مردم ولایتمدار کهگیلویه و بویراحمد در حالی محرم امسال را آغاز کرده اند که همچون پارسال خبری از برگزاری عزاداری های شلوغ و سنتی در این استان نیست.
کد خبر: ۹۸۴۹۹۹
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۹ 10 August 2021
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، ایرنا نوشت : اگرچه امسال نیز عاشقان اباعبدالله حسین(ع) با سیاه پوش کردن خیابانها، بازارها و برافراشتن پرچم های سبز و سیاه بر سردر خانه های خود به استقبال ماه محرم رفته اند اما به شدت دلتنگ عزاداری های پرشور سال های گذشته هستند.
مردم این خطه که ترکیبی از اقوام مختلف ایرانی و ساکنان لرنشین هستند با سر دادن نوحه های محلی و آیین های مختلف از دیرباز تاکنون یکی از باشکوه ترین سوگواری های حسینی را برپا می کنند.
براساس برنامه ریزی ها قرار است سوگواری های محرم امسال کهگیلویه و بویراحمد در فضای باز و با رعایت شیوه نامه های بهداشتی پیشگیری از ویروس کرونا برگزار شود اما از همین حالا می توان حدس زد عزاداری های محرم امسال شور و حال دو سال پیش را ندارد.
بخش عمده ای از سینه زنی های ماه محرم در کهگیلویه و بویراحمد به شکل دایره ای برپا می شود در این شیوه عزاداران کمر همدیگر را می‏ گیرند و دایره ‏وار دور علم و نوحه خوان می‏ چرخند که امسال از این نوع عزاداری سنتی و حماسی خبری نیست.
شهرستان های مختلف کهگیلویه و بویراحمد که در مسیر کاروان های کربلای معلی قرار دارند با توجه به لغو چنین برنامه هایی، بیشترین احساس دلتنگی در ماه های محرم و صفر را تجربه می کنند.
برنامه های جایگزین
یک بانوی گچسارانی که هر ساله خانه او همزمان با دهه نخست محرم میزبان زنان و دختران فامیل و همسایه برای پخت غذای نذری و برپایی سوگواری بوده می گوید: امسال همچون پارسال این آیین را لغو کرده ام و به جای آن سبدهای مواد غذایی بین فقیران توزیع خواهم کرد.
آمنه رمضانی با اشاره به اهمیت سلامتی عزاداران حسینی ابراز امیدواری کرد: پس از شکست ویروس کرونا بار دیگر بتواند این آیین را مانند سال های گذشته انجام دهد.
یکی از بانوی میانسال ساکن شهر باشت که هر ساله خانه اش پذیرای سوگواران حسینی و برپایی آیین سنتی گهواره حضرت علی اصغر (ع) بوده با چشمانی اشکبار می گوید: این دومین سالی است که توفیق انجام این برنامه را نداشته ام.
زهرا حسینی اظهار داشت: قصد دارد هزینه های برپایی این آیین را برای تهیه ماسک،مواد بهداشتی و توزیع بین خانواده های کم درآمد اختصاص دهد.
در  آئین  گهواره‌ای حضرت علی اصغر(ع) زنان (به زبان محلی تهته) برای حضرت علی‌اصغر (ع) درست می‌کنند و به آن زنگوله و چشم زخم، آویزان می‌کنند و روی آن را پارچه سبز می‌کشند و به‌صورت دایره‌ای دور این گهواره می‌نشینند و برای کم سن و سال ترین شهید دشت کربلا علی‌اصغر(ع) نوحه (شروه) خوانده و عزاداری می‌کنند.
پس از سوگواری نیز بانوان با وصل کردن سنجاق یا گره زدن پارچه بر گهواره طلب حاجت می‌کردند این گهواره ها به صورت هیات یا تکی در روز عاشورا بر سر بانوان تا گلزار شهدا حمل می شود که جلوه ای زیبا به عزاداری های محرم در مناطق مختلف استان می دهد.
یکی از ساکنان شهر دوگنبدان که هر ساله ماه های محرم و صفر با حضور در موکب پذیرایی از کاروان های کربلا معلی در پخت غذا کمک می کرد آرزو می کند بار دیگر با شکست ویروس کرونا و بازگشت سلامتی به جامعه شاهد برپایی موکب پذیرایی از زائران حسینی در گچساران باشد.
علی حسن زاده ابراز داشت: قصد دارد امسال با اهدای بخشی از خون خود به بیماران نیازمند ارادت خون به اباعبدالله (ع) نشان دهد.
برنامه های پیش بینی شده در محرم
مدیرکل اوقاف و امور خیریه کهگیلویه و بویراحمد گفت: دهه نخست ماه محرم امسال سوگواره ملی بصیرت عاشورایی در بقاع متبرکه این استان برگزار می شود. 
حجت الاسلام عباس نصیرالاسلامی اظهار داشت: این سوگواره ملی در کهگیلویه و بویراحمد به منظور تبیین هر چه بیشتر اهداف نهضت عاشورا، بهره گیری از ظرفیت بقاع متبرکه استان برای اجرای ویژه برنامه ‌های مذهبی و اجرای صحیح نیت  واقفان با موضوع عزاداری امام حسین (ع) و یاران باوفایش برگزار خواهد شد. 
وی اضافه کرد: اجرای برنامه‌ های این سوگواره ملی در کهگیلویه و بویراحمد با رعایت کامل نکات بهداشتی و حفظ فاصله فیزیکی و بر اساس رنگ بندی کرونایی آبی، زرد، نارنجی و قرمز انجام می شود. 
 حجت الاسلام نصیرالاسلامی عنوان کرد: برنامه هایی شامل شیرخوارگان حسینی به یاد حضرت علی اصغر (ع) فرزند شیرخوار امام حسین (ع)،  احلی من العسل به یاد حضرت قاسم بن الحسن (ع) و سوگواری روزهای تاسوعا و عاشورا به طور ویژه در بقاع متبرکه کهگیلویه و بویراحمد برگزار می‌ شود. 
وی از برگزاری پویش های ملی «هر منزل یک بیرق امام حسین (ع)»، لبیک یا حسین (ع) و «هر خانه یک حسینیه» در دهه اول ماه محرم  امسال  در کهگیلویه و بویراحمد خبر داد.
استقبال از ماه محرم در روستای امامزاده علی (ع) در چرام، دمام زنی در گچساران، مویه خوانی زنان شهر سوق، ترقوخوانی و تعزیه خوانی در شهر لنده، آیین شام غریبان در سوق و مراسم نذری روستای دشت رز بویراحمد از جمله سوگواری های مردم کهگیلویه و بویراحمد است که در فهرست آثار ملی ثبت شده است.
مردم استان ۷۲۶ هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد  محرم هر ساله افزون بر برنامه های عزاداری حسینی در قالب سه هزار و ۵۰۰ هیات صدها برنامه سوگواری در خانه های خود برپا می کردند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار