کمیسیون تلفیق مجلس برای سال ۹۸ افزایش ۴۰۰ هزار تومانی حقوق را مصوب و اضافه کردن ۱۰درصد بر میزان حقوق کارمندان و بازنشستگان را به دولت واگذار کرد.
کد خبر: ۷۲۳۲۳۳
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۴ 08 March 2019

کمیسیون تلفیق مجلس برای سال ۹۸ افزایش ۴۰۰ هزار تومانی حقوق را مصوب و اضافه کردن ۱۰درصد بر میزان حقوق کارمندان و بازنشستگان را به دولت واگذار کرد.

 در حالی که دولت در قالب لایحه بودجه سال آینده افزایش ۲۰ درصدی حقوق را پیش‌بینی کرده بود، کمیسیون تلفیق در پیشنهادی مصوب کرد میزان افزایش حقوق برابر با ۴۰۰ هزار تومان برای تمامی حقوق بگیران به علاوه ۱۰ درصد در اختیار دولت باشد.

برخی معتقدند بار تورمی افزایش حقوق در این شکل بالاست. در عین حال نوبخت نیز در نامه ای اعلام کرده است دولت توانایی اجرای این مصوبه را ندارد.

خبرآنلاین در نظرخواهی از مخاطبان درخواست کرد تا نظرات و دیدگاه های خود را درباره پیشنهاد مجلس اعلام کنند.

یک مخاطب برای ما نوشته است:‌ به نظر من ۴۰۰ هزار تومان افزایش حقوق چند برابر شدن قیمت کالاها را جبران نمی کند و تاثیر چندانی هم روی افزایش نقدینگی ندارد چون سال ۹۷ هم افزایش حقوق پایینی داشتیم ولی نقدینگی و تورم سر به فلک کشیدند

عربلو هم نظر داده است:‌چرا به این فکر نمی کنید که با زیر بار رفتن این مصوبه و اجرایی شدن آن ، عملا ً شرایط و وضعیت نرخ تورم و قیمت های حال و وضعیت بد اقتصادی رو قبول و مهر تائید بر این وضعیت زده ایم ، این راه حل نیست و شرایط بد و نادرست فعلی رو تائید می کند و باید به هر روشی شده برگردیم به چند ماه پیش.

حمزه نیز نظر داده است:‌سوال این نبود که ۴۰۰ کافیه یا کم است. سوال این بود که ۲۰ درصد بهتره یا ثابت ۴۰۰ هزار تومان که قطعا برای کسانی که زیر ۴ میلیون تومان حقوق می گیرن اضافه شدن ۴۰۰ هزار تومان بهتر است.

مصطفی نیز گفته است: تصمیمات فی البداهه و آزمون و خطایی. یعنی واقعا تبعات همچین تصمیمی رو نمی دانند؟ چقدر باید به اقتصاد ناقص ایران ضربه بزنن ؟ تصمیم عوام فریبانه به اسم عدالت؟ بار مالی این تصمیم خیلی زیاد است و باز باعث افزایش نقدینگی افزایش تورم می شود. مگه چقدر باید گرانی رو تحمل کرد. اینکه ۴۰۰ هزار تومان حقوق رو افزایش بدهند بعد کالاها یک میلیون گران شود چه ارزشی دارد؟ این تصمیم شدیدا تورم زاست و شرایط فعلی اقتصاد ایران که خیلی تحت تاثیر تصمیمات سیاسی شده را به وضوح بدتر می کند.

امیرحسین هم بیان کرده است: افزایش حقوق = افزایش نرخ تورم = فقر *عدم افزایش حقوق = کاهش قدرت خرید = فقر
مخاطب دیگری پرسیده است: اگر حقوق را بالا نبرند چطور قدرت خرید مردم را ترمیم کنند؟

عبدالکریم هم بیان کرده است: بفرمایید باید چه کار کرد؟ ۵ میلیون افزایش به شماها بدهند کفاف می دهد؟ اندکی سطح توقع و تقاضای خود را پایین بیاورید بدانید که با این کار هم افزایش دولت کارساز خواهد بود هم تولید کننده قیمت ها را بدلیل کاهش تقاضا پایین می آورد.

مخاطب دیگری نیز به وی پاسخ داده است؛‌ در این کشور سطح توقعات مردم در پائین ترین سطح قرار دارد.

علی هم نوشته است: افزایش حقوق در نگاه اول مسئله زیبا و پرطرفداری است ولی هرکس کمی اقتصاد در حد دو واحد دانشگاهی خوانده باشد میداند که افزایش حقوق بار تورمی دارد که این بخشش متاسفانه مستتر است.به زبان ساده تر افزایش حقوق از یک سمت سبب گران شدن کالاها به همین بهانه است که این رو همه درک کردیم.این افزایش قیمت همیشه بیشتر از میزان افزایش حقوق هست.به عبارتی اگر افزایش حقوق نداشته باشیم و قیمت ها هم افزایش پیدا نکند به مراتب به صرفه تر از این است که به ظاهر حقوق اضافه شده ولی از آن طرف چند برابرش را باید بپردازیم.البته این قائده صرفا در ایران به خاطر اقتصاد وحشتناک مریضی که دارد، رخ می دهد.حالاشما ۴۰۰ هزار تومان اضافه کنید شک نکنید هزینه زندگی در یک ماه بالای یک میلیون اضافه می شود که باز در بهترین شرایط ۶۰۰ هزار تومان کسری می آید روی کسری های قبل!

رضا هم نظر داده است: هر کسی کمی اقتصاد بلد باشد و از حجم نقدینگی و افزایش این حجم مطلع باشد، میفهمد که افزایش ٤٠٠ هزار تومان به حقوق کارکنان دولت اصلا عددی نیست در برابر حجم نقدینگی بی پشتوانه ای که روزانه به بازار تزریق می شود لذا فرافکنی است اگر تورم را به گردن افزایش حقوق کارکنان دولت و کارگران بیندازید.
مخاطب دیگری هم بیان کرده است: ۴۰۰هزار تومان اضافه کنند به چه بهانه ای؟ اگه بناست بر اساس تورم باشه که تورم حداقل ۷۰ درصده .این ۴۰۰ هزار تومان فقط کفاف افزایش قیمت قبوض رو می دهد.همه چیز که ده برابر شده است.حالا طرفی که یک و نیم میلیون می گیره میخواد دو میلیون بگیره.وقتی کف هزینه ۴ میلیونه چه دردی درمان می شود غیر از اینکه سال بعد باید همه چیز را بازهم گرونتر بخره.

همراه دیگری هم گفته است: به حساب الان ۳ کیلو گوشت می شود، سال ۹۸ را نمی دانم!

دوست دیگری هم نظر داده است:‌ البته توجه داشته باشید این حقوق مال کارمندان دولت هست . دعوا سر این است که کسانی که وضع خوبی دارند بهتر است ۴۰۰ هزار تومان به حقوقشان اضافه شود یا نه . بیچاره کارگر . بعد از ۳۰ سال است از خصوصی سازی دم می زنند و می گویند چرا موفق نبود . برای همین . برای اینکه خود شما نخواستید موفق باشد . فقط به دولتی ها رسیدید و می رسید .

علی هم بر این باور است: تورم و گرانی آنقدر شدید هست که اینگونه افزایش ها مشکلات کارکنان رو حل نمی کند. دولت و مجلس باید مسوولیت پذیری بیشتری در این اوضاع داشته باشند.

حمید هم گفته است: افزایش ۴۰۰هزار تومانی حقوق می شه برداشت ۴۰۰ هزارتومن از حساب دولت از بانک مرکزی که در نهایت می شود اضافه شدن ۴۰۰ هزارتومن به پایه پولی ضرب می شود در ضریب تکاثری هفت که می شود افزایش دومیلیون و هشتصد هزارتومانی نقدینگی که در نتیجه به افزایش تورم منجر می شود که نتیجه اش می شود بی ارزش شدن کل حقوق کارمند. بنابراین در نهایت سود این تورم در جیب کسانی که ثروتشون در ملک و طلا و ماشین خارجی است.

فرشید هم عنوان کرده است:‌شخصا با افزایش ۲۰ درصدی حقوق عایدی بیشتری خواهم داشت ولی با توجه به اینکه در شرایط موجود بخش زیادی از هموطنانم با حقوق های پایین در رنج و عذاب بیشتری هستند و برای کمک به آنان با افزایش ۴۰۰ هزار تومانی کاملا موافقم. دارندگان حقوق های بالا با همین نیت باید با از خودگذشتگی به سایر هموطنان کمک کنند.
مخاطب دیگری نظر داده است: به نظر من هر اقدامی که باعث افزایش نقدینگی شود، خطرناک است. متاسفانه هر چقدر حقوق ما کارمندان اضافه شود موجب افزایش بیشتر تورم و در نتیجه عملا کاهش قدرت خرید و نه افزایش آن می شود.

دوست دیگری گفته است: یکی دیگر از سناریوهای مجلس و دولت برای کم کردن سفره معیشت کارمندان. چون اگر مزایای دریافتی کارمندان مثل اضافه کاری و حق مسکن و... را ده درصد اضافه کنند بازهم به نفع دولت وبه ضرر کارمند می شود. پس افزایش ۲۰ درصدی بیشتر به نفع کارمندان است ، حتی کارمندان با حقوق پایین.

محسن نظر داده است: وقتی دولت حقوقها رو این چنین زیاد می کند پس کارگران هم به همین اندازه انتظار دارند. ولی آیا کارفرماها می توانند چنین افزایش حقوقی را تحمل کنند؟ همچنین اختلاف حقوق بین یک نفر با تجربه و تحصیلات بالا با شخص دیگری که از تجربه و تحصیلات و مسئولیت کمتری برخوردار است باید معنی دار باشه چون در غیر اینصورت انگیزه رو برای تلاش از بین می برد.

علیرضا هم گفته است: واقعا برای اجرای عدالت بهترین روش است. برای بنده که حقوقم ۱۵۰۰ تومان است واقعا خوبه ولی اگر دولت بگذاره اجرایی شود بحث کم بودن این مبلغ مهم نیست . مهم این است که به قشر پایین بیشتر توجه شود. ۲۰ درصد عین بی عدالتی بود زیرا کسانی هستن که ۲۰ میلیون تومان حقوق می گیرن و سالی یک حقوق کارمند به آنها اضافه می شود با این روش پول آنها به طبقات پایین تر برمی گردد .ولی اون ۱۰ درصد کار جالبی نیست باید ۶۰۰ هزار تومان به حقوق همه اضافه شود و بدون تبعیض باشد.

مخاطبی هم نظر داده است: ۴میلیون تومان هم اضافه کنید اوضاع درست نمی شود.

رضا هم بیان کرده است:‌ بنده جدول افزایش حقوق‌ها و البته مالیات پلکانی رو دیدم و به این نتیجه رسیدم با توجه به دو تا سه برابر شدن مالیات برای حقوق های بالای پنج میلیونی این اضافه حقوق تعیین شده برای این حقوقها بسیار ناچیز تر از این خواهد شد که می بینید. متاسفانه دید ملت چنان خراب شده که فکر می کنند هر کس بالای پنج و ۱۰ میلیون حقوق بگیرد حتما نجومی بگیر هست و حقش نیست!! و میگن باید از حقوق بالایی کم بشه به حقوق پایین اضافه بشه! از حقوق یک مهندس ۲۰ سال سابقه کسر بشه به حقوق یک دیپلمه ۲ سال سابقه کار اضافه بشه! کجای دنیا عدالت یعنی مساوات؟ حتی توی همین شرکت نفت هم حقوق کسی که تهران کار می کنه با کسی که اهواز کار می کنه و کسی که روی سکو کار می کنه برابر نیست حتی با مدرک و سابقه کار یکسان... و گاهی تا سه برابر اختلاف داره. پس آن کسی که توی تهران و کنار خانواده اش هست باید بیاد اعتراض کنه چرا اونی که روی سکو وسط دریا کار می کنه سه برابر من حقوق می گیرد؟ قطعا با این شرایط کسی در مناطق بد آب و هوا کار نمی کنه اگه قرار باشه حقوقش با اونی که توی شهر خودش کار می کنه اختلاف جزیی داشته باشد.
مخاطب دیگری هم نوشته است: البته کاملا مشخص هست که افزایش ۴۰۰ هزار تومانی حقوق نمی تواند رشد بی رویه قیمت ها را جبران کند ولی افزایش حقوق با این روش نسبت به افزایش درصدی حقوق ها بسار عادلانه تر است چون در افزایش ۲۰ درصدی حقوق ها مثلا فردی که ۲۰ میلیون حقوق در ماه می گیرد ۴ میلیون افزایش حقوق خواهد داشت و فردی که ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان حقوق می گیرد تقریبا ۲۰۰ هزار تومان افزایش حقوق خواهد داشت.پس در کل افزایش یک میزان ثابت حقوق به عدالت بسیار نزدیک تر خواهد بود و فکر نکنم بار زیادی به هزینه های دولت تخمل کند چون مثلا با ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومانی که در مثال بالا از حقوق ۲۰ میلیونی کم میشود می‌توان ۹ افزایش حقوق ۴۰۰ هزار تومانی داشت.
مجتبی هم بیان کرده است:‌ دو تا راه پیشنهاد شد یکی اینکه به همه ۲۰ درصد اضافه شود که این اوج بی عدالتی است و دیگری اینکه به همه به صورت مساوی و ۴۰۰ هزار تومان اضافه شود که این از حالت اول خیلی بهتره ولی به نظر من می شود درصدی اضافه کرد ولی به صورت معکوس یعنی کسیه ۱۰ میلیون می گیره مثلا یک درصد اضافه شود ولی کسی که ۲ میلیون می گیرد ۲۵ درصد.این جوری به عدالت نزدیکتر است و فاصله طبقاتی هم کم می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار