کد خبر: ۵۸۱۸
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۱:۱۱ 18 February 2015

به گزارش تابناک ارومیه به نقل از تسنیم،سید مرتضی موسوی مدیرکل دفتر مدیریت حوضه آبریز دریاچه خزر و ارومیه در حاشیه نشست با مدیرعامل شرکت آب منطقهای در همدان، اظهار داشت: متاسفانه با شیوه موجود بهرهبرداری و مصرف آب تنها دشت‌های ممنوعه را در کشور افزایش می‌دهیم.

وی با اشاره به اینکه بحران آب در کشور باید جدی گرفته شود، افزود: مصرف آب در بخش کشاورزی بیش از حد منابع آب تجدیدپذیر بوده و اگر این موضوع اصلاح نشود تعداد دشت‌های ممنوعه افزایش مییابد.

موسوی با بیان اینکه 40 درصد کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی از طریق روشهای نوین آبیاری و تغییر نوع کشت منطقه، سخت ولی امکان‌پذیر است، تصریح کرد: به عنوان یک راهکار علمی این مسئله ثابت شده و قابلیت اجرایی دارد.

وی بیان کرد: به طور نمونه برای احیاء دریاچه ارومیه جهت‌گیری در کاهش مصرف آب کشاورزی حوضه آبریز بوده و با اجرای برنامه‌های تدوین شده مصرف چهار میلیارد و 300 میلیون مترمکعبی حال حاضر کشاورزی به دو میلیارد و 600 میلیون مترمکعب میرسد.

مدیرکل دفتر مدیریت حوضه آبریز دریاچه خزر و ارومیه شرکت منابع آب ایران افزود: با روش‌های بهره‌برداری فعلی از منابع آبی به سمت تخریب سرزمین حرکت می کنیم، با افزایش تعداد تاسیسات آبی از جمله تعداد چاه‌ها نه تنها آبی تولید نمی‌کنیم بلکه چالش‌های بهره‌برداری از منابع آب را افزایش می‌دهیم.

وی تصریح کرد: براساس اعلام کمیسیون توسعه پایدار سازمان ملل اگر هر کشوری بیش از 40 درصد از منابع آب تجدیدپذیر خود را استفاده کند دچار بحران آب میشود که این موضوع متاسفانه در ایران بیش از 80 درصد است.

موسوی میزان مصرف آب تجدیدپذیر در اغلب کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه را در حد قابل قبول دانست و افزود: میزان مصرف در حوضه آبریز دریاچه ارومیه متاسفانه بیش از 70 درصد منابع آب تجدیدپذیر است و این موضوع همراه با افزایش سطح زیرکشت این حوضه از 300 هزار هکتار به 480 هزار هکتار بوده است.

وی بیان کرد: حاصل بهرهبرداری منابع آب موجود، تنها تعداد دشت‌های ممنوعه کشور را افزایش داده و از طرفی دیگر تغییر اقلیم در حوضه آبریز نیز هزینه‌های سنگینی برای کشور داشته است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار