مسؤول شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه استان فارس با بیان اینکه اعتبارات عمرانی نماز جمعه صِفر است، گفت: برای تکمیل مصلاهای نماز جمعه استان فارس نیاز به هزار میلیارد تومان اعتبار است.
کد خبر: ۶۳۴۷۹۰
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۷ 25 July 2018

تابناک فارس به نقل از فارس: حجت‌الاسلام حسین ملک مکان صبح امروز در جمع خبرنگاران به مناسبت سالروز اقامه نخستین نماز جمعه پس از پیروزی انقلاب اسلامی ضمن تشریح ویژه‌برنامه‌های شورای سیاست‌گذاری به این مناسبت، اظهار داشت: امسال اعتبارات عمرانی نماز جمعه صفر بوده و در 4 ماه گذشته هیچ‌گونه تخصیصی نداشته‌ایم.

این مقام مسؤول خاطرنشان کرد: اگر روند تخصیص بودجه به همین شکل نزولی باشد با مشکلات بسیاری در تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام مواجه خواهیم شد به‌طوری‌که تمام بناهای نیمه‌کاره، تعطیل می‌شود.

وی با بیان اینکه مسؤولان هر جا که اعتبار کم می‌آورند، از اعتبارات مصلاها و نماز جمعه می‌کاهند، تصریح کرد: برای تکمیل پروژه‌ها و مصلاهای نیمه‌تمام مرودشت، خرامه، سروستان، داراب، فیروزآباد، اقلید و بیضا حداقل هزار میلیارد تومان اعتبار لازم است.

ملک مکان در ادامه با اشاره به رویکرد جدید مدیریت سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور اظهار داشت: با تغییر و تحولات جدید در شورای سیاست‌گذاری، روند کار به‌گونه‌ای پیش خواهد رفت که توجه به کیفیت اقامه نماز جمعه بیشتر خواهد شد که در انتصابات نیز این امر دخیل است و در انتخاب ائمه جمعه میزان علم، شرایط سنّی، جوان بودن و ... مدنظر قرار می‌گیرد.

مسؤول شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه استان فارس افزود: با رویکرد جدید شورا، ائمه جمعه مُسن و پیشکسوت رفته‌رفته جای خود را به جوانان خواهند داد و صِرف اینکه فردی تحصیلات حوزوی داشته باشد ملاک انتخابش برای امام‌جمعه نخواهد بود.

وی برنامه‌های سالروز اقامه نخستین نماز جمعه در کشور پس از پیروزی انقلاب اسلامی در فارس را نیز تشریح کرد و افزود: در خطبه‌های جمعه 5 مردادماه بخشی از این خطبه‌ها به برکات، آثار و اهمیت نماز جمعه اختصاص خواهد یافت که سخنرانانی پیش از خطبه‌ها برای نمازگزاران در این زمینه‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی صحبت خواهند کرد.

ملک مکان ادامه داد: گرامیداشت یاد و خاطره ائمه جمعه فقید استان فارس، تقدیر از ائمه جمعه موقت، جوانان و اعضای افتخاری ستادهای نماز جمعه، سرکشی به خانواده شهدای محراب و شهدای ستاد نماز جمعه، فضاسازی رسانه‌ای و محیطی و... از دیگر اقدامات شورای سیاست‌گذاری فارس در سالروز اقامه نخستین نماز جمعه پس از انقلاب در کشور خواهد بود.

این مقام مسؤول همچنین گفت: برای هر چه کیفی‌تر شدن نماز جمعه، فراخوانی نیز خواهیم داشت تا نظرات و پیشنهادات عموم مردم و نخبگان را نیز دریافت کنیم.

وی با بیان اینکه نماز جمعه باید ملجأ و پناهگاهی برای مردم باشد، افزود: سعی ما این است که تریبون نماز جمعه محلی برای رساندن دغدغه‌های مردم به گوش مسؤولان باشد که در مدیریت جدید شورای سیاست‌گذاری یک برنامه راهبردی 3 ساله در راستای کیفی سازی نماز جمعه در حال تدوین است.

مسؤول شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه فارس تأکید کرد: ما به دنبال اقامه یک نماز جمعه فراگیر در سطح کشور هستیم تا تمام اقشار، گروه‌های سیاسی، احزاب و... در آن حضور فعال داشته باشند و به همین منظور ائمه جمعه‌ای می‌خواهیم که با عملکرد مثبت خود بتوانند همگان را جذب این آئین معنوی کنند.

ملک مکان تأکید کرد: به اعتقاد ما نماز جمعه باید به‌گونه‌ای اقامه شود که تریبون آن یک رکن تأثیرگذار در کشور باشد و مواضع نظام و دغدغه‌های مردم را به‌خوبی انعکاس دهد که در این راستا تعامل ائمه جمعه با مسؤولان کشور نیز باید بیشتر شود و آنان نباید امام‌جمعه را مقابل خود ببینند، بلکه آنان را در کنار خود احساس کنند.

وی از طراحی جدید در گزینش ائمه جمعه نیز گفت و اظهار داشت امام‌جمعه در شهرهای کوچک با یک واسطه توسط رهبر معظم انقلاب منصوب می‌شود اما در شهرهای بزرگ این انتصاب مستقیماً توسط ایشان انجام خواهد شد، همان‌گونه که در استان فارس نیز شاهد یک انتخاب عالی از طرف مقام عظمای ولایت بودیم.

این مقام مسؤول تأکید کرد: همان‌گونه که در استان فارس مشاهده کردیم باآنکه گزینه‌های بسیاری برای نمایندگی ولی‌فقیه بر سر زبان‌ها مطرح بود اما درنهایت انتخاب فرد نهایی توسط رهبر معظم انقلاب انجام شد که امام‌جمعه‌ای موفق در عرصه علمی و تجربی را به‌عنوان نماینده خود در استان منصوب کردند.

یادآور می شود روز جمعه پنجم مرداد سال 1358 برابر با سوم ماه مبارک رمضان سال 1399 هجری قمری، اولین نماز جمعه پس از پیروزی انقلاب اسلامی به امامت مرحوم آیت‏ اللَّه سیدمحمود طالقانی در دانشگاه تهران برگزار شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار