر از سه هزار نفر بود که برای تماشای دیدارهای این تیم به ورزشگاه می آمدند .

این در حالی است زمانی که باشگاه داماش گیلان امتیاز باشگاه پگاه گیلان را خریداری کره بود ، امیر عابدینی مدیرعامل این باشگاه در روزهای اول با ارایه یک طرح ، تیم داماش را پس از چهار سال در جام باشگاه های آسیا می دید و حتی در رویاهای خود قهرمانی تیم داماش در مسابقات جام باشگاه های آسیا را در سر می پروراند.

اما با این همه این تیم در رقابت های لیگ دسته اول حضور دارد و در فصل جاری نیز توانست به سختی خود را در لیگ دسته اول نگه دارد .

تیم فوتبال داماش گیلان رقابت های لیگ دسته اول را می خواست با حضور علی نظرمحمدی به عنوان سرمربی شروع کند اما در ابتدای کار این مربی بومی استعفاء داد و امید هرندی دیگر مربی رشتی سکان هدایت تیم فوتبال داماش گیلان را در لیگ دسته اول بر عهده گرفت.

اما این مربی بومی نیز نتوانست تا پایان فصل به عنوان سرمربی در نیمکت تیم فوتبال داماش گیلان قرار گیرد و چند هفته به پایان مسابقات نیز از سرمربی گری این تیم استعفاء داد تا تیم داماش بدون سرمربی رقابت ها را به پایان برساند .

به هر حال تیم فوتبال داماش گیلان در رقابت های لیگ دسته اول به دلیل انصراف یک تیم از این گروه، 20 بازی انجام داد که ماحصل آن شش پیروزی ، هشت تساوی و شش شکست بود که در مجموع این تیم با کسب 26 امتیاز این مسابقات را به پایان رساند .

تیم فوتبال داماش گیلان در جریان این رقابت ها ، 18 گل به ثمر رساند و در نقطه مقابل ، 19 گل دریافت کرد که تفاضل گل این تیم در پایان فصل به 1- گل رسید .

به هرحال تماشاگران و طرفداران این تیم منتظرند که مشکلات بی شمار مالی و حاشیه ای تیم فوتبال داماش گیلان به پایان برسد تا دوباره این تیم با تقویت خود، در رقابت های لیگ برتر حضور یابد که به قول کارشناسان فوتبال این مهم دور از انتظار نیست و فقط همت والا و حمایت می خواهد.


ضرورت اعتمادسازی مسئولان و شوراها
به گزارش تابناک گیلان ، جواد نجارتمیزکار عصر چهارشنبه در نشست شورای اسلامی این شهر با تبریک روز شوراها گفت: با وجود اهمیت زیاد مشورت و نگاه اسلام به شورا، نتوانسته‌ایم پس از 16 سال به جایگاه اصلی شورا برسیم.

وی با بیان اینکه در این سال‌ها اصل مشورت را جدی نگرفته‌ایم، افزود: در جایی که خداوند متعال یکی از سوره‌های نورانی خود را به نام شورا مزین کرد، باید پی به جایگاه رفیع آن برده شود و نگاه به اصل مشورت در عرصه‌های مختلف باید اصولی و بنایی باشد.

سخنگوی شورای اسلامی شهر لاهیجان، با اشاره به اینکه در تصمیم‌گیری‌های کلان‌تر رسم بر این است هنگامی که موضوعی به مشورت کشیده شده باشد تصمیم متخذه نافذ شود، گفت: تصمیمات شورایی و پذیرش آن توسط مجریان موجب می‌شود منتخبان بتوانند به نتایج مطلوب‌تری برای تصمیم‌گیری موارد محوله برسند.

ضرورت اعتمادسازی مسئولان و شوراها

وی شوراها را مورد اعتماد مردم دانست و تصریح کرد: امروز اعتماد مسئولان به منتخبان مردم به عنوان نمایندگان امین آنها مورد نیاز جامعه است، امری که پس از گذشت 16 سال اتفاق نیفتاده است.

نجارتمیزکار ادامه داد: قانون‌گذاران و مجریان قانون هر ساله به جای قوت بخشیدن به اختیارات شوراها برای توسعه‌های پایدار شهری اختیارات آن را کاهش می‌دهند، اما این امر تنها با اعتمادسازی متقابل اتفاق می‌افتد.

به گفته وی، با توجه به بررسی‌ها و آمار به دست آمده عمده نامزدهای انجمن شهرها و روستاها تنها به خاطر مردم و خدمت به محیط پیرامون خود، علاقه‌مندی به منطقه محل تولد و سکونت می‌توانند پا به عرصه انتخابات بگذارند و هدفی جز نام نیک در صفحات تاریخ برای خدمت ندارند.

این مسئول با بیان اینکه محیط و افکار طلب‌کارانه و غیر اصولی با روح مشورت و آموزه‌های دینی ساز و کاری ندارد، خاطرنشان کرد: مردم همانگونه که در انتخابات افراد دقت دارند، به همان اندازه منتخبان خود را نیز زیرنظر دارند و بهترین داورها برای ارزیابی منتخبان خود هستند.

وی مردم را بهترین ناظر و پیگیر اعمال شوراها دانست و متذکر شد: دستگاه‌های نظارتی نیز بر اساس قانون برای نظارت کامل بر مصوبات شورا و مطابقت آن با قوانین وجود دارند و امروز مشکل اعتماد بین مردم و منتخبان برطرف شده، اما برخی خود را برتر از دیگران دانسته و خود را کاسه داغ‌تر از آش می‌دانند و غیرمنصفانه عملکرد شوراها را قضاوت می‌کنند.

اختیارات شوراها در حوزه مدیریت به آنها داده شود

نجارتمیزکار با تصریح بر اینکه عده‌ای با تهمت و افترا و به دور از واقعیت سعی در تخریب چهره خدمت در شوراها را دارند، خاطرنشان کرد: عمده منتخبان شوراهای اسلامی بر اساس قسمی که در نخستین روز کاری یاد می‌کنند، خود را پایبند به اصول حاکم می‌دانند.

وی با بیان اینکه تلاش شوراها ادای دین به موکلان خود است، یادآور شد: با انتظارات فراوانی که در محیط‌های خدمت وجود دارد، کار در شوراها بسیار دشوار است.

به گفته سخنگوی شورای شهر لاهیجان، شوراها با توجه به اینکه در دسترس‌ترین منتخبان نظام به مردم هستند، باید به تمام خواسته‌های مردم پیرامون خود جامه عمل بپوشانند، در حالی که هنوز اختیارات مدیریت شهری به آنها واگذار نشده است.

وی درباره انتظارات شوراها، متذکر شد: اختیارات شوراها در حوزه مدیریت شهری باید به آنها داده شود، انتظار می‌رود حوزه نظارت در چارچوب قانون نظارت دقیق به شورا داشته باشد تا قبل از به چالش رسیدن شوراها و بی‌اعتمادی مردم روش آنها به مسیر درست تغییر یابد.

نجارتمیزکار با اشاره به اینکه شوراها باید مسیر حرکت خود را تنها در راستای خدمت به مردم داشته باشند، یادآور شد: شوراها همواره به یادشان باشد که چشمان تیزبین مردم بهترین ناظران منتخبان خود هستند.

وی از مسئولان خواست تا شوراها که چکیده و شالوده مردم هستند را با تمام قوا بپذیرند و برای تقویت آنها بکوشند.


افزایش شاخص کیفیت آب شرب روستایی گیلان
به گزارش تابناک گیلان ، محمدعلی فر امینی روز پنجشنبه در جریان سفر یکروزه خود به شهرستان آستارا در جمع خبرنگاران افزود: پایش و پیمایش آب های روستایی به طور مرتب از سوی کارکنان آب و فاضلاب روستایی انجام می شود.

وی با اشاره به وجود آزمایشگاه های مجهز برای کیفیت سنجی آب روستایی اضافه کرد: کیفیت آب شرب برای شرکت آبفار یک آیتم موثر است و اعتقاد ما به عنوان یک منشور اخلاقی بر این است که کیفیت سقف خاصی ندارد و تمام تلاش مجموعه آبفار ارتقای بیش از پیش کیفیت آب است.

وی اظهار کرد : از نظر شاخص های استاندارد کیفیت آب شرب روستایی گیلان بالاتر از حد استاندارد کشوری است.

مدیر عامل شرکت آبفار گیلان در ادامه ظرفیت بودجه ای سال 94 را برای پروژه های آبرسانی کشور ایده آل خواند و افزود : با عنایت دولت تدبیر و امید در مجموع یکهزار و 900 میلیارد تومان اعتبار از محل صندوق توسعه ملی و نیز اعتبارات ردیف ملی آبرسانی برای پروژه های نیمه تمام روستایی در سطح کشور اختصاص یافته است.

فر امینی با بیان اینکه اختصاص این میزان اعتبار در سال 94 در مقایسه با سال 93 ، رشد هفت برابری داشته است ، گفت : این میزان اعتبار در تاریخ آبرسانی کشور بی سابقه است و استان گیلان جزء شش استان نخست کشور برای بهره مندی از این منابع مالی قرار دارد.

وی اظهار کرد : در سفر اخیر هیات دولت به استان گیلان ، آبرسانی به حداقل 200 روستای استان مورد تاکید رییس جمهوری بود که تصویب شد.

وی ادامه داد : مطابق هدف گذاری صورت گرفته ، عملیات آبرسانی در 10 تا 12 روستای هر شهرستان با اولویت قرار دادن پروژه های نیمه تمام در سال 94 اتفاق می افتد.

 هم اینک یکهزار و 693 روستا در استان گیلان از نعمت آب آشامیدنی مطلوب و سالم برخوردار هستند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار