مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی گفت:در سه ماهه نخست امسال 60 وقف جدید از سوی خیران و واقفان نیک اندیش در شهرستان های مختلف این استان به ثبت رسید.
کد خبر: ۵۵۵۶۷
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۴ - ۰۱:۴۱ 01 July 2015

به گزارش تابناک خراسان شمالی،حجت الاسلام سیف الله سهرابی،مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی،اظهار کرد:از ابتدای امسال تا پایان بهار در مجموع 60 مورد وقف جدید به ارزش بیش از 40 میلیارد ریال در شهرستان های هشت گانه استان به ثبت رسیده است.

وی اضافه کرد:تعداد و ارزش ریالی وقف های جدید ثبت شده در استان در سه ماهه بهار سال جاری به نسبت مدت مشابه سال گذشته رشد چشمگیری داشته است.

حجت الاسلام سهرابی برگزاری طرح های آرامش بهاری در ایام عید نوروز و سوگواره یاس نبوی همزمان با ایام فاطمیه در امامزادگان و بقاع متبرکه استان را در افزایش شمار موقوفات ثبت شده مؤثر دانست و افزود:در تمامی برنامه های فرهنگی نهاد اوقاف و امور خیریه،یکی از اهداف و رویکردهای اصلی ترویج فرهنگ وقف و هدایت موقوفات جدید به سمت نیازهای روز جامعه از طریق مشاوره وقف است.

وی خاطرنشان کرد:در بهار سال جاری نیز 67 درصد از وقف های جدید ثبت شده در استان خراسان شمالی مربوط به فروردین ماه و موعد برگزاری سوگواره یاس نبوی در ایام فاطمیه است.

حجت الاسلام سهرابی اضافه کرد:در بین شهرستان های هشت گانه استان خراسان شمالی هم در سه ماهه بهار سال جاری بیشترین شمار موقوفات جدید ثبت شده مربوط به شهرستان مانه و سملقان است که خیران و واقفان این شهرستان در مدت مزبور به تنهایی 14 وقف جدید را در سامانه جامع موقوفات کشور ثبت کرده اند.

عضو شورای فرهنگ عمومی خراسان شمالی اظهار کرد: در مدت مزبور در دو شهرستان گرمه و جاجرم 14 وقف جدید، 12 وقف در فاروج، 10 وقف در اسفراین و در هر یک از شهرستان های بجنورد و شیروان نیز پنج وقف جدید به ثبت رسیده است.

وی با اشاره به نیات واقفان خیراندیش استان در مورد موقوفات جدید ثبت شده در خراسان شمالی، افزود: با توجه به مشاوره های انجام شده از سوی متولیان اوقاف، غالب وقف های جدید استان با نیت مسائل و نیازهای روز جامعه در حوزه های فرهنگی، اجتماعی، دینی و بهداشت و درمان ثبت شده اند.

حجت الاسلام سهرابی با بیان این که البته هنوز هم نیازمندی های استان در زمینه های آموزشی و درمانی زیاد بوده و رفع بخشی از این کاستی ها در گرو همت خیران و واقفان است، تصریح کرد: حوزه های علمیه استان یکی از نیازمندی های بخش فرهنگی محسوب می شوند که متأسفانه تاکنون سهم اندکی از موقوفات خراسان شمالی را به خود اختصاص داده اند.

وی افزود: البته از بین 60 وقف جدید ثبت شده در استان خراسان شمالی، موقوفه دارای بیشترین ارزش ریالی مربوط به وقف منزلی مسکونی در شهر آشخانه مرکز شهرستان مانه و سملقان است که ازسوی علی انگیزه، خیر نیک اندیش این شهرستان با نیت کمک به حوزه علمیه حضرت بقیه الله الاعظم(عج) این شهر وقف شده است.

حجت الاسلام سهرابی در ادامه خاطرنشان کرد: سهمیه وقف جدید استان برای ثبت در سامانه جامع موقوفات در سال جاری 100 فقره موقوفه در نظر گرفته شده بود حال آن که در سه ماهه نخست سال جاری 60 درصد این سهمیه محقق شده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی گفت: در حال حاضر در این استان چهار هزار و 662 موقوفه با 9 هزار و 192 رقبه وجود دارد که 65 درصد از این موقوفه ها با نیت روضه سیدالشهدا(ع) وقف شده اند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار