رئیس شورای اسلامی استان قم با اشاره واقعه تلخ و ناگوار تخریب ساختمان پلاسکو در تهران، گفت: تا زمانی که امر مدیریت یکپارچه و واحد مدیریت شهری محقق نشود، باید همواره انتظار وقوع چنین حوادثی را در حوزه مدیریت شهری داشته باشیم.
کد خبر: ۳۶۶۶۰۴
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۱:۳۵ 25 January 2017
به گزارش تابناک قم، حسن بختیاری در چهل و یکمین جلسه رسمی شورای اسلامی استان در سالن جلسه های فرمانداری قم ضمن عرض تسلیت جانباختن جمعی از آتش نشانان درحادثه ریزش ساختمان تجاری پلاسکو ، اظهار داشت: این حادثه نه تنها برای همه کسانی که در این بخش مشغول خدمتگذاری هستند، بلکه برای همه مردم از نظر رعایت مسائل ایمنی هشداری جدی بود.

نایب رئیس شورای اسلامی شورای اسلامی شهر قم همچنین افزود: مجموعه کسانی که در سطوح مختلف نظام اسلامی اقدام به سیاستگذاری و تصمیم گیری می کنند، نیز باید نگاه ویژه ای به موضوع ایمنی و امنیت در حوزه مدیریت شهری داشته باشند، چرا این کار با حرف و کلام عملیاتی نمی شود، بلکه نیازمند یک بستر ویژه است، و تا زمانی که بحث مدیریت واحد شهری اتفاق نیفتد نباید انتظار تکرار نشدن حوادثی مانند ریزش ساختمان پلاسکو را داشته باشیم.

عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر قم گفت: با توجه به شرایط این چنینی که در بخش مدیریت شهری کشور وجود دارد خیلی دور از انتظار نیست، اتفاق های مشابه ساختمان پلاسکو بار دیگر نیز رخ بدهد، و این مساله بویژه در کلانشهرها مهم است، چرا که تبعات بسیار تلخی را به دنبال خواهد داشت.

بختیاری تصریح کرد: یک ریزش ساختمان کل نظام از بخش های مختلف از رئیس جمهوری تا مسئولان پایین دست را درگیر کرده و همه پیگیر آن هستند، و در محل حادثه حضور پیدا می کنند و حساسیت نشان می دهد، البته این حساسیت ها باید در عمل و تدوین قوانین وجود داشته باشد که حوادث ناگوار از این دست را شاهد نباشیم.

رئیس شورای اسلامی استان قم اضافه کرد: به نظر می رسد که این تفکر هنوز در سطح تصمیم سازی و اجرایی کشور وجود ندارد، کما اینکه تصویب برنامه ششم توسعه به نوعی نشان دهنده این است که این تفکر در دولت و حوزه مدیریت شهری تفکر نادرست و غلطی است، و اگر در برنامه های سوم، چهارم و پنجم توسعه حداقل تاکیدهایی نسبت به مدیریت واحد شهری وجود داشت، در برنامه ششم توسعه پرداختن به این موضوع حتی روی کاغذ هم وجود ندارد، که باید با کمال تلخی منتظر وقوع رویدادهایی از این قبیل باشیم.

وی همچنین با تاکید بر نقش ویژه شوراهای اسلامی شهر و روستا و شهرداری ها در این زمینه، خاطرنشان کرد: شوراها و شهرداری ها باید در حوزه پیشگیری و مقابله با بحران برنامه ریزی لازم را داشته باشند، و فعال کردن و تجهیز آتش نشانی ها و بخش های خدماتی حداقل کاری است که باید شهرداری ها نسبت به آن همت کنند و البته در این راه نیازمند کمک دولت نیز هستیم.

وی افزود: در شهر قم در بخش های مختلف از جمله هسته مرکزی شهر، مراکز تجاری در معرض بروز حوادث مختلف قرار دارند، و به عنوان نمونه بازار قم به عنوان مرکز اصلی تجاری و اقتصادی این شهر با بافت قدیمی و شرایط ویژه ای که دارد در خطر است و باید مجموعه های مختلف شامل استانداری و حوزه مدیریت شهری به کانون های خطر بویژه در هسته مرکزی شهر توجه نموده و برنامه ریزی لازم را داشته باشند، تا شاهد چنین اتفاق هایی نباشیم و توان و انرژی خود را در جهت توسعه، عمران و ساختن بیشتر شهر و کشورمان بگذاریم.

رئیس شورای اسلامی استان قم همچنین در واکنش به تذکر نماینده شهر جعفریه در این شورا در خصوص بلاتکلیف بودن طرح ورودی جعفریه به قم، افزود: مراتب را به صورت مکتوب به استاندار و مدیریت ارشد استان اعلام خواهیم کرد.

بختیاری همچنین ضمن گرامیداشت یاد و خاطره آیت الله هاشمی رفسنجانی (ره) گفت: حادثه رحلت رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام اتفاقی ناگوار و ناگهانی بود، که تشییع پرشکوه ایشان نشان دهنده ارتباط نزدیک مردم با خدمتگذاران خود در نظام اسلامی است.

عضو شورای اسلامی شهر دستجرد نیز در این جلسه رحلت آیت الله هاشمی رفسنجانی را ضایعه بزرگی برای انقلاب اسلامی توصیف کرد، و با اشاره به جان باختن تعدادی از آتش نشانان در حادثه پلاسکو، افزود: مدیریت شهری باید قبل از بروز این حوادث از آن پیشگیری کند.

علی اصغر ابوالحسنی افزود: متاسفانه در کلانشهری مانند تهران اتفاق هایی می افتاد که هیچکس مسئولیتی را قبول نمی کند، ولی باید از این حادثه به عنوان یک تجربه برای جلوگیری از حوادث مشابه استفاده کنیم.

عضو شورای اسلامی استان قم گفت: اگر یک اتفاقی در خلجستان، کهک و یا دورترین نقطه استان بیفتاد آیا شهرداری و آتش نشانی آمادگی لازم را برای اطفاء حریق دارد، و یا برنامه ای را برای ممانعت از وقوع حوادث گوناگون در قم داریم، و یا پس از وقوع حادثه چند روزی عزاداری، ابراز تاسف و نگرانی نموده و بعد همه چیز را فراموش می کنیم.

ابوالحسنی گفت: ما به عنوان عضوی از شورای اسلامی دستجرد که مسئولیت نظارت بر شهرداری را داریم، از این نهاد می خواهیم، که مساله تامین امنیت جانی مردم و ارتقا، ایمنی آنها را جدی بگیرد.

وی همچنین با اشاره به اهمیت موضوع تعامل هلال احمر و دستگاه های امدادی با شورای اسلامی شهر به منظور انتقال کمبودها، افزود: باید تمامی آمادگی، توان و امکانات هلال احمر در زمینه امداد رسانی در زمان وقوع حادثه احصاء، و برای رفع کمبودها و نواقص تدابیر لازم اتخاذ شود.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار