در بسته خبری امروز «تابناک» تیتر‌هایی مانند: تقدیر موسوی‌ تبریزی از اژه‌ای / انتظار روحانی اصلاح‌طلب از دولت رئیسی: نسبت به چند دولت پیشین یک سر و گردن بالاتر باشد / واکنش رئیس‌جمهور به اختلاف نرخ تورم بانک مرکزی و مرکز آمار ایران / پرده‌برداری الکنو از نقش داورزنی در ترکیب تیم ملی و... را می‌خوانید.
کد خبر: ۹۸۶۴۵۰
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۴۱ 15 August 2021

بسته ویژه خبری «تابناک» هر روز سعی دارد با انتخاب تیترهایی، شما را در جریان اخباری مهم و اثرگذار قرار دهد که قطعا باید شنیده و خوانده شوند. در این بسته خبری، نگاهی به آخرین مواضع جناح های سیاسی و تحولات مهم داخلی انداخته می شود که مخاطبان با مطالعه آن به رهیافت های مهمی از سیر وقایع اثرگذار کشور دست خواهند یافت.

ارزیابی کوهکن از کابینه پیشنهادی رئیسی

یک نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی گفت: نگاه سطحی، جناحی و صفر و صدی به کابینه رئیسی نباید داشت.محسن کوهکن در گفت وگو با ایسنا، در ارزیابی خود از کابینه پیشنهادی رئیس جمهور اظهار کرد: انتخاب کابینه با پیچیدگی ها و واقعیت هایی روبرو است که همه روسای جمهور را درگیر خود می کند. در گذشته این پیچیدگی ها وجود داشته و در آینده هم وجود خواهد داشت.

وی ادامه داد: فرض کنید رئیس جمهور منتخب براساس تمام معیارهای لازم، تمام گزینه هایی که اشخاص و گروه ها به او معرفی کرده اند را بررسی می کنند و به یک جمع ۳۰ نفره می رسد، اما همه آن ها متولد زنجان، تبریز، اصفهان یا تهران هستند. آیا او می تواند بدون در نظر گرفتن مصلحت دیگری، همه آن افراد را انتخاب کند، در این شرایط رئیس جمهور می تواند بگوید که کابینه خود را براساس معیارهای لازم بررسی کرده و به این افراد رسیده است؟ آیا او می تواند مصالح دیگری را در نظر نگیرد؟ بنابراین چنین پیچیدگی هایی در انتخاب هیأت وزیران وجود دارد و باید به این نکته هم توجه شود که در انتخاب هیأت وزیران باید اتحاد و انسجام که خمیرمایه موفقیت دولت است در نظر گرفته شود. بنابراین اولین نتیجه گیری این است که ما نباید صرفا براساس معیارهای کمی در مورد کابینه به جمع بندی رسیده و در مورد آن ها قضاوت کنیم.

کوهکن درباره پیر یا جوان بودن کابینه هم خاطر نشان کرد: نیروی جوان و باتجربه هم محاسن و هم معایبی دارند. البته من معتقدم نیروی جوان را نباید صرفا در مقوله سن و سال خلاصه کرد. دلیل من هم فرمایش مقام معظم رهبری درباره شهید سلیمانی است که فرمودند این شهید روحیه جوان و جهادی داشت. جوان بودن یعنی احساس پاک و مردم نگر در فرد نمرده باشد و او در مسئولیتی که دارد، تلاش کند تا حداکثر خدمت را با بهترین کیفیت و بدون منت بر مردم انجام دهد. بنابراین نباید نگاه یک بُعدی در این زمینه داشت که فرد کم تجربه است. برخی از همین جوانان هستند که فهم دقیقی از مسائل دارند.

 مردم از سه روز پیش خود را به شمال رسانده اند اما تازه قرار است از امروز جلوی ترددها گرفته شود

نماینده مردم صومعه سرا در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: متاسفانه مردم از سه روز پیش از طریق جاده ها راهی استان های شمالی و سایر استان ها شده اند. سید کاظم دلخوش در تذکری شفاهی در جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی بیان کرد: متاسفانه از سه روز قبل اعلام کردند که به خاطر کرونا تعطیلی اعمال خواهد شد، اما تازه قرار است از ساعت ۱۲ ظهر امروز پلیس راه جلوی ترددها را بگیرد، متاسفانه همه مردم راهی استان های شمالی و سایر استان ها شده اند و وضعیت راه ها مشخص است. وی در ادامه اظهار کرد: این نحوه برخورد و کنترل کرونا نیست. افرادی که ساک هایشان آماده بود از سه روز پیش از طریق جاده ها خود را به استان های شمالی و سایر استان ها رساندند. مگر مجلس در ستاد کرونا نماینده ندارد این نحوه تصمیم گیری نادرست است. کشتارها در حال افزایش است باید قاطع برخورد کنند.

نماینده مجلس: استان‌های شمالی از قرمز گذشته و سیاه شده اند

یک عضو مجمع نمایندگان استان گلستان با بیان اینکه وضعیت استان های شمالی از نظر کرونا سیاه است، گفت که از مردم می خواهیم که پروتکلها را رعایت کنند و در خانه بماند. رحمت الله نوروری در حاشیه جلسه علنی امروز یکشنبه در نشست خبری با اشاره به تصمیم ستاد کرونا برای تعطیلی ۵ روزه کشور گفت: در شرایطی ستاد کرونا تصمیم به تعطیلات ۵ روزه کشور گرفته که تهمیدات لازم برای جلوگیری از ورود مسافران به استانهای شمالی اتخاذ نشده است. به نوشته ایسنا، وی افزود: از روز گذشته راه های هراز، چالوس، فیروزکوه و رشت با حجم ترافیک بالا مواجه است آن هم در شرایطی که استانهای شمالی کشور به خصوص گلستان از وضعیت قرمز عبور کرده و وارد وضعیت سیاه شده است.

درگیری بین طالبان و نیروهای مرزی ایران در مرز اسلام‌قلعه صحت ندارد

تسنیم نوشت: برخی رسانه‌های مخالف در پی تحولات اخیر افغانستان شایعه‌ای مبنی بر درگیری طالبان و نیروهای کشورمان در مرز دوغارون منتشر کرده‌اند که منابع امنیتی آن را به‌صراحت رد کرده‌اند. منابع امنیتی گزارش‌های برخی رسانه‌های مخالف مبنی بر احتمال درگیری بین طالبان و نیروهای مرزی ایران در مرز «اسلام‌قلعه» را رد کردند. منابع امنیتی به خبرگزاری تسنیم، گفتند که براساس بررسی‌های صورت‌گرفته یکی از اعضای طالبان به‌طور اشتباهی وارد خاک ایران شده بود که نیروهای مرزبانی ضمن آگاهی بخشیدن به وی در خصوص مسایل و قوانین مرزی او را امروز تحویل طرف مقابل دادند. منابع تصریح کردند که هیچ موضوع خصومت‌آمیز و یا درگیری بین طالبان و نیروهای مرزبانی صورت نگرفته است.

نظرسنجی ایسپا: حدود ۴۴ درصد مردم معتقدند وضعیت کشور در سال آینده یا بدتر می‌شود یا تغییر نمی‌کند

مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) با انجام یک نظرسنجی در سطح ملی، میزان امیدواری مردم نسبت به آینده کشور را بررسی کرد. در این نظرسنجی ۴۱.۳ درصد از پاسخگویان گفته‌اند در سال آینده وضعیت کشور نسبت به الان بهتر می‌شود. در مقابل ۲۸.۸ درصد معتقد بودند وضعیت کشور در سال آینده نسبت به الان بدتر می‌شود. ۱۴.۸ درصد بیان کرده‌اند وضعیت سال آینده کشور نسبت به الان تغییر نمی‌کند. ۱۴.۳ درصد از پاسخگویان پیش بینی از وضعیت آینده کشور نداشته‌اند و گزینه «نمی‌دانم» انتخاب کرده‌اند. ۰.۹ درصد از پاسخگویان به این سوال پاسخ نداده‌اند. براساس اعلام ایسپا، این نظرسنجی در روزهای ۱۷ تا ۲۰ مردادماه ۱۴۰۰ در مقیاس ملی انجام شده است. اطلاعات این نظرسنجی با رعایت اصول علمی و با در نظر گرفتن جمعیت ۱۸ سال به بالای کل کشور (اعم از مناطق شهری و روستایی) با تعداد نمونه ۱۵۷۰ نفر به شیوه مصاحبه تلفنی گردآوری شده است.

پرده‌برداری الکنو از نقش داورزنی در ترکیب تیم ملی

ولادیمیر آلکنو در گفت‌وگویی اعلام کرده که داورزنی به فرهاد قائمی قول حضور در المپیک را داده بود. آلکنو در مصاحبه با رسانه ورزشی روسیه در مورد مشکلات کار با تیم ایران و عملکرد تیم ملی روسیه در توکیو صحبت هایی را انجام داده و گفت: فضا متشنج بود. رسوایی بزرگی در ایران رخ داد زیرا در ایران قائمی را یک ستاره می دانند. مشکل این بود که رئیس فدراسیون بدون مشورت با ما بازیکن را به محل تیم ملی فراخواند و همچنین به او قول حضور در ترکیب المپیک را داد. در ایران متخصصان زیادی وجود دارند. ظاهراً، شخصی قائمی را برای دریافت بهتر به تیم ملی توصیه کرد و این درحالی بود که این والیبالیست در بهار رسماً به کار خود در تیم ملی پایان داد چرا که به من گفته شد که او آسیب جدی دیده است!

زمان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی رئیسی مشخص شد

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت که بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم دستور کار جلسه بعدی مجلس خواهد بود.عبدالرضا مصری در پایان جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی با اعلام پایان جلسه گفت: جلسه بعدی مجلس ساعت ۷:۴۵ شنبه سی‌ام مرداد ۱۴۰۰ خواهد بود و دستور کار آن رسیدگی به خط مشی و اصول کلی برنامه دولت سیزدهم و صلاحیت وزرای پیشنهادی خواهد بود.

تذکر یک نماینده درباره طرح شفافیت آرا

نماینده کاشمر در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که باید هر چه سریعتر طرح شفافیت آرا در دستور کار مجلس قرار گیرد.حجت الاسلام جواد نیک بین در جلسه علنی امروز ( یکشنبه) در تذکری شفاهی و در جریان بررسی کلیات طرح انتزاع بخش ساختمان شهرسازی از وزارت راه و شهرسازی و تشکیل «وزارت حمل و نقل» و «وزارت ساختمان، شهرسازی و آمایش سرزمین» اظهار کرد: وقتی هیأت رئیسه و رئیس مجلس اولویت‌های مورد نیاز کشور را رعایت نکنند، صحن مجلس این گونه به هم می‌ریزد.وی شفافیت آرا را به عنوان یکی از وعده های نمایندگان به مردم بیان کرد و افزود: شفافیت آرا از آسیب ضربه تعارض منافع به مردم جلوگیری می‌کند، پس چرا طرح شفافیت آرا که از فساد جلوگیری می کند به صحن علنی مجلس نمی‌آید تا سر و صداها از بین برود و همه با استدلال و منطق صحبت کنند.این نماینده مجلس گفت که خیلی از حرف‌هایی که رسانه‌ها مطرح می‌کنند و خودی‌ها و بی‌خودی‌ها می‌گویند به خاطر عدم طرح شفافیت آرا است. ابتدای کار مجلس کلیات شفافیت آرا رأی آورد اما چندین ماه است که در کمیسیون تخصصی معطل مانده، این موضوع هر چه سریعتر در دستور کار مجلس قرار گیرد که ای کاش قبل از بررسی صلاحیت وزرا این اتفاق رخ می داد.

اصلاح‌طلبان و لاریجانی به هم می‌رسند؟

نماینده پیشین مجلس درباره احتمال استفاده از علی لاریجانی توسط اصلاح‌طلبان در آینده توضیحاتی را ارائه کرد.محمدرضا خباز نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی، درباره احتمال استفاده از علی لاریجانی توسط اصلاح‌طلبان در آینده گفت: اصلاح طلبان همانطور که ظرف این ۴۰ سال در درون نظام و با برنامه برای اداره کشور فعالیت کردند باز هم فعالیت خواهند داشت.

وی با اشاره به انتخابات خردادماه ادامه داد: یکی از نفراتی که صلاحیتش در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ برای شورای نگهبان احراز نشد علی لاریجانی بود، البته باید گفت وی پیشینه اصولگرایی دارد و از جمله اصولگرایان معتدل است و این یعنی فقط نیم‌نگاهی هم به اصلاح‌طلبی دارد، بنابراین یک قدم به اصلاح‌طلبان نزدیک‌تر است مثل حسن روحانی که پیشینه اصولگرایی دارد و جزو جامعه روحانیت بود، البته که هیچ گاه هم نگفته که اصلاح‌طلبم؛ اما معتدل بود و معتقد به اینکه نمی‌توان جامعه را با یک جناح اداره کرد که اصلاح‌طلبان هم همین عقیده را دارند.

وی افزود: اگر بخواهیم بگوییم لاریجانی می‌تواند نقش روحانی در انتخابات ۹۲ و ۹۶ را برای اصلاحات بازی کند پاسخ این است که بله می‌تواند، البته در این انتخاباتی که گذشت مجموعه اصلاح طلبان به این نتیجه رسیده بودند که ما کاندیدای اصلاح‌طلب معرفی کنیم و اگر رای آورد مدیریتش را بپذیریم و مسئول کامیابی‌ها و ناکامی‌های او باشیم؛ حال فرضیه این است که در آینده چه پیش می‌آید که این موضوع را نمی‌توان به خوبی پیش‌بینی کرد و اینکه بگوییم آیا اصلاح‌طلبان در آینده روی آقای علی لاریجانی حساب باز خواهند کرد یا نه این موضوع امری محال است؟ پاسخ این سوال بستگی به زمان دارد، همانطور که از آقای روحانی در انتخابات ۹۲ و ۹۶ استفاده شد که حتی اصلاح‌طلبان از کاندیدای اصلی خود یعنی محمدرضا عارف گذشتند و ممکن است در آینده هم این کار را انجام دهند، اما از الان نمی‌توان برای ۴ سال آینده تصمیم گرفت و باید دید آقای لاریجانی چه رفتاری را در آینده از خود نشان خواهد داد.

کوثری: اگر قرار است ما موشک نداشته باشیم، هیچ‌کس نباید داشته باشد

نماینده مردم تهران در مورد آینده مذاکرات ایران با 1+5 گفت: ما هیچگاه مذاکره را رد نمی کنیم حتی مقام معظم رهبری نیز مذاکره را رد نکردند اما گفتند که نمی شود به اینها اطمینان کرد، در حال حاضر و در دولت سیزدهم نیز مذاکرات ادامه پیدا می کند و بحث اینکه مذاکره ادامه پیدا نکند مطرح نیست .محمداسماعیل کوثری در گفت وگو با عصر ایران اظهار کرد: مسئله این است که در این رابطه به هیچ عنوان باج نخواهیم داد. اگر سلاح هسته ای بد است برای همه کشورها و خود آمریکا هم باید بد باشد. ما که سلاح هسته ای نمی خواهیم اما می‌خواهیم از تکنولوژی و فناوری و فواید هسته‌ای برای امور غیر نظامی استفاده کنیم.

آنها می گویند شما این تکنولوژی را نداشته باشید، می‌گویند در منطقه نفوذ نداشته باشید، موشک نداشته باشید. اگر قرار است ما موشک نداشته باشیم آنها هم نباید داشته باشند.
وی تاکید کرد: انقلاب اسلامی آمد که تمام این حرفهای غیر منطقی را پشت سر بگذارد ما تحت هیچ شرایطی زیر بار حرف غیرمنطفی نمی رویم آنها می خواهند زور بگویند و بروی موضوعی پافشاری های بیخود کنند. می گویند شما نباید این تکنولوژی را داشته باشید ما نیز می‌گوییم شما برای خودتان این ها را مشخص می کنید، حق ما برخورداری از این تکنولوژی و سایر موضوعات است.

کوثری تصریح کرد: از مسایل حقوق بشری حرف می زنند عامل این همه جنایت در حال حاضر در افغانستان کیست؟ عامل بوجود آمدن طالبان در افغانستان کیست؟ آنها می گویند شما این جنایات ما را فراموش کنید و به هر آنچه ما می گوییم گوش دهید .وی در پایان خاطر نشان کرد: مذاکره انجام می‌شود اما تا آنها نخواهند انصاف به خرج بدهند ما نیز زیربار نمی‌رویم .

توصیف مصباحی‌مقدم از وزیران پیشنهادی رئیسی

حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا مصباحی‌مقدم روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا درباره ترکیب کابینه پیشنهادی آیت الله سید ابراهیم رییسی به مجلس شورای اسلامی، کابینه را ترکیبی از نیروهای نسبتا جوان و با سوابق اجرایی و متخصص ارزیابی کرد.عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: افرادی که معرفی شده‌اند تقریباً بی‌حاشیه و بدون برچسب‌ سیاسی هستند و می‌توان گفت که وزیران پیشنهادی ترکیبی معتدل را تشکیل می‌دهند.مصباحی مقدم با اشاره به انتصاب محمد مخبر و غلامحسین اسماعیلی به عنوان معاون اول و رییس دفتر رییس جمهوری گفت: آقای مخبر دارای تجربیات بسیار موفق و طولانی مدت هستند، آقای اسماعیلی را هم حدود ۳۰ سال است که می‌شناسم و تجربیات او در قوه قضاییه بسیار چشمگیر و موفقیت‌آمیز بوده است.وی، رویکرد دولت رییسی را با دولت‌های قبل متفاوت دانست و گفت: همین موضوع که ۸ سال کشور به گونه‌ای اداره شده و حالا می‌خواهد چرخش، تحول و تغییر در آن پدید آید چالش بزرگی پیش روی وزیران پیشنهادی است.

ورود نیروهای طالبان به کنسولگری ایران در مزار شریف تکذیب شد

هیچ نیرویی از طالبان وارد کنسولگری ایران در مزار شریف نشده و تنها فردی از این گروه از بیرون با کارمند محلی آن‌جا احوال‌پرسی کرده است.در پی انتشار فیلمی در فضای مجازی مبنی بر ورود نیروهای طالبان به کنسولگری کشورمان در مزارشریف و صحبت با کارمند کنسولگری خبرنگار ایسنا اطلاع یافت که فردی که با اعضای کنسولگری در حال صحبت است شخص محلی و مورد اعتماد می‌باشد که جهت کسب اطلاع از مساعد بودن شرایط و حال کارمند محلی(افغانستانی) کنسولگری مراجعه کرده است.در واقع هیچ نیروی طالبان وارد کنسولگری نشده و تنها این شخص از جلوی درب اصلی کنسولگری در حال احوالپرسی بوده است .بر اساس این گزارش و بنا بر اطلاع خبرنگار ایسنا در حال حاضر هیچ دیپلماتی در سرکنسولگری ایران در مزارشریف نیست و چند هفته است فعالیت‌ها در این کنسولگری به کابل منتقل شده است.

واکنش رئیس‌جمهور به اختلاف نرخ تورم بانک مرکزی و مرکز آمار ایران

رییس جمهور در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت اختلاف موجود در نرخ تورم اعلام شده توسط بانک مرکزی و مرکز آمار ایران را موجب تضییع حقوق مردم دانست و گفت: نرخ تورم با حقوق مردم ارتباط مستقیم دارد و اختلاف موجود در این رابطه موجب تضییع حق الناس است که نباید به سهولت از کنار آن گذشت و باید برای رسیدن به آمار متقن، تدبیر شود. متناسب سازی حقوق با تورم یک امر ضروری است و صرفا به یک قشر تعلق ندارد و باید همه گروه های شغلی را شامل شود.

لوح یادبودی که رئیس‌ دستگاه قضا تحویل نگرفت

رئیس قوه قضاییه لوح یادبودی که منقش به تصویرش بود را نپذیرفت و گفت: راضی نیستم عکس من در یک اداره باشد.در پایان نشست رئیس دستگاه قضا با آزادگان، قرار بود لوح یادبودی از سوی آزادگان دستگاه قضا منقش به تصویر حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای و سخنان وی درباره ایثارگران تقدیم رئیس قوه قضاییه شود که رئیس دستگاه قضا ضمن تقدیر از اهداکنندگان لوح، از پذیرش آن امتناع کرد.رئیس قوه قضاییه سپس خطاب به تمام مسئولان بخش‌های مختلف قضایی اعلام کرد: به هیچ وجه راضی نیستم عکس من در یک اداره و یا بر روی تابلو‌ها و لوح‌های یادبود باشد.

انتظار روحانی اصلاح‌طلب از دولت رئیسی: نسبت به چند دولت پیشین یک سر و گردن بالاتر باشد

یک چهره سیاسی اصلاح طلب اظهار کرد: امروز چهل سال از پیروزی انقلاب گذشته و دولت های متعددی را پشت سر گذاشته ایم، طبیعی است که دیگر مثل اول انقلاب نیست و نیروها صفر کیلومتر نیستند ما انتظار داریم آقای رییسی در انتخاب کابینه اش افراد منتخب را غربال کند و به افراد نمره بدهد و کسانی که بالاترین‌ نمره را دارند و بهترین مدیران کشور هستند، گزینش شوند و دولت آقای رییسی نسبت به چند دولت پیشین یک سر و گردن بالاتر باشد.

«محسن رهامی»، چهره سیاسی اصلاح طلب، در گفت و گو با برنا در رابطه با لزوم همراهی اصلاح طلبان با دولت آیت الله رییسی و اداره کشور و تعامل با دولت گفت: ما در دوره انتقال هستیم؛ از یک طرف نظارت می کنیم که آقای رییسی چه کسانی را می آورد و این افرادی که می آورند نسبت به دولت های قبلی چه مزیت هایی و چه ضعف هایی دارند. ما در ابتدای انقلاب تجربه حکومت داری نداشتیم و کمتر افراد با تجربه ای را در داخل جریان انقلاب داشتیم شاید همین، دلیلی بود که امام آقای بازرگان را انتخاب کردند چون آقای بازرگان و دوستانشان کسانی بودند که با تفاوت هایی، نسبتا تجربه مدیریت کشوری داشتند.

او افزود: امروز چهل سال از پیروزی انقلاب گذشته و دولت های متعددی را پشت سر گذاشته ایم، طبیعی است که دیگر مثل اول انقلاب نیست و نیروها صفر کیلومتر نیستند ما انتظار داریم آقای رییسی در انتخاب کابینه اش افراد منتخب را غربال کند و به افراد نمره بدهد و کسانی که بالاترین‌ نمره را دارند و بهترین مدیران کشور هستند، گزینش شوند و دولت آقای رییسی نسبت به چند دولت پیشین یک سر و گردن بالاتر باشد. مهمترین کار این است که همه جریان های سیاسی حتی اصلاح طلبان کمک کنند. بیشترین اهمیت در انتخاب همکاران آقای رییسی این است که کسانیکه، معرفی شده اند باید یک سر و گردن از وزرای دولت های قبلی بالاتر باشند.رهامی تاکید کرد: طبیعی است که ما در این مرحله جز نظارت و مشورت کاری نداریم؛ ما نظرمان را اعلام می کنیم و باید همکاری کنیم چون در نهایت این دولت، دولت ایران خواهد بود نه دولت اصولگرایان. کشور با مشکلات سختی روبرو است بخصوص بحران کم سابقه کرونا که تهدیدی جدی برای جان مردم و امنیت انسانی است و ما در این مرحله مشورت می دهیم و حداقل این است که باید چند ماهی مجال بدهیم و ببینیم ایشان چه کاری می کند.

نماینده اهواز: با تقسیم خوزستان مخالفیم

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی گفت: طرح تشکیل خوزستان جنوبی نه در کمیسیونی و نه در صحن علنی و نه در هیچ فراکسیونی، نه بررسی شده و نه تایید شده است.سید کریم حسینی با اشاره به جزئیات اعلام وصول طرح موسوم به تشکیل استان خوزستان جنوبی اظهار کرد: این طرحی است که سال گذشته، یکی از نمایندگان جنوب استان خوزستان به عنوان نظر شخصی خودش، ارائه داد. به هیچ وجه هم سایر نمایندگان خوزستان با این طرح همراهی نکردند.وی افزود: همان موقع هم به ایشان گفتیم که این طرح اصلا به صلاح نیست و طرح پخته‌ای نیست.نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: امروز اعلام وصول این طرح بنا بر این بوده که طرح‌هایی که توسط نمایندگان داده می‌شود در یک سیکل قرار می‌گیرند و توسط هیات رئیسه مجلس خوانده می‌شوند و این طرح نیز که امروز خوانده شد از بابت این بود که در نوبت بوده است و به عنوان یک طرح عادی توسط هیات رئیسه خوانده شد.وی افزود: بلافاصله ما با این همکارمان صحبت کردیم و به وی گفتیم که قرار بود این طرح ارائه نشود و ایشان نیز گفت که من این طرح را به عنوان یک طرح عادی داده‌ام.

تقدیر موسوی‌ تبریزی از اژه‌ای

دبیرکل مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم گفت: ورود ویژه ‌قوه قضائیه به پرونده‌های کثیرالشاکی در جامعه امیدآفرین خواهد بود.آیت‌الله سید‌حسین موسوی تبریزی درباره ورود رئیس قوه قضاییه به «اصلاح برخی رویه‌های غلط یا همراه با اشکال در ساختار عدلیه» و موضوع مهم «پرونده‌های کثیرالشاکی»، گفت: احقاق حقوق عامه یکی از اصول مهم در دستگاه قضاست و آنچه باید در جامعه تحقق پیدا کند، حقوق مردم است. حل و فصل پرونده‌های کثیرالشاکی نیز از آن جهت که مرتبط با حقوق و منافع و دارایی‌های مردم است، نیازمند توجه جدی مسئولان قضایی است.

دبیرکل مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم تأکید کرد: رسیدگی و حل و فصل سریع و دقیق پرونده‌های کثیرالشاکی و استرداد دارایی‌های مالباختگان در این قبیل پرونده‌ها، نقش حائز اهمیتی در رفع و رجوع مشکلات طیف قابل توجهی از مراجعه کنندگان به دستگاه قضایی دارد.وی اظهار داشت: حضور میدانی رئیس دستگاه قضا و ورود ویژه و تخصصی وی به پرونده‌های کثیرالشاکی در تثبیت آبروی قوه قضائیه بسیار مهم است و اثرات آن را می‌توان در آینده دید و این دست اقدامات حجت‌الاسلام‌ والمسلمین اژه‌ای در جامعه امیدآفرین خواهد بود.آیت‌الله موسوی تبریزی تصریح کرد: همچنین حضور میدانی و بررسی بدون واسطه وضعیت زندان‌ها از جانب حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای اقدامی بسیار ارزشمند و مهم می‌باشد و این امر، بسیار در بحث گره‌گشایی از مشکلات زندانیان و خانواده‌های آنها مفید است.

شرط اصلی شهردار شدن زاکانی مشخص شد

معاون استاندار تهران گفت تا قانون اصلاح نشود، زاکانی نمی تواند شهردار شود؛ تحصیلات و سوابق او با مصوبه هیات وزیران و دستورالعمل وزارت کشور مغایر است.عبدالرضا چراغعلی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری تهران گفت: تحصیلات و سوابق آقای زاکانی مغایر با مصوبه هیات وزیران و دستورالعمل وزارت کشور است و ملاک ما نیز در حال حاضر مصوبه هیات وزیران و دستورالعمل وزارت کشور است.معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری تهران گفت: تحصیلات و سوابق آقای زاکانی مغایر با مصوبه هیات وزیران و دستورالعمل وزارت کشور است و ملاک ما نیز در حال حاضر مصوبه هیات وزیران و دستورالعمل وزارت کشور است.

پیام هشدار آمیز رئیس دولت اصلاحات درباره طالبان

  حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمد خاتمی در پیامی در واکنش به تحولات افغانستان نوشت:

به نام خداوند مهربان

باد مخالفی که سالها است زندگی بی‌بهار مردم #افغانستان را خزانی‌تر کرده است، با ظهور و قدرت نمایی دوبارهٔ طالبان، به صورت طوفانی سهمگین بخش‌هایی از سرزمین رنجور کشور همسایه ما را در می‌نوردد تا به‌جای امید به زندگی امن و رو به پیشرفت، واپس‌گرایی، وحشت و پایمال کردن حقوق اولیه انسان‌ها را بر این ملت مظلوم تحمیل کند.

فراتر از همه ملاحظات و حتی الزام‌های سیاسی و امنیتی که به هر حال سیاستمداران بر مبنای واقعیت‌ها و مصلحت‌ها در نظر می‌گیرند و موضع خود را اعلام و اعمال کنند، از نظر فرهنگ و اخلاق و دغدغه نسبت به هویت انسانی و سرنوشت انسان ذی‌حق در جامعهٔ مدرن اگر به موضوع بنگریم سخت نگران می‌شویم.

نگران از وضع حال و آیندهٔ مردم شریف افغانستان و حقوق اساسی و نحوهٔ زندگی شهروندان، بخصوص #زنان، #جوانان و فرهیختگان که بسیاری از آنان در بیم از آینده به جای ماندن در وطن و خدمت به آن، از هم‌اکنون راهِ گریز از این طوفان را می‌جویند.

نگران #اسلام عزیز و خیانتی که نسبت به آن به نام اسلام می‌شود و نگران سقوط همه معیارهای انسانی، عقلانی، اخلاقی و فرهنگی.

«اسلام طالبانی» چنانکه صریحاً از سوی نمایندگان آن اعلام و در عمل نیز نشان داده است نماد گونه‌ای پندار ناروا و اندیشهٔ واپس‌گرا و رفتارهای غیرمردم‌سالارانه است که حاصلی جز بدبختی مردم و عقب افتادگی مضاعف سرزمینی که بر آن حاکم گردد نخواهد داشت و این امر به هیچ وجه برای هیچ آزاداندیشِ مردم دوستی، و هیچ انسانی آنان که پای‌بند اسلام عقلانی، رحمانی، عدالت خواه و توسعه‌نگر باشد، قابل قبول و تحمل نیست.

و چه فاصلهٔ زیادی است میان اسلامی که بر گفت‌وگو، منطق، حقوق و کرامت انسان تأکید می‌کند و به‌اصطلاح اسلامی که جز به ستیز با هرچه عقلی، اخلاقی و مردمی است نمی‌اندیشد.

گرایش ضد شیعی این بینش فرقه‌ای گرچه خطر مضاعفی را متوجه شیعیان در افغانستان می‌کند، ولی در اینجا سخنِ من متوجه مشکل فرقه‌ای و طایفه‌ای نیست، بلکه بیانگر نگرانی نسبت به سرنوشت بشر به طور کلی و حال و آیندهٔ مردم شریف افغانستان از هر قوم و قبیله و طایفه و مذهب است.

افغانستان عزیز مهد کهن فرهنگ، دانش، هنر و تمدّن بشری است و ما در هم پیوندی تاریخی، فرهنگی، دینی و زبانی امروز معنای از دست رفتن این منابع معنوی و ثروت انسانی آن سرزمین را با تمام وجود حس می کنیم و بیشتر نگران آن هستیم.

وجود بینش‌های فردی و جریان‌های سیاسی چون #طالبان و #داعش که به‌نحوی فرآوردهٔ قدرت‌های سلطه‌طلب و مورد حمایت آنها و دست‌کم مورد بهره‌برداری سوء آنها در جهت منافع خودشان بوده است، بیشترین تهدید برای رشد خشونت و افراطی گری در دوران ما بوده و هست. این جریان در عمل علاوه بر همه رنج‌ها و محرومیت‌هایی که بر ملت‌های مظلوم تحمیل کرده، این بهانه را نیز به اسلام‌ستیزان و دامن‌زنندگان به اسلام هراسی داده است و اگر اسلام همان‌ است که این فرقه‌ها می‌گویند و می‌کنند، به‌راستی نباید از اسلام هراس داشت؟

گرچه از سیاستمداران که نه به انسان، بلکه به آنچه آن را سود خود به حساب می‌آورند می‌اندیشند چندان امیدی نیست، ولی آیا نمی‌توان برای رهایی انسان، بخصوص انسان افغانستانی از این درد و رنج بزرگ، به وجدان متحد همه انسان‌دوستان، بخصوص آنان که به حقیقت الهی،رحمانی، انسانی اسلام باور دارند امیدوار باشیم؟

سیدمحمد خاتمی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :