شهرستان محمودآباد، یکی از شهرستان های زیبای مازندران می‌باشد؛ که از شمال به دریای مازندران، از شرق به بابلسر، از جنوب به آمل و از غرب به نور محدود می‌گردد.
کد خبر: ۸۷۴۶۱
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۱ 02 September 2015
سفر به شهر توریستی استان...
محمودآباد نام شهری ساحلی در مجاورت دریای خزر است. این شهر مرکز شهرستان محمودآباد است. اقتصاد این شهر برپایه گردشگری، ماهیگیری و کشاورزی استوار است. شالوده شهر در دوره ناصرالدین‌شاه پایه‌گذاری شده و در دوره رضا شاه بیشترین توسعه را یافته‌است. محمودآباد در قدیم بندرگاه آمل بوده است.
حمودآباد، یکی از زیباترین سواحل دریای مازندران را دارد؛ که از نظر توسعه توریسم ساحلی؛ اهمیت بسیار زیادی دارد! سواحل زیبای دریای مازندران مهم‌ترین جاذبه شهرستان محمودآباد، را تشکیل می‌دهد!
سفر به شهر توریستی استان...
موقعیت

محمودآباد بر سر جاده ساحلی و در مجاورت دریای خزر قرار دارد. همچنین جاده محمودآباد-آمل ارتباط آن را با جاده هراز برقرار می‌کند. مهمترین شهرهای اطراف آن، نور در غرب، آمل در جنوب و فریدون‌کنار و بابلسر در شرق می‌باشد.
جمعیت

بر اساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن ایران، جمعیت شهر محمودآباد در سال ۱۳۷۵ خورشیدی، ۱۹۸۸۳ نفر بوده که در سال ۱۳۸۵ به ۲۷۵۶۱ نفر رسیده‌است.

تاریخچه

شهر فعلی محمودآباد از قدمت تاریخی زیادی برخوردار نیست. اگرچه تاریخ محمودآباد با روستای تاریخی اهلم در مجاورت آن یکی دانسته می‌شود. ولی تا دوره ناصرالدین‌شاه تنها اثر معماری مهم، راه ساحلی شاه عباسی و یک امامزاده بوده‌است. آغاز احداث بنای فعلی شهر محمودآباد به حاج محمدحسن‌خان اصفهانی (پدر محمدحسین امین‌الضرب) در دوره ناصرالدین‌شاه باز می‌گردد. او اقدام به ساخت مسجد، کاروانسرا(بعدها قلعه)، بندر، حمام، ساختمان تجاری، ابنیه مسکونی و همچنین راه‌آهن کوچکی از بندر تا دامنه‌های البرز در جنوب شهر نمود. راه‌آهن مزبور مدتی بعد با کارشکنی درباریان و به بهانه به خطر افتادن جان چارپایان منطقه برچیده شد.
سفر به شهر توریستی استان...

از این دوره تا زمان رضا شاه، آبادانی شهر رو به خرابی گذاشت. در سال ۱۳۰۸ محمودآباد مجدداً مورد توجه قرار گرفت. نقشه شهر در آن اجرا شد. سه خیابان اصلی و چندین خیابان فرعی در آن احداث گردید. تا این زمان از ساختمان‌های دوره ناصری هیج اثری باقی نمانده بود. در عوض کارخانه شالی‌کوبی احداثی در آن مجدداً به زندگی در آن رونقی داد. اسکله جدید و جند انبار بزرگ در شهر احداث شد و این شهر به مرکز صدور برنج و کنف به شوروی تبدیل گردید. خط آهن کوتاهی، کارخانه شالیکوبی را به اسکله جدید متصل می‌نمود.

صادرات کالا از این بندر موجب نیاز به ساختمان گمرک گردید. پس از آن نیز پرورش کرم ابریشم رونق شهر را افزود. به همین منظور یک کارخانه پیله کشی نیز در مجاورت کارخانه شالیکوبی احداث گردید. ابریشم تولیدی به کارخانه ابریشم بافی چالوس ارسال می‌شد. توسعه محمودآباد، آن را به بخشی کوچک تبدیل کرد که کارخانه برق، ادارات گوناگون از جمله اداره طرق و اداره املاک و همچنین ساخت منازل مسکونی جدید و نوساز را به دنبال داشت

اماکن زیارتی، تفریحی و جاذبه‌های گردشگری محمودآباد»

دیدنی ها و چاذبه های گردشگری و توریستی محمود آباد (مکانهای تفریحی، پارک های جنگلی، پلاژها و زیارتگاه ها)

مجموعه توریستی سرزرمین رویاها – پلاژ خط آهی (۵ کیلومتری محمود آباد به سمت فریدونکنار)
پلاژ خط آیی یا همان سرزمین رویاها، مناسبترین ساحل منطقه محمودآباد، برای استراحت و شنا است؛ این پارک ساحلی از امکاناتی چون شهر بازی، آلاچیق، قایق سواری سفره خانه و محل شنای آقایان و بانوان برخوردار است!
سفر به شهر توریستی استان...

پارک شهرداری محمود آباد (داخل شهر – سه راه محمود آباد)
پارک بسیار زیبای شهرداری محمود آباد، از دیگر اماکن تفریحی محمود اباد است؛ این پارک از فضای سبز بسیار مناسبی جهت استراحت برخوردار است و از امکانات خوبی چون شهر بازی، کافی شاپ، فضای سبز مناسب و محل مناسب شنا وجود دارد!

 

 

"امامزاده های محمودآباد”

امام زاده فضل خشت سر: محمودآباد، جاده نور، روستای خشت سر، با فاصله ۵ کیلومتر از مرکز شهر (زائرسرا، سرویس بهداشتی)، آسفالت.

امامزاده قاسم: مرکز شهر، محمودآباد، جنب شهرداری (سرویس بهداشتی)، آسفالت…

امام زاده هفت تن شومیا: محمودآباد، جاده آمل،‌ دهستان کلوده، روستای شومیا با فاصله ۲۰ کیلومتر از مرکز شهر، آسفالت…

امام زاده قاسم، واقع در حیاط دبستان انقلاب و امام زاده فضل؛ در ابتدای روستای خشت سر –اهلم، کنار جاده‌ی اصلی محمود آباد – نور جنب اهمرود، امام زاده محمد عبد الله؛ در روستای شورستاق، امام زاده قاسم در روستای اورتشت، امام زاده آقا سید رضا؛ که در یک کیلومتری روستای حربده در بین زمینهای کشاورزی و یک کیلومتری جاده ی اصلی بابلسر – محمود آباد قرار دارد. امامزاده زکریا، که در یک کیلومتری جاده ی سیاه کلا، معلم کلا، جاده‌ی فرعی از جاده‌ی اصلی بابلسر – محمود آباد واقع است.

 

«دانشگاه ها و مراکز آموزشی شهرستان محمودآباد»

شهرستان محمودآباد، تنها شهری در مازندران میباشد؛ که نسبت به وسعت کم خود دارای دانشگاه های بسیاری می‌باشد و این پدیده، سبب رونق تحصیل و رفت و آمد دانشجویان در این شهرستانگردید. دانشگاه های محمودآباد عبارتند از:

دو دانشگاه پیام نور، دانشگاه نیما، دانشگاه خزر، دانشگاه کاوش، دانشگاه پسران محمودآباد (دولتی)، دانشگاه صنعت نفت (دولتی)، دانشگاه علمی و کاربردی بیشه کلا، دانشگاه آزاد محمودآباد…
سفر به شهر توریستی استان...


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار