بررسی ها در بازار دام زنده و گوشت قرمز در ماه های اخیر نشان از افزایش قیمت حتی بالاتر از سقف تعیین شده دارد، به طوری که قیمت هر کیلوگرم گوشت گوسفندی از 28 هزار تومان در تابستان به 35 هزار تومان در اواخر پاییز و اوایل زمستان افزایش یافته است.
کد خبر: ۳۴۹۰۸۱
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۵ - ۰۶:۵۹ 26 December 2016
بررسی ها در بازار دام زنده و گوشت قرمز در ماه های اخیر نشان از افزایش قیمت حتی بالاتر از سقف تعیین شده دارد، به طوری که قیمت هر کیلوگرم گوشت گوسفندی از 28 هزار تومان در تابستان به 35 هزار تومان در اواخر پاییز و اوایل زمستان افزایش یافته است.
بررسی ها نشان می دهد این افزایش قیمت ها سراسری  و همین مسئله در قیمت های شهرستانی هم تأثیر گذاشته است. در حالی که حضور دلالان و واسطه های زیاد از کشتارگاه تا قصابی ها می تواند عامل اصلی این گرانی ها باشد، اما صادرات دام زنده به خارج از کشور، عمده موضوعی است که این روزها مطرح می شود.
برخی از کارشناسان و بازاریان بر این عقیده اند که دامداران به دلیل مساعد بودن شرایط آب و هوایی و مرتعی، دام هایشان را دیرتر از گذشته به بازار عرضه می کنند و همین مسئله باعث شده قیمت هر کیلو دام زنده از 13 هزار و 500 تومان در هفته گذشته به 14 هزار و 800 تومان در این هفته افزایش یابد.
«عطایی» یکی از شهروندان در این باره می گوید: از زمانی که قیمت گوشت قرمز به بالای 20 هزار تومان افزایش یافت، به منظور کاهش هزینه های خانواده، میزان مصرف را از 3 بار در ماه به یک بار کاهش دادیم، اما در شرایط فعلی گوشت قرمز را از سبد مصرف حذف کردیم.
وی می افزاید: دست اندرکاران باید  کنترل قیمت ها و ایجاد شرایط مناسب برای استفاده افراد از مواد پروتئینی را در اولویت کاری خود قرار دهند.
یکی دیگر از شهروندان نیز در این باره اظهارمی دارد: قیمت گوشت قرمز هم مانند طلا لحظه به لحظه افزایش می یابد، در حالی که اوایل پاییز گوشت گوسفندی را 28 هزار تومان خریداری کردم، اکنون با 7 هزار تومان افزایش قیمت به 35 هزار تومان رسیده است.وی می افزاید: زمانی که طلا گران شد، عمده خانواده ها آن را کنار گذاشتند و مشکلی هم ایجاد نشد، اما حذف مواد غذایی از سبد خانوار، تبعاتی دارد که در آینده ای نه چندان دور متوجه خانواده ها خواهد شد.به گفته برخی از فروشندگان گوشت قرمز، قیمت هر کیلوگرم گوسفند زنده 14 هزار و 800  تومان است که در مقایسه با هفته های گذشته روند افزایشی دارد. 
یکی از این فروشندگان با بیان این که میزان عرضه دام به بازار نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته است، می گوید: با این که سال گذشته در چنین شرایطی روزانه 200 تا 250 دام کشتار می شد، اما امسال به 70 تا 80 دام کاهش یافته است و با این وجود تقاضا هم متعادل با عرضه نیست.
وی که تمایلی به ذکر نام خود در این گزارش  ندارد، می گوید: دام استان به دلیل کیفیت بالا، متقاضی بیشتری دارد و به همین دلیل بخش عمده دام از استان خارج می شود.
وی ادامه می دهد:برخی شهروندان تصور می کنند تمام سود ناشی از افزایش قیمت گوشت قرمز به جیب قصابی ها می رود، این در حالی است که قیمت دام زنده افزایش یافته و این مسئله باعث افزایش قیمت گوشت می شود.
وی اظهارمی دارد: به دلیل افزایش قیمت و کاهش خریدار، ناگزیر میزان کشتار را کاهش داده ایم که همین مسئله نیز بر افزایش خروج دام از استان دامن زده است.
وی کوتاه کردن حلقه تولید تا مصرف را بهترین راهکار برای جلوگیری از افزایش قیمت ها مطرح می کند.
رئیس اتحادیه قصابی های مرکز استان نیز افزایش قیمت گوشت قرمز را متأثر از قیمت های تهران می داند و می گوید: از آن جایی که زمینه تولید دام در تهران پایین است، عمده مصرفشان از دام استان تأمین و این مسئله افزایش قیمت دام زنده و گوشت قرمز در استان را موجب می شود.
«شعبان خیوه گی» می افزاید: امسال شرایط مساعد آب و هوایی، غنی بودن مراتع و پایین بودن قیمت آذوقه باعث شده دام کمتری به بازار عرضه شود.
وی خاطرنشان می کند: براساس شنیده ها، صادرات دام زنده به خارج از کشور، ایجاد شرایط کنونی را موجب شده است.وی می افزاید: اکنون قیمت گوشت قرمز به دلیل شرایط خاص تهران و کلان شهرها در خراسان شمالی هم رو به افزایش است.
وی قیمت هر کیلو دام زنده را 14 هزار و 800 و گوشت قرمز را 34 تا 35 هزار تومان ذکر می کند و می گوید: از زمانی که قیمت گوشت به 32 هزار و سپس 34 هزار تومان افزایش یافته، تعداد متقاضیان در بازار به نصف کاهش یافته است و برای این که مشتریان خود را از دست ندهیم، ناگزیر روزانه، تعداد اندکی کشتار انجام می دهیم.
وی ادامه می دهد: در شرایط کنونی تنها افراد فرصت طلب و سودجو نفع بیشتری می برند و خریدار و فروشنده متضرر می شوند.
وی با بیان این که گرانی دام در هیچ سالی  مانند امسال،  مشهود نبوده است، می گوید: در حالی که در مدت مشابه سال گذشته، قیمت هر کیلوگرم دام زنده 12 هزار و 500 تومان بود، امسال به 14 هزار و 800 تومان افزایش یافته است.به گفته وی، در حالت طبیعی در خراسان شمالی که استانی دام خیز است، قیمت ها افزایش نمی یافت.  معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی نیز با بیان این که کشتار دام زنده در کشتارگاه های استان از نظر اقتصادی به صرفه تر است، می گوید: اگر دام زنده کمیاب باشد، گران شدن قیمت گوشت قرمز منطقی است، اما در شرایطی که دام زنده در استان مازاد بر مصرف است و در شرایطی که دام زنده در استان مازاد بر مصرف است و طی 9 ماه امسال 180 هزار رأس دام از استان خارج شد، گرانی گوشت قرمز غیرمنطقی است .
دکتر «رمضانی» می افزاید: در حالی که با خروج دام زنده از استان تنها هزینه های حمل و نقل به آن اضافه می شود، با کنترل خروج دام هم نمی توان انتظار کاهش قیمت ها را داشت.
به گفته وی، هر چقدر دام و طیور در نزدیک ترین کشتارگاه محل پرورش کشتار شود، مقرون به صرفه تر است، اما از آن جایی که سرمایه گذاری برای جذب دام و کشتار در کشتارگاه های استان نداریم، ناگزیر این دام ها به شکل زنده از استان خارج می شوند.
وی اظهارمی دارد: با این که کشتارگاه صنعتی بجنورد با 20 تا 30 درصد ظرفیت کار می کند، سرمایه گذاری برای استفاده از تمام ظرفیت این کشتارگاه وجود ندارد.
وی اضافه می کند: به احتمال زیاد دلیل ایجاد این شرایط، جلوگیری از واردات گوشت قرمز و یا صادرات دام زنده به خارج  ازکشور است./روزنامه خراسان شمالی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار