بسکتبالیست کرمانشاهی گفت: نبود منابع مالی موجب شده تیم‌های بسکتبال کرمانشاه در لیگ‌های کشوری موفقیت‌های چندانی کسب نکنند.
کد خبر: ۶۹۲۹۶۰
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۴ 19 December 2018

به گزارش تابناک به نقل ازخبرگزاری فارس ، نام مسعود سلیمانی، بسکتبالیست کرمانشاهی تداعی‌گر ناب‌ترین جنس بسکتبال است، چهره‌ای بی‌مانند و تکرار نشدنی که همه چیز را با هم و یک‌جا داشت.

سلیمانی، بازیکن تیم بسکتبال شهرداری گرکان؛ مردی از مکتب کرمانشاه نه فقط برای این شهر بلکه متعلق به همه دنیای بسکتبال است که در گفت‌وگو با فارس از عدم حمایت شرکت‌ها از رشته‌های ورزشی سخن می‌گوید.

فارس- میانه شما با بسکتبال چگونه بود و این رشته را از کجا آغاز کردید؟

سلیمانی- من هم مثل همه بچه‌ها در سنین خاصی به این ورزش علاقمند بودم و در کوچه و مدرسه با دوستانم بسکتبال بازی می‌کردم، تقریبا سال 1384 بود، آن موقع همراه با خانواده در شهرستان صحنه زندگی می‌کردم و بسکتبال هم در همین شهر شروع کردم، یادم می‌آید که وقتی برای نخستین بار به سالن رفتم با مجتبی عزیزی آشنا شدم، وی اولین مربی‌ام در بسکتبال بود و زحمت زیادی برایم کشید، بعد از مدتی رفتم زیر نظر شاپور مردانی، وی هم در حال حاضر در کرمانشاه مربیگری می‌کند.

*یک منبع مالی مطمئن برای رشد بسکتبال در صحنه پیدا نمی‌شود

فارس- البته شهرستان صحنه به عنوان مرکز استعدادیابی بسکتبال کرمانشاه معرفی شده؛ به نظر شما در این شهر شرایط برای معرفی استعدادهای بسکتبال وجود دارد؟.

سلیمانی- این موضوع 2 مبحث جداگانه دارد؛ اگر بخواهیم از نظر استعداد و پتانسیل صحبت کنیم، بله، شهرستان صحنه سرشار از بازیکن مستعد است و می‌تواند بسکتبال کرمانشاه را سال‌ها بیمه کند، اما شما برای تربیت و هدایت این پتانسیل نیاز به منابع مالی دارید، در این شهر( صحنه) چیزی به نام اسپانسر وجود ندارد، شما نمی توانید یک منبع مالی مطمئن برای رشته بسکتبال پیدا کنید، حالا حساب کنید که امکانات این رشته هم محدود است؛ پس اگر می‌بینید که پیشرفت بسکتبال در شهر صحنه به کندی پیش می‌رود به خاطر این معضلات است و تا وقتی برای این مسئله چاره‌ای اندیشیده نشود وضعیت به همین منوال پیش خواهد رفت.

*باید براساس ورزش روز دنیا پیش برویم

فارس- کرمانشاه سابقه خوبی در بسکتبال دارد؛ سال 1335 شمسی یعنی 59 سال پیش در حالی که مسابقه‌های بسکتبال قهرمانی کشور با تعداد تیم‌های اندکی برگزار می‌شد کرمانشاه با داشتن چهره‌هایی نظیر محسن فرزانه، محسن پارسایی، اکبر وحدتی، محسن هاشمی و شادروانان فریدون برهمن و مسعود مشکین که از اولین‌های بسکتبالیست‌های استان بودند در سطح کشور همیشه جزو مدعیان بود؛ اما اکنون شاهد آن رزوهای خوب و رویایی نیستیم؛ چرا؟

سلیمانی- در جامعه کرمانشاه از دیرباز بسکتبال و قهرمانی اهمیت داشته، یعنی این رشته یکی از قدیمی‌ترین رشته‌های ورزشی نزد مردم استان بوده، شرایط ورزش در آن موقع مثل امروز نبوده که مباحث مالی حرف نخست را زده باشد، یعنی ماهیت ورزش نسبت به گذشته تغییر کرده، ببینید، اگر می‌خواهیم در ورزش حرف برای گفتن داشته باشیم باید براساس ورزش روز دنیا پیش برویم، ورزش امروز هم نیاز به منابع مالی دارد و تا وقتی این مسئله محقق نشود نباید انتظار معجزه داشت؛ شما شهرهای مختلف ایران را ببینید، اغلب آن‌ها چون اسپانسر دارند در بسکتبال سرمایه‌گذاری کرده‌اند، اما وضعیت در کرمانشاه به گونه‌ای دیگر است، ما برای رهایی از این مشکل، باید به فکر چاره باشیم تا سطح مان را مثل استان‌های قدرتمند برسانیم.

فارس- چرا ما نمی‌توانیم در لیگ برتر حضور داشته باشیم؛ البته در سال‌های اخیر، بسکتبال کرمانشاه با تیم‌های مانیزان و تخت‌شیرین در لیگ‌های کشوری شرکت می‌کند، اما موفقیت آن‌چنانی به دست نیاورده است.

سلیمانی- من ریشه این مشکل را در نبود منابع مالی می‌دانم؛ البته در کرمانشاه، شرکت‌ها دولتی و خصوصی فراوانی پیدا می‌کنید که از نظر مالی در وضعیت فوق العاده‌ای قرار دارند اما این شرکت‌ها تمایلی برای حمایت از رشته‌های ورزشی ندارند، سال‌های متمادی است که در این خصوص صحبت می‌شود و می‌گوییم چرا شرکت‌ها و آن‌هایی که از نظر مالی متکن هستند از ورزش حمایت نمی‌کنند؟، ما فقط حرف می‌زنیم و راهکاری تهیه نکرده‌ایم تا این منابع و افراد برای حمایت از ورزش مشتاق شوند.

*شاهین‌طبع همراه با تیم ملی موفق می‌شود

فارس- تیم ملی بسکتبال ایران بعد از سال‌ها به یک مربی ایرانی سپرده شده؛ به نظر شما شاهین‌طبع می‌تواند با تیم ملی موفق باشد؟

سلیمانی- شاهین‌طبع اصالتا کرمانشاهی است و از همین خطه به تیم ملی رسید و حالا هم سرمربی تیم ملی شده است، من به وی ایمان دارم و می‌دانم که همراه با تیم ملی موفق خواهد بود.

 

 

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار