رئیس سازمان عشایر کشور گفت: زندگی عشایر با سیستم تمام عیار خودگردان، درون زا و برون گرا، مبتنی بر عدالت، مردم محوری با دانش بومی مصداق بارز اقتصاد مقاومتی است.
کد خبر: ۳۷۰۱۷۳
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۱ 31 January 2017
جمعیت عشایری کشور چه تعداد است و در چه مناطقی بیشتر پراکنده هستند؟

تابناک فارس به نقل از مهر:بر اساس آخرین سرشماری سراسری عشایری کشور در سال ۸۷ می توان گفت ۲۱۵ هزار خانوار و یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت عشایر است که معادل دو درصد جمعیت کشور را تشکیل می دهند.

حوزه پراکنش عشایر در مناطق البرز و زاگرس، اعم ازغرب، جنوب غرب، شرق، جنوب شرق، استانهای مرکزی است که به جز کردستان در همه نقاط عشایر پراکنده هستند که در استان فارس با ۲۷ هزار خانوار و جمعیتی بالغ بر ۱۷۰ هزار نفر بیشترین جمعیت را دارند.

جمعیت عشایر کشور به عنوان تولیدکنندگان شاخص در تولید محصولاتی سالم در اقتصاد چه نقشی دارند؟

عشایر از نظر اقتصادی ۲۴ میلیون واحد دامی دارند که  ۲۸ درصد دام سبک در اختیار این افراد است و بین ۲۰ تا ۲۵ درصد تولید مواد پروتئینی بویژه گوشت قرمز در حوزه عشایر تولید می شود که سالم است.

همچنین ۲۵ درصد صنایع کشور توسط عشایر تولید می شود که تنوع آن زبانزد است و می توان گفت  ۵۹ درصد کشور سطح قلمرو کوچ عشایر برای قشلاق و ییلاق و مسیر کوچ است.

میزان تولید عشایر در کشور سالانه تا چه میزان است؟

تولیدات عشایری ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تن در حوزه کشاورزی است و آنچه ما داریم در گوشت قرمز ۲۵ درصد و در صنایع دستی ۳۵ درصد متعلق به عشایر است و در اقتصاد ملی سهیم هستند

صادرات دام سبک از سال ۹۳ مجوز گرفت و امسال ۷۰۰ هزار راس صادر شده که عمدتا در حوزه عشایر است و در حوزه استاندارد سازی هم  ۴ استان به عنوان پایلوت برای تولید ارگانیک انتخاب شده که سه سال طول می کشد تا تولیدات ارگانیک برندسازی شود.

با قاطعیت باید گفت نوع زندگی عشایر مبتنی بر اقتصاد مقاومتی است زیرا سیستم تمام عیار خودگردان، درون زا و برون گرا، مبتنی بر عدالت، مردم محوری با دانش بومی که بر دانش علمی ارجحیت دارد در آن دیده می شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار