یکی از موضوعات مهم در شهرسازی توجه به مناسب سازی معابر و ادارات و اماکن عمومی به ویژه برای افراد معلول است.
کد خبر: ۳۶۶۶۷۸
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۵ 25 January 2017
یکی از موضوعات مهم در شهرسازی توجه به مناسب سازی معابر و ادارات و اماکن عمومی به ویژه برای افراد معلول است.مسئله ای که در شیروان حداقل تا چند سال قبل، کمتر مورد توجه مسئولان مرتبط بوده و شرایط موجود ساختمان ها و اماکن و معابر گویای این مطلب است و در عین حال رسیدگی به وضعیت کنونی و بهسازی معابر و اماکن از خواسته های بیش از 8 هزار معلول شیروان است.
یکی از معلولان شیروان با بیان این که اماکن و معابر عمومی شیروان از وضعیت مناسبی برای استفاده معلولان، افراد کهنسال و حتی بانوان باردار برخوردار نیست، می گوید: به نظر می آید بر اجرای آیین نامه ها و ضوابط ساخت و ساز و شهرسازی طی سال های گذشته نظارت کافی انجام نشده است.
«جعفرزاده» ادامه می دهد: در بسیاری از معابر شهری در شیروان از جمله پیاده روها و تقاطع ها مناسب سازی کافی برای معلولان و افراد سالمند صورت نگرفته است و این افراد نمی توانند به راحتی عبور و مرور کنند.
وی اظهارمی دارد: هم سطح نبودن سواره رو و پیاده رو و همچنین نبود پل های ارتباطی کافی مناسب از دیگر مشکلات این قشر از جامعه است.یکی دیگر از معلولان  نیز با بیان این که چند وقتی است که صحبت نظارت سفت و سخت بر ساخت و سازهای ساختمان های اماکن مطرح است، تصریح می کند: این اتفاق بسیار خوبی است اما از مسئولان می خواهیم اصلاح بناهای قبلی نیز همچون اداره ها، بانک ها و موسسات مالی، مطب پزشکان و دفاتر پیشخوان مد نظر قرار گیرد.
وی که  به ذکر نام خود در این گزارش تمایلی ندارد، می افزاید: یکی دیگر از مشکلات معلولان به ویژه نابینایان و همچنین افرادی که مجبور به استفاده از ویلچر هستند هم سطح نبودن ورودی بانک هاست.
وی همچنین با اشاره به دستگاه های خودپرداز نصب شده در بانک ها  می گوید: دسترسی به بعضی از دستگاه های خودپرداز شهر برای بسیاری از معلولان مقدور نیست، چه دستگاه هایی که دسترسی به واسطه پلکان است و چه آن دستگاه هایی که باوجود داشتن مسیر شیب دار به دلیل شیب نامناسب امکان دسترسی راحت وجود ندارد.
یک شهروند شیروانی هم  که یکی از اعضای خانواده اش با معلولیت حرکتی روبرو است، اظهارمی دارد: مشکلات زیادی برای افراد معلول در استفاده از خدمات و اماکن عمومی و معابر وجود دارد و دسترسی به بیشتر قسمت های شهر به تنهایی برای یک فرد معلول یا ویلچری مهیا نیست.«زراعتکار» ادامه می دهد: باید با استاندارد و همسطح سازی مکان های عمومی و معابر مختلف امکان دسترسی و بهره مندی اقشار مختلف جامعه از این اماکن و خدمات فراهم شود.
در همین ارتباط، «عباسعلی صفایی»  فرماندار شیروان که پیش از این در همایش روز جهانی معلولان در شیروان با بیان این که اکثر دستگاه های دولتی در این خصوص مناسب سازی را انجام داده اند، خاطر نشان کرده بود: مدیر هر دستگاهی که در این رابطه کوتاهی کرده و مناسب سازی را انجام نداده باشد موظف است با حضور در طبقه همکف اداره،  خود پاسخگوی فرد معلول باشد.رئیس اداره بهزیستی شیروان نیز با اشاره به تشکیل شورای مناسب سازی در فرمانداری شیروان می گوید: دبیرخانه این شورا در بهزیستی شیروان قرار دارد.
«سیده زینب جهان مطاع» ادامه می دهد: در حال حاضر حساسیت لازم در این رابطه تا حد زیادی در بین اعضای شورا ایجاد شده و جلسات مرتبط به صورت مداوم برگزار می شود.
وی با بیان این که کمیته ای برای نظارت کامل بر مناسب سازی تشکیل شده است، تصریح می کند: اعضای این کمیته را نماینده فرماندار، کارشناس مناسب سازی بهزیستی، نماینده شهرداری، نماینده اداره مسکن و شهرسازی، نماینده جامعه معلولان و همچنین یک کارشناس راه و شهرسازی تشکیل می دهند.
وی می افزاید: همچنین بهزیستی به عنوان ناظر انتخاب شده که در صورت  تایید نشدن به ساختمان هایی که مناسب سازی نشده باشد پایان کار داده نمی شود.
وی با بیان این که مصوبات کارگروه مناسب سازی به صورت دستور العمل برای همه نهادها، اداره ها و اماکن عمومی ارسال می شود، خاطر نشان می کند: با اراده ای که در این خصوص به وجود آمده است مصوبات ابلاغ و بر اجرای آن نظارت کافی انجام خواهد شد./روزنامه خراسان شمالی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار