با وجود ذخیره 5 میلیارد تنی سنگ آهن نگرانی برای تامین نیاز داخل وجود ندارد؛
خبرنگار: علی امیرتیموری
کد خبر: ۷۶۷۱۸۸
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۰ 06 April 2018

کمبود سنگ آهن و به عنوان ماده اولیه زنجیره تولید فولاد با توجه به اهداف افق 1404 مبنی بر تولید 55 میلیون تنی فولاد و تبدیل شدن به واردکننده این محصول در چند سال آینده دغدغه اصلی فعالان این حوزه را به خود معطوف کرده است. بررسی ها نشان می دهد برای دستیابی به تولید 55 میلیون تنی فولاد در 1404 به بیش از 80 میلیون تن سنگ اهن نیاز است و این در حالیست که در خوش بینانه ترین حالت میزان تولید و استخراج سنگ آهن به 40 میلیون تن می رسد . دراین رابطه فعالان این حوزه معتقدند با توجه به شتاب توسعه ای ایجاد واحدهای زنجیره تولید فولاد و همچنین حذف بسیاری از معادن کوچک و متوسطی که در نتیجه سیاست فولادی چین و در نتیجه کاهش قیمت ها مجبور به افت تولید و یا حتی تعطیلی معادن شده اند، درصورتیکه اکتشافات جدیدی در این حوزه صورت نگیرد ذخایر کنونی کفاف نیاز داخلی را نداشته و چاره ای جز واردات سنگ آهن برای ادامه حرکت چره کارخانجات فولادی در اینده وجود نخواهد داشت .البته این گروه تجمیع معادن کوپک و متوسط را در قالب کنسرسیوم های معدنی و افزایش قدرت مالی برای اکتشافات جدید و افزودن ذخایر معادن راهکار پیش روی متولیان حوزه صنعت و معدن می دانند. موضوعی که با وجود همسو بودن نظرات در راستای تجمیع واحدهای کوچک و متوسط با مخالفت برخی از کارشناسان در زمینه نیاز به واردات سنگ آهن مواجه شده و معتقدند دستیابی به ذخایر 3.1 میلیارد تنی به همراه اقدامات اکتشافی ایمیدرو در 250 کیلومتر از اراضی مستعد که به افزایش 400 میلیون تنی ذخایر منجر شده است و همچنین قرار گیری کشور بر روی کمربند سنگ آهن و سایر برنامه های اکتشافی، نگرانی بابت تأمین این محصول استراتژیک وجود احساس نمی شود، به طوریکه در شرایط کنونی از 389 معدن سنگ آهن کشور 221 معدن بیش از 70 میلیون تن تولید دارند که با رونق بازار داخل و اضافه شدن سایر معادن به چرخه تولید قطعا نیازی به واردات سنگ اهن وجود نخواهد داشت. 

عدم برقرار تعادل در زنجیره تولید
مهرداد اکبریان رییس انجمن تولیدکنندگان سنگ آهن ایران در گفتگو با خبرنگار «تابناک» در خصوص احتمال تبدیل شدن ایران به واردکننده سنگ آهن در افق 1404و تولید 55 میلیون تنی فولاد اظهار داشت:با توجه به تغییر سیاست های چین در راستای کاهش آسیب های محیطی زیستی و تعطیلی کارخانجات کوچک فولادی، تقاضای بازار جهانی به سمت سنگ آهن پر عیار و کنسانتره حرکت کرده است. از سوی دیگر در بازار داخلی نیز با تمرکز دولت بر روی تحقق اهداف چشم انداز 1404 و دستیابی به ظرفیت تولید 55 میلیون تنی فولاد و همچنین افزایش تولید واحدهای کنسانتره و گندله سازی زنجیره تولید فولاد تقاضای مصرف سنگ اهن دانه بندی شده در بازار داخلی نیز با افزایش مواجه شده است. که در نهایت تاثیر این عوامل خروج بسیاری از معادن کوچک و متوسط مقیاس از چرخه تولید و افت صادرات را به همراه داشته به گونه ایکه میزان صادرات در سالجاری به کمتر از 5 میلیون تن خواهد رسید. وی در ادامه از تامین سنگ آهن به عنوان مهمترین چالش پیش روی صنعت فولاد درآینده نزدیک نام برد و گفت: با افزایش مصرف داخلی و همچنین خارج شدن معادن کوچک و متوسط از گردونه تولید با توجه به نقش مهمی که این معادن در میزان تولید داشته اند تامین سنگ آهن چالش اصلی برای صنایع فولادی خواهد بود که در صورت عدم توجه به اکتشاف و ایجاد ذخایر جدید واردات سنگ آهن گریز ناپذیر خواهد بود. اکبریان اکتشاف را حلقه مفقوده در حوزه معادن سنگ آهن دانست و تصریح کرد:متاسفانه ظرفیت تولید در معادن سنگ آهن متناسب با افزایش ظرفیت زنجیره تولید رشد نکرده و این موضوع تنها در سایه اکتشاف و دسترسی به ذخایر جدید محقق خواهد شد .هر چند که اقداماتی از سوی ایمیدرو و برخی از معادن بزرگ در راستای اکتشاف صورت گرفته است، اما این اقدامات با توجه به روند رو به رشد توسعه زنجیره فولاد مناسب نیست و لازم است وزارت صنعت، معدن و تجارت تمرکز ویژه ای را متوجه اکتشافات و ایجاد ذخایر جدید سنگ اهن کند.وی همچنین به لزوم حمایت دولت از معادن کوچک و متوسط و تجمیع این واحدهای اشاره کرد و گفت: بخش بالایی از پروانه های صادر شده در حوزه سنگ اهن مربوط معادن کوچک و متوسطی است که به واسطه تغییرات بازار از گردونه تولید خارج شده اند . بنابراین با توجه به نقش 80 درصدی این معادن در اشتغال، حمایت دولت در قالب ایجاد کنسرسیومی معدنی ضمن کمک به تداوم حیات می تواند با تکیه بر افزایش قدرت مالی این معادن زمینه اکتشافات جدید و افزایش ذخایر سنگ اهن را نیز فراهم کند.
رییس انجمن تولیدکنندگان سنگ‌آهن ایران با عنوان اینکه در شرایط کنونی که بسیاری از معادن در نتیجه تغییرات بازار جهانی با رکود و تعطیلی مواجه اند دولت به جای اخذ جرایم تاخیر حقوق دولتی باید تمرکز خود را متوجه برنامه ریزی های اکتشافی کند گفت: معادن سنگ اهن نیازمند حمایت دولت هستند بنابراین در حالی که شرایط تقاضا در بازار جهانی تغییر یافته و بازار داخلی نیز از تولیدات داخلی استقبال می کند، صادراتی در این حوزه نشکل نخواهد گرفت و هرگونه محدودیتی در حوزه صادرات نیز بی معنی خواهد بود .
تولید 70 میلیون تنی سنگ آهن
در حالیکه فعالان زنجیره تولید فولاد از تامین سنگ آهن مورد نیاز در افق 1404 ابراز نگرانی می کنند در مقابل متولیان سازمان زمین شناسی از قرار گیری کشور بر رذوی کمربند سنگ اهن خبر داده و معتقدند در شرایط کنونی و با وجود آنکه معادن موجود به طور کامل به تولید مشغول نیستند نگرانی برای تامنی نیاز بازار داخلی در افق چشم انداز تولید فولاد وجود ندارد . بهروز برنا معاون اکتشافات سازمان زمین شناسی ایران درگفتگوبا «تابناک» درباره اظهار نظرات مطرح شده مبنی کمبود سنگ آهن و اجبار برای واردات به واسطه عدم اکتشاف ذخایر جدید سنگ اظهارداشت:به جهت قرار گیری کشور بر روی کمربند سنگ آهن کمبودی در ذخایر سنگ‌آهن احساس نمی‌شود. این در حالیست که هم اکنون ۳۸۹ معدن سنگ آهن در کشور وجود دارد که از این تعداد ۲۲۱ معدن فعال سالانه ۷۰ میلیون تن سنگ آهن استخراج می‌کنند. وی با عنوان اینکه بیش از5 میلیارد تن ذخیره احتمالی و حدود 3 میلیارد تن ذخیره قطعی سنگ آهن درکشور وجود دارد، گفت: بررسی نشان می دهد کشوربه لحاظ ذخایر سنگ آهن در وضعیت مطلوبی قراردارد به طوریکه در سال ۹۵ بیش از ۵ میلیارد تن ذخیره احتمالی و بیش از ۳ میلیارد تن ذخیره قطعی سنگ اهن در کشور ثبت شده است
برنا با عنوان اینکه چند معدن سنگ آهن در مقیاس و کلاس جهانی در کشور مشغول به فعالیت هستند، گفت: قرار گیری بر روی کمربند سنگ آهن زمینه ایجاد معدن در کلاس جهانی را فراهم آورده که معدن گل گهر از آن جمله است. از سوی دیگر با توجه اهمیت اکتشاف دو شرکت اکتشافی از سوی ایمیدرو در منطقه انارک به ذخایر خیلی خوبی در حوزه سنگ آهن دست یافته‌اند که افزایش قابل ملاحظه‌ای را برای سنگ آهن کشور به همراه خواهد داشت. معاون اکتشافات سازمان زمین شناسی ایران خاطرنشان کرد: با در نظر گرفتن میزان ذخایر سنگ اهن کشور و همچنین اقدامات و برنامه ریزی های صورت گرفته از سوی سازمان زمین شناسی و ایمیدرو سنگ اهن مورد نیاز زنجیره فولاد تماما از طریق ذخایر داخلی تامین خواهد شد.
انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار